NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 26 —



jících za prúvodu nejdove(Inęjších hudeb- ze tím okázalým spűsobem, kterým jsi

níkű t. zv. »stupńové zalmy« (119•-133•)• dnes slavnost stánkű konati vidęl, nesvę-

Pojednou utichlo všecko mnozství a dva tila se za casu krále Davida a Salamouna,

knęzí troubíce na dlouhé stríbrné surmy nýbrz az teprve v dobę po návratu ze

sestupovali zvolna po schodech dolű a krá- zajetí babylonského. Já proto obę doby

celi velebným krokem az k bránę vý- spojil a "Tobę soucasnę ukázal, abys jed-

chodní. Tam se obrátili a tak stojíce, ním pohledem všecko to prehlédnouti

obráceni oblicejem k svatyni. povýšeným mohl, co v obojí dobę bohosluzbu Star.

hlasem volali: »Predkové naši,*) kterí na "Zákona nádhernou a vznešenou cinilo.

tęchto místech meškali, obraceli se zády ' e zpęv a umęní hudebné nemalou męrou

ku chrámu a oblicejem k východu, klanę- k oslavę starozákonních sluzeb Bozích

jíce se slunci; oci naše ale obráceny jsou prispívalo, molil jsi se sáru presvędciti

k Hospodinu Bohu našemu.« Po tęch a műzeš to poznati také z toho, ze jiz

slovech, jako kdyz vichrice zaduje náhle David král z 38.000 dospęlých levitű vy-

do vysokých oken, zaburácel celým pro- bral 4000 pęvcű a hudebníkű a ty rozdę-

stranstvím nevýslovný jásot a znova stri- lil na 24 trídy, z nichz kazdá męla svého

daly se zpęv a ples a vírivá hudba s ohluš- nácelníka, mistra a cvicitele. Kazdá

nými projevy samodęk z hloubi duše z tęch tríd konala strídavę s ostatními

na povrch deroucího se nadšení. po jeden týden sluzbu ve svatyni a oslavo-

Pohled na skvostné ono osvętlení a vala zpęvem a hudbou kazdodenní ranní

na ty ohromné zástupy zpívajících a a vecerní obęt, zvláštę pak obętí sobotní.

poslouchajících poutníku jeruzalemských O velikých výrocních slavnostech úcin-

podobal se asi onomu pohledu, který kovalo více tríd zároveń. — I o tom mohl

zazil jsem v Praze o jnbilejuí výstavę jsi z vlastního názoru nabyti jasného

r. 1891., kdyz 18. srpna, v den narozenin ponętí, ze v tęch posvátných starozákon-

císai-ských shromázdilo se na návrší pod ních zpęvech tkví koren a základ, pűvod

palácem výstavním kolem svętehié fon- a pocátek nynęjších zpęvú církevních.

tany pres 80.00o náštęvníkű. Výstavní Nebo byly nejen predobrazením církev-

palác a jiné budovy, pak celé návrší a ního zpęvu katolického, ale jak jsi se

celé stromoradí ozáreno bylo tisíci pre- sám presvędcil, tytéz chvalozpęvy, tytéz

rozmanitých pestrobarevných, plynových, zalmy zpívají se bud zcásti pri církev-

elektrických, lampionových a jiných svę- ních sluzbách Bozích az posavád. Nápęvy

tel a nádherný vodotrysk metal do výše nynęjší ovšem se liší od tehdejších, ale

celé proudy preskvostných barev. A celé slova jsou tatáz, ac smysl slov jest nyní

mnozství prítomných návštęvníku uchvá- na mnoze jiný : co tehd2z naznacovalo,

ceno jásavým nadšením pęlo za hlaholu se jako proroctví, to nyni naznacuje se

dvou sborű hudebních mohutný chorál tęmi slovy jako vypinęní. Jako proroctví

národních písní. "Takovou as byla ona zachovala se slova ona po celý starovęk

vecerní slavnost chrámová v Jeruzalemę az do konce zákona -Mojzíšova; v "Zákonę

co do zevnęjšího lesíku o slavnosti stánkű. pak Kristovę zachovala po dnes jako

Okouzlen pohledem na velikolepou tu svędectví pravdy a jako dűkaz, ze, co

slavnost chrámovou stál jsem nepohnutę prihodilo se v církvi sv. za doby krestan-

vedle králevice, nemoha ani oci svých ské, pi•edpovędęno a nastínęno bylo sta

odtrhnouti od carokrásné noci jeruzalem- a tisíce let uz di-íve, v pravęku lidském.

ské. — Z dum mých vyrušil mę králov- — Také v tom shodují se i nynęjší i teh-

ský carodęj, an poloziv mírnę ruku na dejší zpęvy posvátné, ze slouzily k oslavę

rameno mé pravil: »Tak jako jsi dnes, sluzeb Bozích a ze vznesený básnicky`

prvního dne, slaviti vidęl slavnost pod význam jejich jen tehdy nálezitę ocenęn

zelenou, konala se ve chrámę a vűkol býti műze, kdyz uvazuje se v souvislosti

chrámu po celých 8 dní s tím rozdílem, se sluzbou Bozí. Proto jsem také dnes

ze obętovaných zvírat bylo o slavnostní více o bohosluzbę nez zpęvu samém

bohosluzbę následujících dnű ménę a ze s Tebou hovoi•il a spíše jen ukázku veliko-

sedmého dne ne pouze jednou, ale sedm- lepé bohosluzby Star. Zákona nez tehdej-

krát obcházeli prűvodem oltár zápalný šího umęní liudebuího pred Tebou vyikou-

na památku sedmerého obejítí a pak zlil, ponęvadz zpęv posvátný a zejmena

dobytí męsta Jericha. To také vęz, bohosluzebný všecken svűj význam, vše-

cku krásu a všecku vznešenost cerpá ze

*) Bezbozní králové po Šalamounovi a jejich vznešenosti obęti a posvátnosti íikonu,

pfívrzenci. kterému slouzí. To jest tak pravda, a

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ