NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 72,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-72









Papez Urban IV. zavedl r. 1264 pro Básník vybídnuv v první sloze všeo-



celou církev slavnost Bozího Tęla, Sv. becnę ku chvále bozského Spasitele,



Tomáši Akvinskému svęren úkol vypra- obral si za predmęt svého chvalozpęvu



covati celé officium pro mešní lcniliu zvláštní thema, chléb zivota totiz, jejz



i breviár, jehoz cástí jest i tato sekvence. Kristus Pán pri poslední veceri svým



Od XIV. století byla tato selcveuce pre- ucedníkűm podal. Chvála má predevším



lozena do všech témęí• krestanských ja- toho dne nadšenę prouditi ze srdci našich,



zykű. V nejsvętęjší Svátosti oltái-ní chová kdy pripomínáme si den ustanovení hodű,



církev svűj nejdrazší poklad, svélio boz- jichz predobrazem by] beránek veliko-



ského Spasitele. `velebná Svátost vtiskuje nocní ve Starém Zákonę. Kristus Pán



církvi zracitę pecet bozskosti, jest záru- ustanovil Hody ty z vellcé lásky k nám,



kou Bozího pozehnání její cinnostem, a dle rozkazu Pánę pí-ipravují je usta-



jest jí útocištęm v nebezpecích, štítem vicnę v církvi knęzí, kdykoliv prinášejí



ochranným v boji, odmęnou ve vítęzství na oltári obét spásy, t. j. kdykoliv obno-



a jedinou její slávou. Velebná Svátost vují obęt prinešenou na Golgotę.



jest studnicí napinęnou nejhlubším tajem-

Jak vznešené vęci skrývají se pod

stvím sv, víry a proto pouze duše andęl-

zpűsobami chleba a vína - tęlo Kri-

ské, mezi nęz nálezí predevším sv. Tomáš

stovo jakozto pokrm, a krev jeho jakozto

Akvinský, mohou se odváziti opęvovati

nápoj. (7.) A treba by lámala se zpűsoba

toto vznešené tajemství. A sv. Tomáš

chleba, treba by tisíce najednou prijí-

vypinil úlohu svou dokonale. Dogma-

mali — Kristus zűstává celý, nedotknutý.

tická presnost snoubí se v hymnu »Lauda

(S.) Toliko v ítcincích sv. pí•ijímání jeví

Sion« s poetickým vzletem; báseń uka- se rozdíl: kdo nehodnę prijímá — smrt



zuje nám sv. Tomáše nejen jako hlubo-

si pripravuje.

kéhomyslitele, nýbrz i jako velenadaného

básníka. I ryze dogmatické cásti jsou Potom básník jakoby prstem ukazuje



lýricky provanuty, ze témęr nepozoro- na hostii, na tento cliléb zivota, jenz



vanę męní se v hymnus ve velebnou s nebe prichází, na nęjz andęlé v nebi



píseil. patrí (chléb andęlű), jenz nás v tomto



Dlouhým rozjímáním o velebné Svá- pozemském vyhnanství posilńuje a záruku



tosti dojat, pocíná básník vzletnou strofou podává, ze jsme v pravdę dítkami bo-



,,Lauda Sion Salvatorem ...« »Chval Sione, zími, jsouce hodni takového pokrmu,



Spasitele, chval Pastýre, Viidce vrele, jehoz vzácnost vysvítá ze ctihodných



prozpęvuj mu v pístiich cest. Rozezvuc pi-edobrazii obęti Abrahamovy a many.



sek chválám Krále, neműz zpęv ríct do- Koncí pak hymnus prosbou k dobrému



konale, jak On velký, dobrý jest«. Vzlet Pastýi•i, kdyz nás ovecky své zde na



a mohutný cit, který zvláštę v první pastvu tak vzácnou vede, by uvedl nás



sloze se jeví, zadrzován jest ponękud jedenkráte i na luhy radostí nebeských,



v následujících slohácli ryze dogmatic- aby nás ucinil svými stolovník- pri ho-



kým obsahem, az konecnę opęt celou stinę andęlsizé'}.



svou silou rozproudí se v poslední sloze Nápęv k této sekvenci byl vzat od



v tklivé prosbę ke Spasiteli: »Pastýri, jedné starší a oblíbené sekvence k uctęní



Ty pravý clilebe, chrań nás, pas, a sytiz sv. kríze (Laudes crucis attolamus od



s nebe v tomto casném údolí. Necht lid, Adama od Sv. Viktora). Prozrazuje fran-



jenz jest z tvého stáda, hostiny tvé ne- couzslLého pűvodce a není prosta liudeb-



postrádá na nebeském zástolí«. nícll tvrdostí.





Sekvence o svátcích Sedmibolestné Panny 'Marie:





Stabat -Tater dolorosa, Stála Matka bolestivá,

Juxta trucem lacrymosa, Podle krice zalostivá,

Dum pendebat Filius. Na nęmzto Syn její pnęl.



Cujus animam gementem, V duši její roztouzené,

Contristatam et dolentem, U zármutek pohrouzené

Pertransivit g]adius. Ostrý mec hluboce tkvęl.



O quam tristis et afflicta ó, jak smutná, zkormoucená,

Fuit illa benedicta Byla Matka vyvolená,

Mater Unigeniti! Jíz sám Bűh za syna dán!





*) Z hnihy prof. Dra. Josefa Kupky w0 mši svaté<, jiz ctenárűm duchovního stavu vrele do-

porucujeme.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ