| ||||
| ||||
- 54 -
Boha, za dob praotcű pokolení lidského, hlavárű to jednotlivých celedí, junec mimo jiné téz zpęvem a hudbou dęla se zabit a na hranici polozen. Na to zapá- pocta jediné nejvyšší bytosti a provo- lena hranice a nyní pocali obętníci strí- zovaly se o bohosluzebných slavnostech davę s lidem zpívati chválu Hospodinu. i posvátné tance, které byly jen vnęjším Zpęv zálezel v povýšeném recitativu, pri výrazem vnitrního mocnélio pohnutí nęmz opakovalo se stále nękolik málo mysli, jak ještę z dob mnohem pozdęj- slov, na jejichz konci krátký melodický šich svędcí príklad Davida krále a chrá- závęrek naznacoval zakoncení sboru mový tanec vznešených zidű o slavnosti prvého a spolu byl znamením k zapocetí letnic. Kovové nástroje tyto, ukázav sboru druhému. Mezi tím utvorily stare- na mędęné, tercűm podobné desky, od šiny uzší kruh okolo oltáre a lid širší casű Tubalkaina kovotepce hrmotným kruh okolo starešín-obętníkű. Oba kruhy zvukem svým nejen svolávaly po pastvi- jaly se pak ne týmz, nýbrz opacným nách a stanech roztroušené cleny ro- smęrem za stálého zpęvu pohybovati se dinné zádruhy ku spolecným nábozen- kolem oltáre, rhytmem z pocátku vol- ským obętęm, ale i pri nich jednotlivé ným, rízeným hudebníley stojícími mezi cásti obradű obętních ohlas'ovaly.« obęma kruhy; poznenáhla stával se po- S úctou pohlízel jsem na památky hyb zivęjší a jednotlivci uchváceni vnitrní drevní bohopocty a pradávné hudební radosti ne pouze kolem oltáre ale i kolem vzdęlanosti, ale marnę olilízel jsem se sebe a oltái-e kolovali tvoríce ladné, v síni té po skríních, ve kterých by téz choreografické obrazce tak, jak je pri- nęj aké písemné hudební památky z onęch rozená cistou, cudnou, svatou radostí casű ulozeny byly. »Za tęch prvotních rozjarená mysl manę vynalézala. Kdyz dob«, odpovídal králevic na otázku mých pak dohorívala obęt na oltári, stával se ocí, »pouhou pamętí dędily se texty rhytmus hudebníkű a tanec úcastníkű Hymnű, báje a zkazky a jednoduché, jen opęt volnęjší, az uklidnil se docela, nacez nękolik málo tonű prirozené distonické celé mnozství lidu vrhlo se pred oltárem stupnice obsahující nápęvy z pokolení na tvár a zádruh nácelníci stojíce s po- na pokolení, jako i za našich casű zpęvy zdvizenýma k nebi rukama celý obrad lidové, dríve nez do sbírek psaných a zakoncili krátkou hlasitou modlitbou. tištęných pricházejí, pouhou pamętí se Byla to patrnę ukázka pradávné pocty dędí. Ani kdyz pozdęji obrazné písmo pravého Boha, obraz prvotní bohosluzby zachycovalo slova, nebylo ještę hudeb- Hospodinu, Tvűrci nebes i zemę vęrnę ních znamének pro nápęv. Tich ménę oddaných synű lidských. hledati mozná v šedé dávnovękosti ucené Na pokyn králevice kouzelníka zahalil rozpravy o hudbę, o její povaze a cenę, svętlý oblak idyllický výjev z pravęku o její moci a vznešenosti, s jakými v do- lidstva. A opęt kynul carodęj zlatým bách pozdęjších setkáváme se u Cíńanű prutem svým a oblak jako opona nęjaká a Indű. rozstoupil se ve dví a odhalil dęsné V tom, co po komnatę se rozhlízím, divadlo. Na rovinę obehnané ze ctyr dotkl se carodęj kouzelným prutem jedné stran vysokou mohutnou zdí, tak širokou, ze 4 stęn, která pojednou zmizela. Udi- ze na ní více povozű vedle sebe jeti mohlo, venému zraku mému naskytl se náhle a na míle dlouhou zvedala se uprostred pohled na širošírou rovinu, kterou pro- prevysolcá jehlancovítá stavba, mající tékal mohutný veletok. V pozadí zvedaly sedm ostavcii jako stupńű nęjakých. Na se hory zahalené modrošedým oparem sta schodű vedlo od stupnę k stupni az a korunované snęhobílými štíty vęcného na nejvyšší plochu, kde stál neveliký ledu. V popredí roviny na mírném návrší, chc•ámec s modlou hrozného vzezi-ení, stojícím uprostied rozsáhlé pastviny, na o trojí hlavę, šesti rukou a tolikéz nohou. níz cetná stáda se pásla, rozestaveno ílodlosluzebníci vlekli právę znacný pocet bylo asi 30 stanű širokého kruhu, v jehoz zajatých neprátel za kruhy prostrcené stredu na nejvyššim místę návrší stál pysky ubozákű po schodech nahoru. z kamenű slozený oltár. Kolem oltáre Dostoupivše vrcholu vrazdili ubohé lid- táhla se męlká struha a na oltári vysta- ské obęti pred zraky nescíslnélio davu vena hranice dríví. Na dané znamení lidstva, stojícího dole na pláni vűkol veškeren lid postoupil od stanű k oltári. nebetycného jehlance. Krev lidská tekla Ozdobnými rízami odęní muzové vedli proudy po stupních vęzovité stavby. vęnci okrášleného rocního býka k oltári, V rozích jednotlivých stupńových od- u nęhoz za hlasitých modliteb muzű, po- stavcű horely ohnę, na nich pálena byla | ||||
|