| ||||
| ||||
-- 45 --
vęrné, oddané srdce, ušlechtilý cit a do- stlacily ideální snahy tohoto umęlce na brá vűle. Zde netreba boje, zde utichl kűru chrámovém na míru menší, a kdyby zápas, nastoupil vi•clý ideální vzlet, reali- bylo scházelo idealního nadšení a obę- stické snahy místa zde nemají. tavostí se strany funkcionáre samého, V prvé polovinę století ig. sestoupila byla by cinnost téhoz klesla v koleje se rada umęní milovných mecenášű, zalo- všední. zivši Jeclnotu ku zvelebení a šírení hudby Kde schází prostredkű limotných ku církevní, jejíz ovocem blahodárným byl vydrzování stálých sil pro velkomęstský ústav ku vzdęlání varhaníkű, clioralistű kűr dokonale nezbytných, tam prestává a reditelű kúru. Na základę theoreticko- veškera snalia oziviti trvale ideální my- praktických osnov vzdęlány celé rady šlénku a vtęlením v zivý soulad pűsobiti církevních funkcionáre, sk':adatelű cír- intensivnę ku polcroku a posvęcení zá- kevnícli i svętskýcli. Minio vzácné pű- kladního kamene k budovę vysokých, sobení ceského theoretika hudebního Fr. ideálních snah. Blazka, ucitele nauky o harrnonii, zna- Kűr tudíz po stránce liturgické co menitýcli praktických varlianíkű : Adolfa cást oltáre a zároveń umęlecky cinitel Prűchy a Otomara Smolika, pűsobili na potrebuje podpory hmotné, on potrebuje ústavę veškerí v prvé polovinę ig. stol. nejen dobrých, ale i stálý c h sil; zá- v Praze vynikající umęlci jako Yietscli, sadu tuto potvrdili vynikající skladatelé Krejcí, Vitásek, Fiilirer, Zvonar a Horák. ve svých velikých vokálních i instru- Vrcliolem cinnosti Jednoty bylo pitso- mentálních skladbácli. Musí-li ale ideální bení paeciagoga Fr. I. Skuherského. funiccionái- (není-li náhodou kapitalistou) Mistr jmenovaný nacházel výši veške- sily své vęnovati vęcem vedlejším, které rého ideálního snazení umęleckého jedinę vętšinu hudebníkű zaujímají az k únavę, v cinnosti církevnę -hudební. Vysloviv pak veškerá snaha marnou se jeví, a zásadu, ze liudbu, která úpiný od cinnost jeho pravá, ku které vlastnę męl slova 1: slovu srozumitelný text by povolán býti, stane se všedním re- obsahuje a na svęts]cou ci thea- meslem, není-li náliodou spojena s vyšším trální hudbu neupomíná, lehce cílem, na pr. paedagogickým. Stalo se odbytou není nazvati mozno je- tak u velenadanélio Rob Fűhrera aj. v. dinę pravou církevní, zűstal zásadę Dnes, díky snazení reformacního hnutí, této vęren. postavením církevní hudby na pűdu cho- Všecky snahy téhoz mistra po zuzit- rální nemíize se tak státi, není-li správce kování modernícli vymozeností téz na kűru chrámového naprostým ignorantem poli hudby církevní neodcizili ducha jeho a nejde-li cinnost téhoz pres vykázané zásadę shora uvedené. Moderní doba, meze az ku pouliému diletantství bez hmotné svízele, nedostatek prostredkű hlubšího studia. (Pokracování.) Obecná jednota Cyrillská. VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1889. Diecése Litomęrická. Farní Jednota Cyrillská ve Mšenę. Rokem Francisci Xaverii- a Missa »Exultet« pro smíšený 1900 vkrocila naše farní Jednota do 20. roku svého sbor a varhany od Fr. Witta. Missa »lesu Re- trvání. Byly to zlé pomęry a tęzké pocátky, kde demptor«, Missa »in hon. sc. Henrici< a Missa bylo zápasiti nám jak s nedostatkem zpęvákű, tak »sc. Anna« pro smíš. sbor od A. Kaima. »Lud- s neprátelstvím a zakorenęnými predsudky doby wigs-Messe«, »Josephs-Messe< a >Cassians-Messe< minulé, kde lid Uyl zvyklým na hrmotnou hudbu pro smíš. sbor a varhany od Zangla. Missa F dut chrámovou; ale s pomocí Bozí po mnoholeté, od Fr. Picky pro smíš. sbor a varhany. >Grego- úmorné práci konecnę docíleno, ze nyní jiz nikdo rius-Messe= a »Papst Leo XIII. Messe« pro smíš. na dávné »muzicírování« ani nepomyslí. Zásoba sbor a varhany. Missa >in hon. sc. Dominici- pro našich nacvicených skladeb druhu rozlicného ku 2 hlasy a varhany. Missa >in hon. sc. Stephani< oslavę sluzeb Bozích je veliká. Ze drívęjších let od O. Smolíka. Missa >in hon. sc. Adalberti« a máme nacviceny: Missa tert:a a Missa quarta pro Missa >de Beata< pro 4 hl. s varh. od J. Foerstra. 2 hlasy a varhany od Hallera. Missa »in hon, sc. Missa Es dur pro 4 hl. s varh. od Reimanna. | ||||
|