NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 9,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— y —







liudby, aby na místę jejím usadili opęt razem církecuí hudby vűbec snáší; dosti

chorál a klassickou polyfonii. zretelné pred- a závętí, pripomínající

:Muzové tito svými skladbami podali moderní periodicitu ; vokální skladbu



dllkaz, ze neodporují veškeré zivly novo- jedno- az trojhlasou s prűvodem varhan,

dobé svętské hudby pravému výrazu nękdy, i s jinými ještę nástroji, najmę



posvátné hudby — a ze nękterých jest trombonű, za nálezitého ohledu na sym-



dokonce uziti ve prospęch leposti zevní boliku tonű hlasű varhanních — a ko-

formy posvátnélio zpęvu, ovšem »cum necnę i regulativy pro prednes, coz vše



grano salis«, jak v prűbęhu této úvahy doba PaIestrinova neznala.

ještę dolozíme. Nepopíratelná fakta v novodobých



jest nám tudíz dvojnásob s podive- sl
ním, jalo mozno po více nez ctyriceti- zmínęného bijí pri povrclinim jiz nahléd-

letém blahodárném období restauracním

nutí do té které partitury tak zrejmę

stále ještę mluviti o nejsmutnęiši etc. do ocí, ze jest nám trojnásob jiz s po-

stagnaci církevní hudby, kdyz stoupenci divením, kterak mozno neustále o sta-

jiz z prvopocátku reformy vytknuli sobę gnaci, strnulosti a anachronismu ryze



cíl tento: Budovati na základech cho- církevní hudby mluviti.

rálu gregorianskélio a slohu PaIestrinova

a to s nálezitým ohledem na vymoze- Kdyz naši antagonisté jiz tolik hluku



nosti novodobé hudby svętské, pi•ede- natropí a mermomocí nás o jiném po-



vším pak hudby oratorní. uciti hodlají, pak jest na nich, pouciti

Z toho nad slunce jasno, ze se mu- nás slovy i skutky o tom pravém a nej-



ziim tęmto skutecnę jednalo o pokrok modernęjším umęní církevním. Necht

resp. o prilnutí k hudebnímu cítęní naší tedy v obšírnęjší monografii cistę vęde-



doby — a nikoliv o pouhou libűstku, ckými dűvody dokází planost a nicot-



otácející se kolem reprodukce klassické nost, krátce neumęleckost oné liudby,

polyfonie, po prípaclę kolem pouhé, škro- jiz pokládáme ve své naivnosti za umę-



bené imitace této. leckou a úcelu svému v pravdé vyhovu-



Budovati na základę starých, osvęd- jící. Necht monografií tou dále dokázi,



cených vzorű jest rozdílné od pouhého ze chorál a klassicl.á polyfonie jest dávno

kopírování. Jedinę kopírování znamenalo jiz prekonaným stanoviskem a nejnovęjší,



by cosi jako stagnace, a obdobné vý- církevním predpisűm vyhovující chrá-

razy, jakýmiz naši odpűrcové na nás mová hudba toliko nechutným odvarem



dorázejí, kteriz patrnę neznají aneb sy- tęchto prastylű; necht dokází konecnę

stematicky umlcují dostatecný pocet cen- všem theoretikűm, historiografűm, aesthe-

ných skladeb iovodobé církevní hudby, tikűm a skladatelűm s v ę t s k é hudby,



vzešlých z kompromissu klassické poly- ktei-íz nestacili obdivovati se 1


fonie se zivly, nic více nez zivly! mo- chorálu a klassické polyfonie, mezi kte-

derní hudby svętské. (Dluzno zde pripo- rýmiz nękterí, jako na pr. Liszt, Gou-



menouti, ze gregorianský chorál zakládá nod, R. Wagner, H. Riemann, pokud



se taktéz na iivlech hudby — pohan- bylo jim seznámiti se s nejnovęjší liudbou

ských dokonce Rekűv.) Naši oclpűrcové církevní, vyslovili se velmi príznivę o této,

patrnę jiz nevidí lesu pro samé stromy, necht tedy i tęm dokází nicotnost pre-



nevidí v skladbácli církevních komponistű svędcení a výrokű jejich. Pak teprve

poslednícli desítiletí: harmonický proces slozíme naši zbrań a skloníme šíji svou,



ua podkladu dur- a moll-toniny a z toho nebot proti tak zjevným pravdám dále



vyrűstající modulacní rád; motivickou a bojovati bylo by pocínáním šílených.



thematickou polyfonii v centru moderní Novinárskými výstrelky, frazovitými

harmonie, oproti liarmonii klassické poly- thesemi bez nálezité dedukce, pouhou



fonie, kteráz byla vice ménę náhodným negací a anonymitou jako dosud by

výsledkem koutrapunkticicého pletiva na ovšem bojovati nesmęli, jinak bylo by



dosti volném podkladu té které staro- nás velice nedűstojno s nimi polemiso-



cirkevní toniny, kteréz vesmęs tvorily vati dále. Hlavní však váhu kla-

takrka jedinou tonalitu, jelikoz v oné d e m e n a s a m é skladby, nebot : »Verba



dobę deklarovaná transposice na stupnę docent, esempla trahunt«.



kvintové a terciové príbuznosti známa Necht nám tudíz pádnými slovy a



nebyla. K tomu dluzno ještę pripojiti: lilavnę skutky, totiz veškerou církevní

moderní symboliku tonového materialu, hudbu prekonávajícími skladbami posvítí



pokud se s celkovým majestátným vý- na cestu, kterou bycliom se dle jicli

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ