O přednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé hudbě církevní
Ročník: 1900; strana: 81,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
YRI Is~



CASOPIS



pro l (ntolickoll hudlm j1osvÚtllull

v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,

zároveń



ORGrAN OUGNÉ JUNOxY C)rnxXLSl É.

Majitel, vydavatel a redaktor:



1900, Roc XXVII, F. J. LEHNER. Císlo 11, a 12,

~luwnnnuunnmm~uumnnnnumnwinmm~unnnnnnnnnnnnmuminmunnnnimm~n:nnnruuwnu r—innnuunuu nmmi.rnrunumununnunnmmnning



O prednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé

hudbę církevní.

Prednesl na exerciciích Cyrillských v Hradci Králové Frant. Jirásek, reditel kűru v Jicínę. (Pokracování.

»Hudba jest idealni sloucení tonu a trvale materialisovati (notopis ciní zde

casu,« praví L. Kęhler, známý paedagog výjimku toliko pro znalce), proto právę

hudební. S jinými umęnami, jmenovitę zavdala tato jako fata morgana mizící

pak s architektonikou, ornamentikou, umęna nejednu prícinu k nejapnému

s básnictvím a rhetorikou sdílí hudba filosofování; nebol všichni starší aesthe-

mnohých spolecných zivlű. Rhythmiku tilcové, vyjma strízlivého Kanta a Her-

hudební bylo zcela dobre srovnati s geo- barta, jsou si v tom svorni, ze konecným

metrickými tvary a ornamentalními figu- úcelem hudby jest: vyvolávati tak a tak

rami výtvarného umęní. Zvláštę pak s ly - uspoi•ádanými tony všelilceré pocity, ná-

rickým básnictvím sdílí hudba nápadnę lady i affekty, pri nejmenším je do jisté

podobných, ne-li dokonce totozných zivlű, míry imitovati; ba mnozí z nich pripi-

jako na pr.: metriku, takt, kolon, rhyth- sují hudbę dokonce moc, jak jiz shora

mus, rým, eufonii. S básnictvím vűbec a podobnę receno, illustrovati pomocí to-

specielnę s rhetorikou sdílí hudba vęto- novélto materialu svęt realný, zralou je-

sloví, byt i ponękud v smyslu preneseném, dinę prístupnu. V ohledu tom má i hyper-

dále i rűzné druhy prízvuku, predevším sensitivní básnictví mnoho na svędomí,

prízvukű dynamických a agogických, a vyucuje-li hudbu jako zjev z tajemných

pokud jde o prednes vokální skladby, ríší nadzemských.

i prízvuku emphaticicého. ' e i zvucného jména komponisté dali

Pri veškerém tom participováni hudby se proudem tím strhnouti a slepę kráceli

na témęr všech umęnách, byt by nękdy za fantomem hudebního realismu a my-

jen per analogiam, zűstává ]sudba prece sticismu (dvou to v jiných oborech umęní

jen umęnou více ménę sféricleou a aethé- taki•ka vzájemnę se vylucujících extremű),

rickou, vulgo ménę makavou, poncvadz dokazují mnohé skladby jejich, jez tvorí

existuje in concreto pouze za periodi- prý obzvláštní kategorii skladby tak zv.

ckého chvęní vzduchu pri reprodukci programní hudbu.

skladby, kdezto umęny jiné, najmę vý- Nebylo by nezajímavé, posvítiti ponę-

tvarné, chovají v sobę permanentní moz- kud obšírnęji na hudební mysticismus,

nost aesthetických dojmu. Právę proto, romantismus a realismus; vzdalovali by-

ze nelze aethérickou bytost hudby jednou chom se však prílišnę od vlastního jádra

pro vzdy fixovati, aneb metaforicky ve pojednání toho. Stací v prípadę tom,

smyslu spiritistű receno ducha jejího vytknuti-li jsme nejhlavnęjší body z dęjin

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ