NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
42 —







\ejmodnęjší manýra skladatelská (ge- Dle našeho prostého, domácnę vypęsto-

nialní skladatele a solidní talenty vy- vaného rozumu na základę studia klassi-



jímaje) opovrliujíc prostou ctyi-hlasnou cicých a cenných moderních skladeb jak

sazbou, preváznou diatonilcou, prostou církevnícli tak i svętských, známe jedinę



z harmonickélio processu resultující dy- hudbu: majestátnou, velkolepou, cudnou,

namikou a instrumentací treba i Berlio- klidnou, prostou, blazenou, pornposnou,



zovskou, hodlá své pc vętšinę konglo- radostnou, sférickou, jadrnou, ohnivou,

meraty, fragmenty a nábęhy k mozným jásavou, dohasínavou, prchavou, senti-

snad z tęchto skladbám ospravedlńovati, mentálnou, skocnou, laškující, pádnou,



resp. uplatńovati nejraffinovanęjšími a jarou, bujnou, pathétickou, náruzivou,



nejkolossalnęjšími prostredky. Nejzalo- prudkou, melancholickou a t. d. A coz

stnęjší pri šíleném tom pocínání »titanű«- nevyhoví snad právę uvedené celkové



skladatelű jest, ze neomezují cinnost nálady kterémukoliv akcessornímu úcelu



svoji pouze na operu, která podobné hudby, ano i tehdáz, kdy bylo by lze

attentáty do jisté míry bez pohromy mluviti v preneseném toliko smyslu o tom



snáší, nýbrz ze hledí touto oblaziti« kterém celkovém charakteristilzonu hudby ?



i liudbu absolutní — do konce i církevní. Mozno-li hudbou tlumociti specifické

Církevní autorita, dík svému konserva- affekty a vášnę, na pr, lásku, hnęv, hr-



tivismu, nepi-ipouští však talz snadno po- dinství, pokoru, pýchu, štędrost a j. v.



dobný druh komposice na posvátném nelze nám v pouhém rámci prednášky

místę, drzíc se cudné diatoniky pravzoru zodpovędęti. "koliko jen dovolujeme si



církevní liudby, t. j. chorálu, jehoz pro- pripomenouti, ze hudba instrumentální

stý, klidný a velebný ráz jest talc úzce (absolutní) není affektűm a vášním vűbec



srostlý s dűstojnou skansí posvátného prístupnou, lec toliko zpűsobilou, pri-



textu, ze naprosto nemozno, mysliti si lnouti vice ménę prípadnę k onęm umęnám,

tento druh posvátné hudby bez testu jichz úkolem bývá odhalovati neobmezenę



samého — a proto také nemozno chtíti celé nitro lidské. A cehoz nedokáze in-



na chorálu jiného, nez celkovou, liturgii strumentální hudba, praví Hanslick*), ne-



a náboznému rozjímání vęrnę odpoví- dokáze hudba vűbec. Yrotoz nutno vy-

(-lající náladu. Z príciny té jeví se býti sloviti se o úcelné hudbę v témze asi



chorál kánonern veškeré církevní hudby; smyslu jako o hudbę absolutní; nebot

a cím více snazí se ostatní styly círke- dramatickým pęvcem dosti prípadnę lícené



vní hudby pachtiti se v ohledu podro- nękdy affekty a vášnę dluzno pripisovati

bné charakteristiky, po prípadę i tono- jedinę na konto rhetoriky a hereckého



malby za hudbou svętskou, tím více a umęní vűbec, nikdy však na konto hudby



více vzdalují se od kánonu samého, t. j. samé. Dle Hanslicka mohli bychom dále

od chorálu, k jehoz náhradę jedinę jsou tvrditi: Ceho nedokáze skladatel, nedo-



urceny, uvadęjice se takto ad absurdum. káze (kromę pęvce) také výkonný liu-



Jak shora jiz podotknuto, prizpűsobuje debník. Z dűvodű tęch zdají se nám býti

se hudba velmi úcinnę rűzným náladám prosté a povšechné výroky shora dot-



duševním budto prímo aneb reflektoricky cených laikű a diletantű daleko opráv-

za prispęní poetického textu. Více ale, nęnęjší, nez smęlé, nicím neodűvodnęné



nez pi-izpűsobování, ]ze sotva od ní výroky pseudokritilzy, byt i jinak odborné.



zádati; nebot po isolaci hudby od svého Instinktivnę — povšechný poznatek

textu, resp. od nelzlamných faktorű ký- a úsudek, shrnutý u laikű a diletantű

zené nálady, zbývá pak jakýsi vágní pre- pod všeobecné hledisko hudebního jemno-

rűzným výkladűm hovící sekundární cha- citu, jest právę tak oprávnęn, jako

rakter její, kterýz nikterak neodpovídá kterákoliv ucená dissertace vynikajícího



presným predstavám a urcitým náladám, psychologa-hudebníka; procez vším prá-

jimiz vládne básnictví, výtvarné umęní vem opomíjíme ony, stred mezi obecen-

ano i pouhá prosa. `Tebot az dosud ne- stvem a badateli zaujímající kritiky —

dovedl nizádný z povęstných kritilcű (jez hypnotiseury, jichz krasomluvné a frá-

smęle srovnati mozno s vykladaci karet),

zovité recense, nilzoliv o hudebním

ani »specialistu« v oboru tom, L u d v í k a umęní, nýbrz jen o sekundárních



Noh 1 a nevyjímaje, nám nezvratnę do- dojmech hudby, jichz libovolnę se-

kázati, kterak a proc jistý hudební zivel, strojené bonmoty s raffinovaným nátę-

aneb i jistá melodicko-rhytmicko-harmo- rem vędeckosti naleznou snad u naivnę-

nická konstellace tonű znací ten který



affekt nebo objekt. *) Vom iVlusikalisch-Schiinen, 23. str., vvd. II

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ