Pro které vydání chorálních knih máme se rozhodnouti?
Ročník: 1901; strana: 10,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— IO







úsudku jiz nyní ubírati męli, abychom pri cemz bude nám poukazovati lc jistým



lcouecnę jií, z onoho temného bludištę historickým momentűm církevni hudby,



netimęleckosti vybredli a octli se v pl- jakoz i k výrokűm vęhlasných historikű,



ném jasu novę odkrytých pravd a umę- aesthetikű, theoretikCi i skladatelű, byt

leckých dęl nehynoucí krásy. by i svętských — a coz více ještę vá•r



Dosavadním útokűm hodláme celiti — akatolickýclt.

tímto, bohuzel obšírnęjším pojednáním, (Pokracování.)

















Pro které vydání chorálních knih máme se





rozhodnouti?





Odpovídá Dobroslav Orel, ucitel chorálního zpęvu. (Pokracování a dokoncení.)





2. Zkoumejme liturgickou cenu obou dęl. autorita Církve katolické jest



jediným kriteriem zákonitého

Iádný umęlec neműze Církvi lzatol., z p ę v u, a nikoliv historie, nikoliv ar-



obzvláštę její nejvysší hlavę upríti právo cheologie, nikoliv úsudek jednotlivcűv.

dohledu nad kterýmkoli umęním. A má-li

Ap. St. právo rozsuzovati, zda ta ci ona A lzriteriem autority církevní honosí



stavba odpovídá intencím Církve kat., se právę »Graduale Romanum«,

tím vętší musí míti právo rozhodovati, zda V nęm Ap. St. podává melodii precle-

ten ci onen zpęv vhodný jest pro její litur- psanéito textu. A ze si preje, a nejen

gii, ponęvadz zpęv není podradnou, ale preje, ale co nejvíce po tom touzí, aby



souradnou cástkou liturgie s jeho textem. celý svęt dle nęho zpíval, to patrno



z mnoha výnosű S. R. C. a z uékolika

Kdyz Církev katolická upravovala, breve papeze Yia IX. a Lva X111.

krátila text líturgický, kdyz revidovala

missály, brevíre, a nová vydání jejich Poukazujeme jen na cíekret ze dne



pod trestem exkomunikace poroucela 14' srpna 1871, v nęmz S. R. C. odpo-



všude zavésti, nii.do proti tomu nemohl rucuje Gr. R. biskupűm, aby je zavedli

nic míti, ano kazdý tomu byl rád po- ve svých diecésích a Um dosáhli touzené



nęvadz titre Církev, katolická zamezila jednoty nejen v liturgii, ale i ve zpęvu.

privátní vliv jednotlivcű na liturgii a Totéz prání vyslovuje breve ze dne



udrzela v ní jednotu. Ani nikomu nena- 30. lcętna 1873 i Pius IX.: . Hanc Cr. R.

padla myšlén];a, ze by snad tęmito for- editionem magno opere commendamus;

málními zmęnami porušila ucení Jezíše eo vel magis, quod sit Nobis maxime



Krista a Církve katolické. in votis, ut cum ceteris, quae ad sacram



A pouzila-li tohoto práva svého Cír- Liturgiam pertineut, tum etiam in cantu,

kev katolická pri úpravę textu liturgi- una, cunctis in locis ac Dioecesibus,



ckého, zcela s uspokojením műzeme eademque ratio servetur, qua Romana



prihlízeti lc tomu, ze ho nezanedbala v li- utitur lúcclesia.«



turgickém z p ę v u. — Slovo a zpęv tvorí Kdyz hlavnę ve Francii pocali ano-



v liturgii celek. Drzí-li pevnou rukou nymové brojiti proti Gradualu vydanému



Církev jednotu v textu, musí ji drzeti S. R. C., nedbajíce closavádních prání



i v meloclii. —Jako není dovoleno básní- Ap. Stolice, byla nucena S. R. C. 14. du-



kűm męniti liturgický text, tak neműze se bna 1877 upozorniti I:atolicicý svęt novým

pripustiti, aby hudební skladatelé aneb ar- dekretem na pravost výnosű dosavadních



cheologové męnili melodii. Pak veta bylo a na jejich váhu.



po j e d n o t ę zpęvní, ale také po u m ę n í Kctyz nastoupil vládu slavnę panující



zpęvním. — I kazdý neumęlec by se poklá- papez Lev XIII., prohlásil Gr. R. a

dal za umęlce a boril by, ua cem Církev ostatní knihy nejen za approbované,

katolická po staletí pracovala. A byt i ne- ale i za a u t h e n t i c k é a znova je bi-



bylo dosazeno Církví nejdokonalejší formy skupűm co nejdűraznęji odporucil, aby



melodické, byt i její zpęvy nebyly zpęvy je zavedli ve svých diecésích. (Breve ze



kűrúv andęlských, prece nemá práva dne 15. listopadu 1878.) A od toho vy-

zádný k tomu, aby je z liturgie odstranil, hlášení papeze Lva XIll. jest na titulním

vyjímaje ovšem autority církevní. A t a t o listu Icazdého exempláre místo: sub auspi-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ