Sídlo králevice kouzelníka
Ročník: 1900; strana: 51,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 51 —



V pátek dne 3. srpna, v den slavnosti nalezeni tęla sv. Štępána, jáhna a prvo-

muceníka.

Dopoledne:

O 1/.,8. bod: "Lpívaná mše sv. v novomęstském chrámu P. Marie, kterouz dílem

chorálnę, dílem vícehlasnę provedou Y. T. úcastníci exercicií. Po té uciní výklad

o varhanách reditel Fr. -7irásek.

O 9. hod.: Závęrecná prednáška predsedy místní farní jednoty Cyrillské :

»O potrebę reformy lidového zpęvu chrámového«.

Na to výlet do Pracliovských slal, jenz tak bude zarízen, aby P. T. úcastníci

mohli odjeti z Jicína ve 3 h. 53 m, odpoledne.



Exercicie konají se bezplatnę, dobrovolné príspęvky na uhrazeni výloh vdęcnę

však se prijmou. Noclehy bude lze obdrzeti budto zdarma, aneb v hostincích za

mírnou cenu. P. T. úcastníci necht se prihlásí vcas (nejdéle do 28. cervence) s udáním,

jakého nocleliu si prejí a zdali i výletu do Yrachovských skal se míní úcastniti,

u josefa Vomocila, staršího kaplana v Jicínę (dękanství), po príchodu

pak do Jicína v hotelu »Hamburk«, kde jim byty blíze naznaceny budou. V témze

hotelu obdrzí P. T. úcastníci obędy po 50 kr., neb v mírných cenách dle jídelního

lístku. Také o vecere bude tamtéz postaráno za ceny mírné.

Ku cvicení chorálu jest treba, aby kazdý úcastník męl v rukou :

1. Theoreticko-praktickou rukovęt chorálu rímského od Dobr. Orla. Cena výtisku

nevázaného 3 K, vázaného 3 K 60 h.

2. Epitorne e Graduali Romano, vydané u B. Pusteta v Reznę. Cena neváz.

výtisku 2 K 16 li vázaného 3 K 36 h.

Ku cvicení v kostelním zpęvu lidovém uzije se Nápęvű k »Oltári. Cena výtisku

broz. 30 h, váz. 44 h. Rorátní zpęvy budou se cviciti dle vydání porízeného Mons.

F. J. Lehnerem.

Tyto knihy, jakoz i jiné hudebniny pro reformu círk. hudby potrebné v dobę

exercicií bude míti na skladę knihkupectví p. Josefa Z aj í c k a v Jicínę. Aby se mohl

dostatecný pocet výše uvedených knih v cas objednati, zádoucno jest, aby P. T.

úcastníci pri prihlášce své k exercieiírn spolu poznamenali, kterých knih si prejí

a zda vázaných neb nevázaných.







Sídlo králevice kouzelníka,

cili: Básnické, hudební a mimické umęní pravęku.

Píše P. Method Nývlt, O. S. N.

Podobným spűsobem, jakým dle pre- kombácli, v basilikách, pozdęji v klášte-

dešlé zprávy vlídný lcrálevic carodęj rích, v ]cathedrálách, v kostelích kolle-

zavedl ducha mélio ku prameniiim po- giatních, v románských, gothických, re-

svátné hudby církevní, do onęch koncin, naissancních velechrámecli, slovem ve

ve kterých Bohem vyvolený národ nad- všech dobách a na vsech stupních cír-

šenými zalmy oslavoval Tvur-ce a Vűdce kevního i umęleckého zivota. Prál jsem

svého a v pokolení lidském z ráje vy- si v jednotlivých tęch obdobích zpęv

louceném udrzoval nadęji v budoucího církevní ne pouze slyšeti, ale abych tak

Vykupitele, jenz by rod lidský nazpęt rekl, i vidęti, vidęti jej totiz úzce spo-

do ráje uvedl, podobným, pravím, spűso- jený s bohosluzbou a zároveń s ostatními

bem pi-ál jsem si spatriti v obrazích ne vętvemi krásného umęní. Nebo jen v ta-

pouze pocátek, ale i celý vývoj hudby kovém spojení, soudil jsem, dá se celj-

posvátné. Prál jsem si poznati názornę, ráz a úpiný význam posvátného zpęvu

jak a pokud za jednotlivých století kre- poznati, ne pokud jest nęcím o sobę

stansl: ch spojen byl zpęv s bohosluz- jsoucím, pokud jest pouhou formou

bou, jalo a pokud krestaué, kdyz slavili nýbrz pokud jest cástí celku, pokud

presvaté tajemství, uzívali zpęvű: za casű forma jeho vypinęna posvátností úkonű

apoštolských, za casű sv. Otcű, v kata- a textű. V celku tom, jak clrahol:am

1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ