| ||||
| ||||
— 43
sentimentalnę naladęných duší, prevahou tiky,poetiky a v srovnávací historii zenského polilavi, kýzeného ohlasu, váz- hudby — a nikoliv jen v jakéms ta- nému však aestlietiku a milovníku pravdy kéms studiu nauky o harmonii. Jedinę se zhloubi duše zprotiví. Nebot aesthe- hluboké vzdęlání, skutecná a nikoliv po- til: prichází po dlouhém teprv a namá- zlátková intelligence hudební zarucuje, havém studiu k závęru, ze zdarilá repro- ve spojení s prirozeným jemnocitem hu- dukce huclebni spocívá skorem výhradnę debním, prednes v kazclém oliledu do- v plastickém podání forem, k nęmuz do- konalý, ic nęmuz teclinická vyspęlost spęje výkonný hudebník minutiosní ana- tvorí pouhý elementární podklad. Rece- lysí veškerýcli cinitelű komposice. A coz ná právę slova padají za naší doby tím jest tato analyše jiného, nez do krajnosti více na váliu, jelikoz dnešního dne po- vedená kontemplace, neustálá reflexe cíná jiz širší obecenstvo prísnę rozlišovati k vývoji melodicko-rlrytmicko-harmoni- umęleckou reprodukci od pouhé bravourní ckých zivlű skladby, neustálé promítání techniky kterouz zacasté nevyspęlý a v casu právę se kostitujících a v nęm ménę nadaný hudebník zakrývá své ne- probíliajících forem tónových; coz jest dostatky v umęní. Cím menší stupeń na- to jiného, nez koncentrace hudebního dání, tím vętšího tí-eba studia theoreti- jemnocitu par excellence? Coz nejsou ckého i praktického, ku lcterémuz dluzno formy hudební totozuv s quasi abstra- také pricísti kritické slyšení vzornę (ne hovanými formami geometrickými, které snad bravournę) provedených skladeb se zde realisují na case a undulaci vzdu- ryze umęleckých. vebot »verba docent, chu a obracejí pres sluchový náš apparat exempla trahunt«. 1: podobné appercepci jako formy vý- Psychlogie a aesthetika, jalco nej- tvarnélio umęní pres prostor, limotu a mladší dcery filosofie, jsou teprv kolem zrakový náš apparat? sto rokű staré, procez nelze od nich Protoz dluzno nejprve uciniti tomuto ocekávati úpinę spolelilivých odpovędí kardinalnímu pozadavku hudební repro- na všelijaké v hudební tiieorii dosud dukce zadost — a vše ostatní se jiz sporné otázky, kteréz nejlépe zodpoví samo sebou dostaví, i prípadná nálada vynikající umęlec prímou demonstrací duševní, pokud oni jde, t. j. pokud byla u prednesu mistrovských skladeb. skladatelem samým intendována. K úpl- V nejnovęjší dobę vyskytující se hu- nému pochopení, resp. vęrnému co do dební filologové, mozno-li je tak nazvati, formy a nálady relcomponováuí skladby vykonali bez odporu velký kus práce vyzaduje se dosti vysoký stupeń priro- v oboru svém, jak v prűbęhu vlastní zenélio a hlubokým vzdęláním odborným úvahy poznáme; v posledních však kon- vypęstovaného jemnocitu hudebního, tedy sekvencích hudební pro- a reprodukce celkem daleko vyššího, nez odborné zűstávají nám i tito mnohé odpovędi školy svojí dosud obvyklou ucební osno- dluzni, jak pri tak choulostivém a málo vou docíliti mohou. Odborným školám jen pristupném úkolu odkrývání psycho- jde bohuzel predevším o technickou vy- fysielcých zákonű ani jinak býti neműze. spęlost ua tom které!:i nástroji svých Vymozenosti, v obor ten spadající, chovancű, ménę však o povšecliné umę- ulozili jsme si tuto v nejiilavnęjších lecké vzdęlání, jez spatrujeme jediné rysech co nejstrucnęji podati a i ve v rádnę absolvovaných kursech nauky prospęch prednesu církevních skladeb o skladbę, akustiky, psychologie, aesthe- vyuzitkovati, jak následuje. (Pokracování.) I U2 r chrámový a velkomęstské pomęry. Napsal Jan Ev. Zelinka. Kűr (chorus), pűvodnę v presbyteriu jeví se nám ve smęru dvojím a sice: blíze lilavnílio oltáre postavený, umístęn Ponęvadz hudba, v prvé radę zpęv na byl pozdęji na kruchtu (galerii) proti základę písemného i ústního podání cír- hlavnímu oltári, kde soucasnę postaveny kevního jest podstatnou, tedy nerozluc- i varhany se sborem instrumentalistű. nou cástkou Icrestansko-katolické litur- Kűr chrámový jako shromázdęní tęlesa gie, dluzno predevším pozorovati kűr se hudebního vűbec, potrebného ku výkon,i stránky liturgické zvlášt. hudebnímu pri obí•adecli nábozenských, Vzhledem ku stránce hudební mozno | ||||
|