Kůr chrámový a velkoměstské poměry
Ročník: 1900; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 43



sentimentalnę naladęných duší, prevahou tiky,poetiky a v srovnávací historii

zenského polilavi, kýzeného ohlasu, váz- hudby — a nikoliv jen v jakéms ta-

nému však aestlietiku a milovníku pravdy kéms studiu nauky o harmonii. Jedinę

se zhloubi duše zprotiví. Nebot aesthe- hluboké vzdęlání, skutecná a nikoliv po-

til: prichází po dlouhém teprv a namá- zlátková intelligence hudební zarucuje,

havém studiu k závęru, ze zdarilá repro- ve spojení s prirozeným jemnocitem hu-

dukce huclebni spocívá skorem výhradnę debním, prednes v kazclém oliledu do-

v plastickém podání forem, k nęmuz do- konalý, ic nęmuz teclinická vyspęlost

spęje výkonný hudebník minutiosní ana- tvorí pouhý elementární podklad. Rece-

lysí veškerýcli cinitelű komposice. A coz ná právę slova padají za naší doby tím

jest tato analyše jiného, nez do krajnosti více na váliu, jelikoz dnešního dne po-

vedená kontemplace, neustálá reflexe cíná jiz širší obecenstvo prísnę rozlišovati

k vývoji melodicko-rlrytmicko-harmoni- umęleckou reprodukci od pouhé bravourní

ckých zivlű skladby, neustálé promítání techniky kterouz zacasté nevyspęlý a

v casu právę se kostitujících a v nęm ménę nadaný hudebník zakrývá své ne-

probíliajících forem tónových; coz jest dostatky v umęní. Cím menší stupeń na-

to jiného, nez koncentrace hudebního dání, tím vętšího tí-eba studia theoreti-

jemnocitu par excellence? Coz nejsou ckého i praktického, ku lcterémuz dluzno

formy hudební totozuv s quasi abstra- také pricísti kritické slyšení vzornę (ne

hovanými formami geometrickými, které snad bravournę) provedených skladeb

se zde realisují na case a undulaci vzdu- ryze umęleckých. vebot »verba docent,

chu a obracejí pres sluchový náš apparat exempla trahunt«.

1: podobné appercepci jako formy vý- Psychlogie a aesthetika, jalco nej-

tvarnélio umęní pres prostor, limotu a mladší dcery filosofie, jsou teprv kolem

zrakový náš apparat? sto rokű staré, procez nelze od nich

Protoz dluzno nejprve uciniti tomuto ocekávati úpinę spolelilivých odpovędí

kardinalnímu pozadavku hudební repro- na všelijaké v hudební tiieorii dosud

dukce zadost — a vše ostatní se jiz sporné otázky, kteréz nejlépe zodpoví

samo sebou dostaví, i prípadná nálada vynikající umęlec prímou demonstrací

duševní, pokud oni jde, t. j. pokud byla u prednesu mistrovských skladeb.

skladatelem samým intendována. K úpl- V nejnovęjší dobę vyskytující se hu-

nému pochopení, resp. vęrnému co do dební filologové, mozno-li je tak nazvati,

formy a nálady relcomponováuí skladby vykonali bez odporu velký kus práce

vyzaduje se dosti vysoký stupeń priro- v oboru svém, jak v prűbęhu vlastní

zenélio a hlubokým vzdęláním odborným úvahy poznáme; v posledních však kon-

vypęstovaného jemnocitu hudebního, tedy sekvencích hudební pro- a reprodukce

celkem daleko vyššího, nez odborné zűstávají nám i tito mnohé odpovędi

školy svojí dosud obvyklou ucební osno- dluzni, jak pri tak choulostivém a málo

vou docíliti mohou. Odborným školám jen pristupném úkolu odkrývání psycho-

jde bohuzel predevším o technickou vy- fysielcých zákonű ani jinak býti neműze.

spęlost ua tom které!:i nástroji svých Vymozenosti, v obor ten spadající,

chovancű, ménę však o povšecliné umę- ulozili jsme si tuto v nejiilavnęjších

lecké vzdęlání, jez spatrujeme jediné rysech co nejstrucnęji podati a i ve

v rádnę absolvovaných kursech nauky prospęch prednesu církevních skladeb

o skladbę, akustiky, psychologie, aesthe- vyuzitkovati, jak následuje.

(Pokracování.)





I U2 r chrámový a velkomęstské pomęry.

Napsal Jan Ev. Zelinka.

Kűr (chorus), pűvodnę v presbyteriu jeví se nám ve smęru dvojím a sice:

blíze lilavnílio oltáre postavený, umístęn Ponęvadz hudba, v prvé radę zpęv na

byl pozdęji na kruchtu (galerii) proti základę písemného i ústního podání cír-

hlavnímu oltári, kde soucasnę postaveny kevního jest podstatnou, tedy nerozluc-

i varhany se sborem instrumentalistű. nou cástkou Icrestansko-katolické litur-

Kűr chrámový jako shromázdęní tęlesa gie, dluzno predevším pozorovati kűr se

hudebního vűbec, potrebného ku výkon,i stránky liturgické zvlášt.

hudebnímu pri obí•adecli nábozenských, Vzhledem ku stránce hudební mozno

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ