| ||||
| ||||
— 78 —
Vętší sílu dűkaznou męla by Scltola uskutecnęní, oc vętší rozdíly byly ve sto- Komana zalozená sv. Rehorem, jez po letích drívęjších, v nichz podléhaly ru- všechna století posílala do všech koncin kopisy neumové rűzným snahám jedno- širitele zpęvu rehorského a tím hledęla tlivých muzű po zdokonalení notopisu zachovati jednotu a neporušenost jeho (Komanus, -Notker Balbulus, Hucbal(-1, melodií. Ale prece nelze si mysliti, ze Hermanus Kontral:tus a jiní), a v nichz by pri tak nedostatecném písnę notovém, ještę dalekou byla jednota v liturgii samé. jakým bylo písmo neurnové. bylo lze `` ályt tehdy, nevymizela liturgie milánská, zvláštę ve stoletích pred vękem X. všecltuy gallikánslcá liturgie znetvorila liturgii í•ím- melodie Rehorovy zachovati zcela nepo- skou a ve Spauęlích v VIII. století za- rušeny. Rozhodný vliv na zmęnu melodií vládla liturgie mozarabicl:á. To vše po- męla manýra ucitelova a to tím spíše, ukazuje na to, ze melodie Rehorovy zcela kdyz ani jediná ze starých znacek ne- prirozenou cestou zmęnu zníti musely, umových nevyznacovala urcitę rozmęrű jako vše se męní, co odkázáno jest na intervalových. O tom píše jiz Cottonius, ústní podání lidové. Ano nękterí mají vrstevník Cuidonűv : »Proto stává se, ze za to, ze bohaté jubilace t. j, skupiny kazdý tyto neumy dle svého męrítka mnoha tónű, zpívauýclt na jednu slabiku, snízí anebo zvýší a zpívá malou tercii jimiz honosí se jiz rukopisy ve století `ti., tam, kde bys ty zpíval velikou a kde by nebyly ani v pűvodních zpi:vech Relto- tretí zpíval zcela nęco jiného. Kdyz je- rovýcll a ze zpęv jeho byl syllabickým den praví: »tak mne ucil műj mistr Trudo«, (kazdé slabice odpovídala nota jedna), ihned odpoví druhý: »Já jsem se zase ponęvadz urcen byl pro vęrící lid. Me- takto ucil u mistra Albíua,< a tretí rekne: mistr Salamon to zpívá zcela ji-lodické ozdoby neurnové dle soudu jejich pocházejí teprve z dob poi•ehorských ; nak.« Jestlize vrstevník Guidonűv pouka- soloví zpęváci obohatili jednoduchou zuje na hrozné rozdíly ve zpęvu melodií stavbu melodickou proto, aby dali prű- chorálovýcll, v dobę, kdy Guidonern vy- chod svým trillcűm a rűzným bravurám nalezený systém linkový docházel svélio ve zpęvu. (Pokracování. Obecná jednota Cyrillská. VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1899. Diecése Králové-Hradecká. Farní Jednota Cyrillská v Miletínę. V roku muzské neobligátní s prűv. varhan: Hruška: Vele- 189 prestavoval se farní kostel v Miletínę. Od hradská; Stehle: Missa brevissirna; Diebold: -O sa- kvętna byly sluzby Bozí v presbyteri od lodi chrá- crum convivium~; Singenberger: *ku cti sv. Jana mové, na které se pracovalo, prkenným pazením I hiteleu. 4. Pro 2 hlasy, totiz 1 zenský a 7 muz- oddęlené, v nedęli pak a ve svátek za príznivého ský: Lucl. Ebner: »ku cti sv. Josefa«. 5. Pro smí- pocasí venku. I choru bylo se tedy stęhovati, a šený sbor obligátní s prűv. varhan: Cainer: Mše to nejprve na patronátní orator, potom dolű clo svato-Václavská; Ilruška: Mše chorální; Sychra: presbytere, kde bývalo az k umackání. Varhany Mše VI.; Mitterer: -Mše sv. Tomášc Akv.; Xoe- zastupovalo malé harmuniutn, které trpíc stálým nen: »I'anis angelicas=; Haller: iffie lil. 13. 6. Pro prenášením i neustálou zmęnou pocasí, vypovídalo smíšený sbor obligátní s prűv. varhan nebo smyc- leckdy sluzbu. Mozno si tedy predstaviti, sjakými cového kvartetta: Cainer: »IIodie Christus natus obtízemi spojen býval zpęv jak lidový, tak ob- estu; Stehle: »Salve hcginas; Mitterer: Sv. Karla zvlášté umęlý. Ale prece zpívalo se horlivę a zcela Borom. 7. Pro smíšený sbor s pt•űv. varhan a or- dle predpisű církevních jako jindy — díly horli- chestru : Witt: »ku cti sv. Lucie ; Sehaller: *Ecce vosti pana reditele choru i sboru, zvláštę zen- lignum crucis=; Ebner: »Jubilate I)eo«. R, Cho- ského. Ille, co se provozovalo i pres všecky vzpo- rální: alia de Beata s prűv. varhan, mše adventní menuté obtíze! a postní bez prűvodu. Celkem 22 mše: 5 od 3 1. Pro 2 zenské lilasy s prűvodem varhan: ceských a 15 od 10 cizích skladatelű, 2 chorální. 1\lše IV. Hallerova; Thielen: »lesu cororta Virgi- 7 Offertorií provedena byla novinka: ».Xscendit num«. 2. Pro 3 zenské hlasy s prűvodem varhan: Deuse pro 3 zenské hlasy s prűvodem od Gries- Ebner: Mše »ku cti Nejsv. Trojice (novinka) bachra. — Nastudována byla Litanie lauretanská 3. Pro 2 zenské hlasy obligátní a pro 1 nebo 2 pro 3 zenské hlasy s prűvodem od Witta — ale | ||||
|