NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 54 -



Boha, za dob praotcű pokolení lidského, hlavárű to jednotlivých celedí, junec

mimo jiné téz zpęvem a hudbou dęla se zabit a na hranici polozen. Na to zapá-

pocta jediné nejvyšší bytosti a provo- lena hranice a nyní pocali obętníci strí-

zovaly se o bohosluzebných slavnostech davę s lidem zpívati chválu Hospodinu.

i posvátné tance, které byly jen vnęjším Zpęv zálezel v povýšeném recitativu, pri

výrazem vnitrního mocnélio pohnutí nęmz opakovalo se stále nękolik málo

mysli, jak ještę z dob mnohem pozdęj- slov, na jejichz konci krátký melodický

šich svędcí príklad Davida krále a chrá- závęrek naznacoval zakoncení sboru

mový tanec vznešených zidű o slavnosti prvého a spolu byl znamením k zapocetí

letnic. Kovové nástroje tyto, ukázav sboru druhému. Mezi tím utvorily stare-

na mędęné, tercűm podobné desky, od šiny uzší kruh okolo oltáre a lid širší

casű Tubalkaina kovotepce hrmotným kruh okolo starešín-obętníkű. Oba kruhy

zvukem svým nejen svolávaly po pastvi- jaly se pak ne týmz, nýbrz opacným

nách a stanech roztroušené cleny ro- smęrem za stálého zpęvu pohybovati se

dinné zádruhy ku spolecným nábozen- kolem oltáre, rhytmem z pocátku vol-

ským obętęm, ale i pri nich jednotlivé ným, rízeným hudebníley stojícími mezi

cásti obradű obętních ohlas'ovaly.« obęma kruhy; poznenáhla stával se po-

S úctou pohlízel jsem na památky hyb zivęjší a jednotlivci uchváceni vnitrní

drevní bohopocty a pradávné hudební radosti ne pouze kolem oltáre ale i kolem

vzdęlanosti, ale marnę olilízel jsem se sebe a oltái-e kolovali tvoríce ladné,

v síni té po skríních, ve kterých by téz choreografické obrazce tak, jak je pri-

nęj aké písemné hudební památky z onęch rozená cistou, cudnou, svatou radostí

casű ulozeny byly. »Za tęch prvotních rozjarená mysl manę vynalézala. Kdyz

dob«, odpovídal králevic na otázku mých pak dohorívala obęt na oltári, stával se

ocí, »pouhou pamętí dędily se texty rhytmus hudebníkű a tanec úcastníkű

Hymnű, báje a zkazky a jednoduché, jen opęt volnęjší, az uklidnil se docela, nacez

nękolik málo tonű prirozené distonické celé mnozství lidu vrhlo se pred oltárem

stupnice obsahující nápęvy z pokolení na tvár a zádruh nácelníci stojíce s po-

na pokolení, jako i za našich casű zpęvy zdvizenýma k nebi rukama celý obrad

lidové, dríve nez do sbírek psaných a zakoncili krátkou hlasitou modlitbou.

tištęných pricházejí, pouhou pamętí se Byla to patrnę ukázka pradávné pocty

dędí. Ani kdyz pozdęji obrazné písmo pravého Boha, obraz prvotní bohosluzby

zachycovalo slova, nebylo ještę hudeb- Hospodinu, Tvűrci nebes i zemę vęrnę

ních znamének pro nápęv. Tich ménę oddaných synű lidských.

hledati mozná v šedé dávnovękosti ucené Na pokyn králevice kouzelníka zahalil

rozpravy o hudbę, o její povaze a cenę, svętlý oblak idyllický výjev z pravęku

o její moci a vznešenosti, s jakými v do- lidstva. A opęt kynul carodęj zlatým

bách pozdęjších setkáváme se u Cíńanű prutem svým a oblak jako opona nęjaká

a Indű. rozstoupil se ve dví a odhalil dęsné

V tom, co po komnatę se rozhlízím, divadlo. Na rovinę obehnané ze ctyr

dotkl se carodęj kouzelným prutem jedné stran vysokou mohutnou zdí, tak širokou,

ze 4 stęn, která pojednou zmizela. Udi- ze na ní více povozű vedle sebe jeti mohlo,

venému zraku mému naskytl se náhle a na míle dlouhou zvedala se uprostred

pohled na širošírou rovinu, kterou pro- prevysolcá jehlancovítá stavba, mající

tékal mohutný veletok. V pozadí zvedaly sedm ostavcii jako stupńű nęjakých. Na

se hory zahalené modrošedým oparem sta schodű vedlo od stupnę k stupni az

a korunované snęhobílými štíty vęcného na nejvyšší plochu, kde stál neveliký

ledu. V popredí roviny na mírném návrší, chc•ámec s modlou hrozného vzezi-ení,

stojícím uprostied rozsáhlé pastviny, na o trojí hlavę, šesti rukou a tolikéz nohou.

níz cetná stáda se pásla, rozestaveno ílodlosluzebníci vlekli právę znacný pocet

bylo asi 30 stanű širokého kruhu, v jehoz zajatých neprátel za kruhy prostrcené

stredu na nejvyššim místę návrší stál pysky ubozákű po schodech nahoru.

z kamenű slozený oltár. Kolem oltáre Dostoupivše vrcholu vrazdili ubohé lid-

táhla se męlká struha a na oltári vysta- ské obęti pred zraky nescíslnélio davu

vena hranice dríví. Na dané znamení lidstva, stojícího dole na pláni vűkol

veškeren lid postoupil od stanű k oltári. nebetycného jehlance. Krev lidská tekla

Ozdobnými rízami odęní muzové vedli proudy po stupních vęzovité stavby.

vęnci okrášleného rocního býka k oltári, V rozích jednotlivých stupńových od-

u nęhoz za hlasitých modliteb muzű, po- stavcű horely ohnę, na nich pálena byla

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ