Literatura hudební
Ročník: 1900; strana: 63,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 63 —





schűze starati se musí, a jiné ještę dűvody radily usilovnęji vęnovati se mohl zdárnęjšímu pűsobení

k odrocení valné hromady az na dobu príhodnęjší. naší jednoty.

Kcz by poprál F3 h pevnęjšího zdraví, abych P. Meth. Herm. Nývlt O. S. IQ., t. c. predseda.











Literatura hudební.



Pred ctvrtstoletím zvęstovaly cer- modernímu smyslu jmenovaného mnoz-

vánky blízící se jaro novélio smęru liudby ství.

církevní. 13yly to slibné, ac ne právę la- Jak dalece zpola nebo úpinę placená

ltodué pocátky úmorné, avšak zásluzné ochota velkomęstsl:élio personálu kilru

práce, opatriti pro nejjednodušší pro- chrámového novodobé tradici vyhovęla

stredky, urcitęji vyjádreno, pro školácké (míním urcitę umí:lecky-poctivé "), to zá-

kűry chrámové tahové skladby, které by visí od okolností »clovęka urcujících«.

sblízily se s názory o pravé hudbę cír- Konecnę zádný hudebník nové doby

kevní, soucasnę ale vyhovęly pomęrűm nebude upjatým vűci novým ideám na

reknęme draliotuím. Neschűdnou byla rozumný základ presného vedení lilasú

cesta od smęru staroklasickélio ku smęru sborových postaveným. Ani tedy Cyrilli-

novodobému, mezi hudbu círlcevt;í a ora- suius není a nikdy nebyl odpűrcem spali

torní postavenému a novęjšími hudeb- novodobých. ~všecky novęjší vymozeno-

ními prostredky zdol.oualému. Cesta zmí- sti cinnosti skladatelské vice ménę hol-

nęná zarostla býlím uevlcusué odrűdy dují instrumentálnímu stnęra lludebuímu,

hudby operetní, literou zplodily nepríz- který jest otcem vohtého systému clu-o-

nivé pomęry draliotní, t. j. nedostatecná matického.

hmotná prízeii hudbę posvátné propűj- S potęšením jest >Cyrillu« zazuaule-

cena. I {udebními plody, které na mladém nati prirozený postup, který po Ilruško-

keri obrodu hudby církevní vypucely, výclt skladbách, po Skulierském, Foer-

zivily se téz mnoha vell:omc~tsl: hűry sterovę »solennis, a j, jasnę vystupuje

chrámové. ve skladbách, o nichz dnes strucní pro-

Staré pevné harmonické zá- mluviti dluzno a jichz všeobecná nálada

klady diatonicl:é, zdroj liudby vzdor patrnému modernismu círl:evníulu

sborové, k ni:muz druzí se místy cítęní není na újmu, nýbrz namnoze ve-

vliodnc uzitý zivel chromatický, lebným rozmachem hudebním onu stránl:u

a vedle tohoto církevního lila- reliiosní utvrzuje a sílí.

holu jednolilasý prostinký ná-

pęv z nálady cliorálové vzniklý, Mutettorum tonus II. \ moterta pro

tak vyznęl dojem smęru obrodného. Har- festis priucipalibus ad cantum et altum

monie, jalo bohaté umęní hudbu abso- (tenorem et bassum ad libitum) oryano

lutní dopltiující ci spíše nad touto vítę- concinente. Autore C a r o 1 o S t e c k e r,

zící, jest lilubol:é a rozsáhlé jako vesmír op. S. lirbánel:, Praha.

svętový. Sbírka dvouhlasých motett, o jichz

Stále nové a tajemnęjší jsou stezky praktícké hodnotę v »Cyrillu« castęji

harmonických dojmű, které ríše liudby, zmínka byla ucinęna a kteráz sbírka pro

instrumentální nám poskytuje, będa však drahotu partitury i hlasú našim snazi-

zle pocllodil dosud kazdý, kdo kolorit vým kűrűm neprístupnou se stala, jest

tęlesa instrumentálního tęlesem vol:ál- práce pricinlivého nejprednęjšího ceskélio

níui nahraditi neb pouze napodobiti se tltcoretika a nepotrebuje zvláštního do-

snazil. porucení. Zpęvnost, presná deklamace a

Snaha rcformatorű, privésti starol:I,I- vkusná forma staví Steckcrova ntotetta

sickou polyfonii v prvé radę 1: nejvętší do rady eminentních, lehce pí-ístupuých

platnosti, nemohla se všude trvale usi Li- skladeb církevních. Pokud pisateli známo,

tecniti hlavnę za prícinou neblaliýcli po- dospęla sbírka 1: sešitu 111. Sešit 11, vę-

męrű drahotních, v nichz velkomęstské *j Obehu(lniekc velkomęstské reklamu novi-

lotry vętšinou utonuly. :llalomęstslcé a nárské, dle nichz provozuje se dílu pouz , dle

vesnické kűry pal: odkázané výhradnę jména, ve skutecností ale ze dvou tretin ncrnInc

na ochotu moderuílio obcanstva a jelio atd., atd., nepovazuji za opravdový umęlecký s',,u-

dcrwtu, skýtaly a poskytují dosud tek, v ohledu církevnę-hudebním pak tím menší

jest úspęch, cím více jedná se o oslavu jednotli-

hudební výko,ty odpovídající v tšiuou vých úcinkujících osob.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ