NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
svoji impotenci skladatelskou. Necest- »Suum cuiquea platí zde daleko vice

ným ústupem tím byly by zasazeny i mo- nez v oborech jiných. Historíe nás po-

derní varhany, chlouba to posleciních ucuje, ze Hándlova sláva datuje se teprv

ctyr desítiletí, jimz v dobę naší pripa- od druhé periody mistra toho, kde stal

dává úloha bývalého orchestru, kterýz se takrka nesmrtelným jako skladatel

z dűvodű aesthetických a hlavnę prakti- oratorní. O cinnosti predchozí velikána

ckých neosvędcil se býti vhodnou pod- toho, totiz na poli operním, svęt více

porou církevního zpęvu. Kromę toho neví. Jediný príklad ten dostací k dű-

byl by ústupem tím prevalné vętšinę kazu, ze i církevní skladatel műze jím

chrámových sborű odńat jedinę j i m býti toliko z milosti Bo-rí, jehoz zádná

vyhovující ntaterial, címz jest mo- škola, tím ménę osobní choutka cení

derní vícehlasý zpęv s obligátním na- s to vypęstovati. Orlando Lasso a Pa-

mnoze prűvodem varhan neb výjimecnę lestrina, tyto dvę »jasné hvęzdy«, oza-

i s prűvodem orchestru, — následkem rují do dnes celý obzor tvorby hudby

cehoz by konecnę došlo k oné stagnaci, církevní a vzdorují všem bourím smyslné

na kterouz páni »antireformatorové« ne- hudby pseudocírkevni, jak ani jinak býti

stací jiz ted, ac neprávem, zehrati — neműze. Vzdyt umęlec prvého rádu

mozno-li vűbec o stagnaci v umęní mlu- oplývá takovou bohatostí originální in-

viti, jez nedá se ani kommandovati, ani vence, ze nękdy i po staletí ještę pűsobí

ze zemę vydupati. Nebot umęní jest na- jako stylista, jako vzor na talenty dru-

prosto závislé od genialních talentű pr- hého a tretího rádu, jez pak z nęho zijí

vého a druhého rádu — a veškerá, stu- a tyjí.

diem a reflexí získaná routina u ovládání Církevní hudba doby popalestrinské

komposicního materialu, byt by i nej- prijímala pod vlivem v tu dobu právę se

modnęjšího »strihu«, není s to vykouz- vyvinující svętské hudby mnohých zivlű

liti bez originality tviiréího ducha díla z této, následkem cehoz ztrácela pozvolna

v pravdę umęlecká. Vzdyt umęní jest na pűvodní ryzosti a dűstojnosti své

povahy tak výlucnę aristol;ratické, ze v témze asi pomęru, v jakém hudba

nepatrnému toliko hloucku nękolika vy- svętská stoupala. Vrchol slávy hudby

volených z neprehledné rady vyškolených svętské znamenal tudíz diametrální právę

liudebníkűv jest popráno rozmnoziti retęz opak hudby církevní, totiz naprostý úpa-

cenných skladeb o nęjaký ten clánek. dek této. Veškeré takmęr zivly a vy-

A proto také rozený umęlec dokáze tím mozenosti, jimiz hudba svętská postupem

nejprostším materialem stolcráte více nez doby se oboh covala, vedly hudbu cír-

pouhý, fantasie prostý routinista celým kevní, pokud je tato bez rozvahy prijí-

slozitým apparatem modního chromati- mala, k neodvratné záhubę. Yocí liledisko

smu a rliythmicko-instrumentacním raffi- hudbę církevní naprosto odporujících

nementem t. zv. novonęmecké školy. faktorű spadá: brillanttií a galantní sloh,

Odvolávati se na modernost pouhého jevící se v ariositę melodie, ve virtuositę

taterialu komposicního, po pi-ípadę na vokální a instrumentální, s jejími banál-

manýru v upravování materialut toho dle ními a skotacivými figuracemi, ve fanfá-

jisté skladatelské školy svętské hudby, rovitých a dudáckých útvarech, ve

kterázto škola existuje vlastnę jen v mysli smyslné harmonice jak diatonické tak

kopírist i — a chtíti (dle receptu našich i cltromatické, v príliš realistické chara-

antagonistű), aby manýrou tou se rídili kteristice textu a tonomalbę a t. d., takze

taktéz i skladatelové církevní hudby, konecnę degenerovaná církevní hudba

není jiného, nez contradictio in adjecto nelišila se nicím více ocl liudby svętské,

v pravém slova smyslu. Vebot vlastnosti skutecné tance jedinę vyjímaje — a

církevní hudby neotácejí se snad jedinę i o tyto bylo tu a tam postaráno.

jen kolem tvűrcí síly a teclinické vyspę- Hudba taková byla cirou karrikatu-

losti skladatelovy, nýbrz také kolem ka- rou liturgického umęní a svrchovanou

tegorického imperativu. liturgie a zbozuę- blasfemií na místę posvátném, -- a bujela

majestátného výrazu na podkladu staleté by zajisté az po dnes v chrámech na-

tradice klassické polyfonie a tisícileté tra- šich, kdyby se v pravý cas nebyli objevili

dice chorálu. Církevní hudba nesmí býti muzové zelezné visle, muzové znameni-

jiným, nez zpívanou modlitbou— a sklada- tého vzdęlání v liturgickém všeumęní,

tel, byt by sebe genialnęjší, nemá potud kterí v spravedlivém hnęvu svém jali se

nárokű na skladatele církevního, pokud vyklizovati z chrámű Pánę veškerou zde

nevniknul cele v mysterie tolioto oboru. bující svętáckost naprosto jiz zvrlilé

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ