NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 77,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 77 —





jussu reformato, cui addita sunt Festa prakticnęjši a které bychom odporucili

omnia pro universa Ecclesia praescripta. jako vhodné pro potreby nynęjší, odpo-

Cura et auctoritate Sacr. Rituum Con- rucíme jistę bud dílo Pothierovo aneb

gregationis digestum Romae. Vytištęno Kongregace sv. Obradű. Ostatních tęmito

v Reznę u Yusteta. zatlacených aneb teprve v budoucnosti

Všecka jmenovaná vydání a mimo to vydaných odporucovatí neműzeme.

i jiná dríve uzívaná byla dle vętšiny Stojíme mezi Scylou a Charybdou.

úcastníkű kongressu nedostatecná, at jiz Pro které z obou se rozhodnouti? Které

obsahovala dlouhé jubilace vęrnę dle ru- odporuciti? Nez tak uciníme, obę vydání

kopisných památek od dob X.—XV., at prozkoumáme po stránce historické,

v nich tyto neumy pro praktickou po- liturgické a praktické, aby roz-

trebu více ménę štastné byly zkráceny. hodnutí naše męlo pevný základ.



Druhé mínęní zní: »Zavésti všude

officielní Graduale Romanum.« i. Po stránce historické.



Nez do dnešní chvíle marnę cekáme A. P. Dom. Yothier, znamenitý znatel

nového vydáni dle jich soudu absolutnę starých rukopisű, hledęl ve svém »Liber

dokonalého, marnę touzíme zvędęti, zdali Gradualis« podati pravý a vęrný obraz

ustanovena jiz archeologicko-umęlecká ko- starých melodií Rehorových. Pri zkou-

mise pre zkoumání starých melodií, a mání rukopisű rídil se zásadou, kterouz

doufáme, ze se asi stęzí kdy ustaví. Pouze pronesljeho ucitel, opat Guéranger: »Me-

Paléographie Musicale vycházející od r. lodie, jejíz stavba je táz ve všech ruko-

1889 prináší phototypické facsimile ru- pisech rűzných zemí a rozdílných vękű,

kopisných památek s kritickými vysvęt- s jistotou műze se povazovati za pűvodní

livkami. A kdyby se i Podobná komise melodii Rehorskou.« Aby co mozná nej-

sešla, pűvodní melodie Rehorovy prece blíze prišel ku dobę Rehorské, zkoumal

nenajde, ponęvadz nejstarší rukopisy jsou ovšem ponejvíce rukopisy nejstarší, jez

ze století IX., a které se nalezly, jsou sáhají do století IX. a X. V nich hledal

bez systemu linkového. A dokonale neporušenost melodie, pravost seskupení

a naprosto urciti intervaly ze starých notového a jedinę oprávnęný zákon pri-

bez linek psaných neum, které męly po- rozeného rhytmu. Není pochybnosti, ze

dobu cárek, tecek, háckű rűznę seradę- P. Dom. Pothier úkolu svému dokonale

ných, a jez pripomínaly tehdejšímu zpę- dostál, a ze ve svém »Liber Gradualis«

váku melodii ucitelem z p a m ę t i nauce- vęrný podává obraz chorálu ze století X.

nou, jest nemozno, byt i v dobę nejno- Za vęrnost tuto rucí dokonalé jelio vę-

vęjší franc. Georges Houdard ve svém dęní archeologické, lcteréz ulozil ve svém

díle: »L' Art dit Grégorien d'apres la no- díle: »Les 1Vlélodies Grégoriennes d'aprés

tation neumatique« dokazoval, jak lze ze la tradition«.

starého notopisu urcitę poznati nejen Jest však zodpovędęti dűlezitou otázku,

intervaly, ale i rythmus a dynamiku me- zda rukopisy ze století IX. a X. a tedy

lodií abyt F 1 e i s c h e r a Decli evrens jejich obraz ,v L. Gr. jest skutecným

podával pri výkladu neumovaných ruko- zpęvem sv. Rehore ze století VII., cili

pisű svatohavelskýcli dopodrobna svűj zdali neporušená zűstala stavba melodická

systém pro ctení tęchto neum. A ruko- chorálű Rehorských od jeho doby az do

pisné památky, jez melodii naznacenou století X.

mají v systému linkovém, pocházejí teprve Neporušenosti by nasvędcoval ruko-

z dob poquidonských, ze století XII. A pis svatohavelský (Codex cís. 359), který

ty jsou prespríliš vzdáleiiy od dob Re- vydal jesuita Lambillote r. t8Si a který

hore Vel. a stęzí po tolikerém opisování povazoval za vęrný opis antifonáre sv.

mají pűvodní chorál Rehorűv. Rehore, prinesený z Ríma do kláštera

A ani nikdo necekal na nové vydání svatohavelského pęvcem Romanem. Nez

chorálu. V Rakousku, Nęmecku, Holand- mocnost dűkaznou naprosto ubírá to-

sku, Irsku, Americe a cástecnę Italii muto rukopisu p. Anselm Schubiger

zvítęzila vydání authentická Papezské (i 81 5 — t 888) tvrzením opacným, ze není

Stolice, a ve Francii jak jiz receno všecka kopií antifonáre Rehorova, ponęvadz ne-

ostatní zatlacuje Liber Gradualis od P. pochází, jak dí Lambillote, ze století

Dom. Pothiera. VIII., ale teprve ze století X.; a Roma-



Jsme-li tázáni, které vydání chorálních nus prišel do kláštera svatohavelského

knih bychom męli za nejdokonalejší, nej- jiz roku 790.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ