Vzpomínky z pouti římské
Ročník: 1900; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-83





Jelikoz veledűlezitá pro správnou re- zacátku a konci motivu; presnost caso-

pro(lukci theorie ta není az dosud pred- męrných hodnot (rázy a jejich doby po-

mętem ucebné osnovy ]couservatorií — druzné) není dle toho perfelctnou, nýbrz

a specielnę u nás v Cechách témęr zná- minimálnę modifikovanou.L toho násle-

mou není, proto právę vytknuli jsme si duje, ze metricky presná hra (v obecné

v dnešní úvaze strucnę o dotcené theorii mluvę hra podle taktu) zrídka jen bývá

promluviti, jsouce toho presvędcení, ze umęlecleou; naopak bývá obycejnę bez-

i ménę nadaným dirigentűm poskytuje významnou, mrtvou, tęzkopádnou, po-

ona toho, ceho jim príroda sama ode- hybu stroje podobnou.

pi•ela, to jest: analytickélio ducha. K ze- Vedle tęclito umęlecky dokonalejšicll

vrubnému studiu odporucujeme, pokud motivű vyskytují se i ménę dokonalé,

domácícli spisű smęru toho není, dotcené jelikoz jednostranné, budto ve formę

jiz dílo Riemannovo, jakoz i jeho: Musi- crescendové :

kalische Formeulehre.*)

Rhythmilca a metrika. Nejmenší

cástky cili prvky hudebního organismu Í Í I r Í Í Í Í Í

jsou skupiny o dvou az trí, nękdy i více nebo decresceudové:

po sobę nastupujících tonech, jimz prá-

vem prísluší název: motiv, t. j. lrybný

zivel. i I i i I ! I I

Kazdý motiv má svého vrcliolu, své Cresceudové motivy mají vlastnost

tęzké doby cili svého prízvuku. Nejúpl- tvarű k vętším hodnotám metrickým

nęjšího obrazce organického vzniku, spęjícícli, decrescencíové oproti tęmto

vzrűstu a zániku poslcytují motivy, pocí- zase vlastnost zakoncujících tvarű; mo-

nající crescendem a zakoncující decre- hou se však i pi•i samém zacátku skladby

scendem. Na pr.: neb nękteré periody vyskytnouti, jako

na pr.:

r • • nebo • • • nebo • • • • • •

Í l 1 I



Crescendem metrických motivű pri-

bývá v nepatrné takrka míre na iychlo- Scliázející jednotalctového métra cást

sti — a decrescendem ubývá v témze dluzno v duchu dopiniti takto:

pomęru smęrem opacným na rychlosti.

Presné á tempo jest dle tolio pouze na r r• c• r•• - r r



') V Lipsku, u Maxe Hesseho. (Pokracování.















Vzpomínky z pouti rímské.



Sdęluje josef Vomocil, kaplan v Jicínę. (Pokracování.



(Audience u sv. Otce.) vtíral;, se nám v mysl, a proto ta ra-

Priblízil se kýzený den — 2~. dubna — dost, kdyz chmury obav zaplašeny a den

kdy męlo nám býti dopráno spatriti zá- ten se konecnę priblízil. »V Rímę býti

zrak 19. století: devadesátiletého starce, a papeze nevidęti« — se na nás jiz ne-

otce krestanstva, v piné síle a svęzesti vypini.



ducha. Skepticismus nęlcterýcli, lzterí na Ac audience ustanovena teprve na

pr. i v Loretę svíráni mnohými pochyb- dobu polední, my vyšli jiz v 7 hod, ráno

nostmi procházeli svatyní, ustoupil zde (tentokráte chtęli jsme jíti pęšky), nebot

hlubokému rozechvęní -- vzdyt jsme se jsme si męli poríditi ještę všelijaké ma-

stále po cestę strachovali, »aby se nám lickosti, devotionalie, abychom męli domű

to nepokazilo«, aby do tolio nevkrocila co prinésti. Nakoupili jsme si toho dosti

nęjaká náhlá, okamzitá choroba. »Sedm- — ruce i kapsy byly piné, ale kdybych

desáte let ziv jest clovęk, osmdesáti byl vędęl, jak vzácnými budou tyto drob-

zrídka se docká«, »Jako pára jest zivot nosti doma, byl bych jich nakoupil ještę

clovęka« — takové a podobné nápady více. Tam s tím na sta lidí chodí po



1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ