Farní Jednota Cyrillská v Miletíně
Ročník: 1900; strana: 78,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 78 —



Vętší sílu dűkaznou męla by Scltola uskutecnęní, oc vętší rozdíly byly ve sto-

Komana zalozená sv. Rehorem, jez po letích drívęjších, v nichz podléhaly ru-

všechna století posílala do všech koncin kopisy neumové rűzným snahám jedno-

širitele zpęvu rehorského a tím hledęla tlivých muzű po zdokonalení notopisu

zachovati jednotu a neporušenost jeho (Komanus, -Notker Balbulus, Hucbal(-1,

melodií. Ale prece nelze si mysliti, ze Hermanus Kontral:tus a jiní), a v nichz

by pri tak nedostatecném písnę notovém, ještę dalekou byla jednota v liturgii samé.

jakým bylo písmo neurnové. bylo lze `` ályt tehdy, nevymizela liturgie milánská,

zvláštę ve stoletích pred vękem X. všecltuy gallikánslcá liturgie znetvorila liturgii í•ím-

melodie Rehorovy zachovati zcela nepo- skou a ve Spauęlích v VIII. století za-

rušeny. Rozhodný vliv na zmęnu melodií vládla liturgie mozarabicl:á. To vše po-

męla manýra ucitelova a to tím spíše, ukazuje na to, ze melodie Rehorovy zcela

kdyz ani jediná ze starých znacek ne- prirozenou cestou zmęnu zníti musely,

umových nevyznacovala urcitę rozmęrű jako vše se męní, co odkázáno jest na

intervalových. O tom píše jiz Cottonius, ústní podání lidové. Ano nękterí mají

vrstevník Cuidonűv : »Proto stává se, ze za to, ze bohaté jubilace t. j, skupiny

kazdý tyto neumy dle svého męrítka mnoha tónű, zpívauýclt na jednu slabiku,

snízí anebo zvýší a zpívá malou tercii jimiz honosí se jiz rukopisy ve století `ti.,

tam, kde bys ty zpíval velikou a kde by nebyly ani v pűvodních zpi:vech Relto-

tretí zpíval zcela nęco jiného. Kdyz je- rovýcll a ze zpęv jeho byl syllabickým

den praví: »tak mne ucil műj mistr Trudo«, (kazdé slabice odpovídala nota jedna),

ihned odpoví druhý: »Já jsem se zase ponęvadz urcen byl pro vęrící lid. Me-

takto ucil u mistra Albíua,< a tretí rekne: mistr Salamon to zpívá zcela ji-lodické ozdoby neurnové dle soudu jejich

pocházejí teprve z dob poi•ehorských ;

nak.« Jestlize vrstevník Guidonűv pouka- soloví zpęváci obohatili jednoduchou

zuje na hrozné rozdíly ve zpęvu melodií stavbu melodickou proto, aby dali prű-

chorálovýcll, v dobę, kdy Guidonern vy- chod svým trillcűm a rűzným bravurám

nalezený systém linkový docházel svélio ve zpęvu. (Pokracování.









Obecná jednota Cyrillská.



VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1899.



Diecése Králové-Hradecká.

Farní Jednota Cyrillská v Miletínę. V roku muzské neobligátní s prűv. varhan: Hruška: Vele-

189 prestavoval se farní kostel v Miletínę. Od hradská; Stehle: Missa brevissirna; Diebold: -O sa-

kvętna byly sluzby Bozí v presbyteri od lodi chrá- crum convivium~; Singenberger: *ku cti sv. Jana

mové, na které se pracovalo, prkenným pazením I hiteleu. 4. Pro 2 hlasy, totiz 1 zenský a 7 muz-

oddęlené, v nedęli pak a ve svátek za príznivého ský: Lucl. Ebner: »ku cti sv. Josefa«. 5. Pro smí-

pocasí venku. I choru bylo se tedy stęhovati, a šený sbor obligátní s prűv. varhan: Cainer: Mše

to nejprve na patronátní orator, potom dolű clo svato-Václavská; Ilruška: Mše chorální; Sychra:

presbytere, kde bývalo az k umackání. Varhany Mše VI.; Mitterer: -Mše sv. Tomášc Akv.; Xoe-

zastupovalo malé harmuniutn, které trpíc stálým nen: »I'anis angelicas=; Haller: iffie lil. 13. 6. Pro

prenášením i neustálou zmęnou pocasí, vypovídalo smíšený sbor obligátní s prűv. varhan nebo smyc-

leckdy sluzbu. Mozno si tedy predstaviti, sjakými cového kvartetta: Cainer: »IIodie Christus natus

obtízemi spojen býval zpęv jak lidový, tak ob- estu; Stehle: »Salve hcginas; Mitterer: Sv. Karla

zvlášté umęlý. Ale prece zpívalo se horlivę a zcela Borom. 7. Pro smíšený sbor s pt•űv. varhan a or-

dle predpisű církevních jako jindy — díly horli- chestru : Witt: »ku cti sv. Lucie ; Sehaller: *Ecce

vosti pana reditele choru i sboru, zvláštę zen- lignum crucis=; Ebner: »Jubilate I)eo«. R, Cho-

ského. Ille, co se provozovalo i pres všecky vzpo- rální: alia de Beata s prűv. varhan, mše adventní

menuté obtíze! a postní bez prűvodu. Celkem 22 mše: 5 od 3

1. Pro 2 zenské lilasy s prűvodem varhan: ceských a 15 od 10 cizích skladatelű, 2 chorální.

1\lše IV. Hallerova; Thielen: »lesu cororta Virgi- 7 Offertorií provedena byla novinka: ».Xscendit

num«. 2. Pro 3 zenské hlasy s prűvodem varhan: Deuse pro 3 zenské hlasy s prűvodem od Gries-

Ebner: Mše »ku cti Nejsv. Trojice (novinka) bachra. — Nastudována byla Litanie lauretanská

3. Pro 2 zenské hlasy obligátní a pro 1 nebo 2 pro 3 zenské hlasy s prűvodem od Witta — ale

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ