| ||||
| ||||
— 51 —
V pátek dne 3. srpna, v den slavnosti nalezeni tęla sv. Štępána, jáhna a prvo- muceníka. Dopoledne: O 1/.,8. bod: "Lpívaná mše sv. v novomęstském chrámu P. Marie, kterouz dílem chorálnę, dílem vícehlasnę provedou Y. T. úcastníci exercicií. Po té uciní výklad o varhanách reditel Fr. -7irásek. O 9. hod.: Závęrecná prednáška predsedy místní farní jednoty Cyrillské : »O potrebę reformy lidového zpęvu chrámového«. Na to výlet do Pracliovských slal, jenz tak bude zarízen, aby P. T. úcastníci mohli odjeti z Jicína ve 3 h. 53 m, odpoledne. Exercicie konají se bezplatnę, dobrovolné príspęvky na uhrazeni výloh vdęcnę však se prijmou. Noclehy bude lze obdrzeti budto zdarma, aneb v hostincích za mírnou cenu. P. T. úcastníci necht se prihlásí vcas (nejdéle do 28. cervence) s udáním, jakého nocleliu si prejí a zdali i výletu do Yrachovských skal se míní úcastniti, u josefa Vomocila, staršího kaplana v Jicínę (dękanství), po príchodu pak do Jicína v hotelu »Hamburk«, kde jim byty blíze naznaceny budou. V témze hotelu obdrzí P. T. úcastníci obędy po 50 kr., neb v mírných cenách dle jídelního lístku. Také o vecere bude tamtéz postaráno za ceny mírné. Ku cvicení chorálu jest treba, aby kazdý úcastník męl v rukou : 1. Theoreticko-praktickou rukovęt chorálu rímského od Dobr. Orla. Cena výtisku nevázaného 3 K, vázaného 3 K 60 h. 2. Epitorne e Graduali Romano, vydané u B. Pusteta v Reznę. Cena neváz. výtisku 2 K 16 li vázaného 3 K 36 h. Ku cvicení v kostelním zpęvu lidovém uzije se Nápęvű k »Oltári. Cena výtisku broz. 30 h, váz. 44 h. Rorátní zpęvy budou se cviciti dle vydání porízeného Mons. F. J. Lehnerem. Tyto knihy, jakoz i jiné hudebniny pro reformu círk. hudby potrebné v dobę exercicií bude míti na skladę knihkupectví p. Josefa Z aj í c k a v Jicínę. Aby se mohl dostatecný pocet výše uvedených knih v cas objednati, zádoucno jest, aby P. T. úcastníci pri prihlášce své k exercieiírn spolu poznamenali, kterých knih si prejí a zda vázaných neb nevázaných. Sídlo králevice kouzelníka, cili: Básnické, hudební a mimické umęní pravęku. Píše P. Method Nývlt, O. S. N. Podobným spűsobem, jakým dle pre- kombácli, v basilikách, pozdęji v klášte- dešlé zprávy vlídný lcrálevic carodęj rích, v ]cathedrálách, v kostelích kolle- zavedl ducha mélio ku prameniiim po- giatních, v románských, gothických, re- svátné hudby církevní, do onęch koncin, naissancních velechrámecli, slovem ve ve kterých Bohem vyvolený národ nad- všech dobách a na vsech stupních cír- šenými zalmy oslavoval Tvur-ce a Vűdce kevního i umęleckého zivota. Prál jsem svého a v pokolení lidském z ráje vy- si v jednotlivých tęch obdobích zpęv louceném udrzoval nadęji v budoucího církevní ne pouze slyšeti, ale abych tak Vykupitele, jenz by rod lidský nazpęt rekl, i vidęti, vidęti jej totiz úzce spo- do ráje uvedl, podobným, pravím, spűso- jený s bohosluzbou a zároveń s ostatními bem pi-ál jsem si spatriti v obrazích ne vętvemi krásného umęní. Nebo jen v ta- pouze pocátek, ale i celý vývoj hudby kovém spojení, soudil jsem, dá se celj- posvátné. Prál jsem si poznati názornę, ráz a úpiný význam posvátného zpęvu jak a pokud za jednotlivých století kre- poznati, ne pokud jest nęcím o sobę stansl: ch spojen byl zpęv s bohosluz- jsoucím, pokud jest pouhou formou bou, jalo a pokud krestaué, kdyz slavili nýbrz pokud jest cástí celku, pokud presvaté tajemství, uzívali zpęvű: za casű forma jeho vypinęna posvátností úkonű apoštolských, za casű sv. Otcű, v kata- a textű. V celku tom, jak clrahol:am 1* | ||||
|