NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 82 —







aesthetiky hudby za úcelem rozlišování Sulzerova díla »'Theorie der schcneu



pravé podstaty hudby od podstaty vice Kiinste«, rolnu 1772 vy(laném, vytknul



ménę fingované neb alespoń silnę sub- tyto hlavní momenty správného prednesu



jektivismem prodchnuté. slzlaclby: 1. »zi•etelnost frás, period a prí-



Herbartovou formovou aesthetikou, zvukű; 2, pravý výraz charakteru, resp.



R. Zimmermannem systematicky propra- nálady skladby; 3. lzrásuý ton, nenucený



covanou, clána norma i aesthetice hudby, a svęzí prednes vűbec.« Technické a



kteráz povznesla se bęhem doby za pri- theoretické vzdęlání reprodukujících sil



spęní právę vyvinující se alcustiky ku prostę predpokládal. K tomu ještę do-



aesthetice rationální, o níz získali si ne- kládal: »Caesury (úryvky) jsou kommata



smírných zásluh: Helmholz, v. Oettingen, melodie, kterýchz po zpűsobu mluvy



0. Hostinský, J. Durdík, E. Hanslick, dluzno vyznacovati nepatrnými prestáv-



0. Tiersch, H. Riemanu a j. v. kami. Tolio lze dosíci minimalním budto



Obratem tím nadešla také doba uplat- zkrácením koncovky jisté fráse, neb po-



nęní nezvratných zákonu o piednesu nękud markantnęjším pronešením prvého



skladby, kteréz otácejí se pri absolutné tonu následující fráse.«



hudbę výhradnę jen kolem plasticnosti Tot asi succus theorie prednesu, Schul-



formy a slouzí i hudbę úcelné za výcho- zem snad jen mimochodem zalozené a



disko úcinné reprodukce, jelikoz i pri této také po mnohá desítiletí vűbec snad ne-



platí zásada: bez formy toliko chaos tonű. povšimnuté.



Formy vícehlasé hudby zalcládají se Nový pokus o theorii prednesu lze



na lepém sloucení melodie, harmonie a spatrovati v spise: »Die Natur der Har-



rhythmu. Vylouciti z této jeden z uve- monik und Metrik«, jejz vydal M. Haupt-



denýcli zivlű jest absolutnę nemozné. mann r. 1853. Další príspęvek k recené



Nebot melodie bez rhythmiky nedá se theorii jest spis : »Die Aesthetik des



ani mysliti; taktéz harmonie bez této Clavierspíelsa od A. Kullaka z r. 1863.



jeví se býti nezázivnou ; a rhythmus ko- \-ytiznuté dosud spisy daleko predcilo



necnę, zbaven-li roucha melodiclzého a r. 1873 vydané: »Traité de Pexpression



liarmonického, nemá mnohdy ani ceny musical« jehoz autorem jest Mathis Lussy.



stereotypního bubnování. Dílo to uvítal vrele genialní virtuos a



Sloucením rhythmiky s harmonií po- dirigent H. Biilow, jehoz zásady liledęl



vstává harmonický proces, pridruzením pak svými umęleckými názory uvésti



pak melodiky hotová jiz slzladba. Jestit v souhlas.



vícehlasá hudba podmínęna naprostou

Ze dílo právę vytknuté primęlo nej-

vzájemnosti všech trí zivlű hudebních.

vętšího bez odporu ucence v oboru theo-

Harmonický proces má mnohých spo-

rie hudby, dra H. Riemanna, k sepsání

lecných momentű s psychologickým pro- zevrubné theorie o hudebním prednesu,



cessem epického a dramatického básni-

dokazuje celá rada vynilzajících dęl toho

ctví, z nichz jsou nejvýznacnęjší : exposice,

neúmorného spisovatele, z nichz uvádime

vývoj, konkluse, zauzlení, kulminacní

predevším jeho: »Musikalische Dynamik

body a rozuzlení. Prirozený prototyp

und Agogik oder Lellrbuch der musika-

harmoniclzého processu jest tudíz: bod

lischen Phrasirung auf Grund einer Re-

nully, progressivný vývin k bodu kulmi-

vision der Lehre von der musikalischen

nacnímu — regressivný obrat od bodu

ifIetrik und Rhythmik«.*) V knize té se-

toho k opętnému bodu nully. Prototyp

tkáváme se poprvé s jasnę a pi•esnę vy-

ten jest zároveń regulativem veškeré re-

mezenými výklady o hudební fraseologii,

produktivní cinnosti hudební, jakýmsi

jez opírá se o zákony metriky a rliyth-

ohniskem, od nęhoz vychází a k nęmuz

miky, Riemauem k úcelu tomu ménę

smęruje veškeré dynamicko-agogiclzé od-

suacl diktovaných, spíše však analyti-

stińování formy jalo v hrubších, talz

ckým talentem jeho odhalených a v sy-

i v jemnęjších konturách skladby, kteráz

stém uvedených. Velezajímavý spis toho

sama není jiným, nez formové crescendo

druhu jest K. Fuchsa: »Die Zukunft des

a decrescendo.

musikalischen Vortrages.« **) Slušným

Toho byli si jiz umęlci 18. vęku vę-

príspęvkem k literature smęru toho jsou

domi, byt i jinak svűj cistę instiulctivný

díla od O. "riersche, Fr. Kullaka, Christi-

poznatek neopírali o urcité, nám nyní

auiho a Klauwella.

jiz bęzné theorémy. Proto nás v prícinę



té prekvapuje známý tehdáz theoretilz *) V Hamburku, nákladem D. Rahtera.



Petr Schulz, kterýz jako spolupracovník **) V Gdánsku, nákladem Kafemanna.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ