NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 13,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
13



v srdcích vęrícícfl cit odpovídající citu Prvním prostred :em, myslím asi, jest

a náladę Církve pri bohosluzbę a po- poucení: šíriti známost tęchto myšlének.

linula duše k rozjímání toho, co se To se stane nejsnadnęji známou velmocí,

právę dęje. tiskem. Jako kazdá politická strana, chce-li

Dle toho treba: své zásady uplatniti, nutnę k tomu po-

i. aby byl zpęv, treba tedy je to trebuje tisku, tak také bez pűsobení tisku

úprava hudební, modlitbou, a tudíz vy- nepronikne reforma hudby chrámové —

lucuje všeclino svętáctví; církevní. Tisk musí zásady její vyloziti,

2. ponęvadz jest to modlitba Církve, je hájiti a nadšení pro nę vzbuditi. A tu,

aby umęní nápęvu a souzvuku (melodie prosím, nemyslím však pouze tisk od-

a harmonie) slouzilo slovu (textu) a ne borný, listy hudební, které se specielnę

naopak; této otázce vęnují. To nestací; hlas tento

3. nesmí míti s hudbou profanní nic pronikne jen ]c uchu zasvęcencű; my

spolecného vyjma noty a tony, tak jako musíme jíti na rozcestí, ven. Do listű

mluva svętská s církevní má spolecná politických musíme. Posílejme tedy ob-

jen písmena a hlásky. cas clánky, hlavnę feuilletony hudební;

Benedikt XIV. praví: » v'Iagistram lia- redakce, nevydává-li zrovna nęjaký plá-

bentes in colendo Deo pietatem, sancte, tek zpátecnický, bude ráda, kdyz ho

moderate, et, ut psalmistarum princeps dostane. Posílejme zprávy o slavnostecli,

olim dixit, sapienter psallant, et Domino majíce zretel ku stránce hudební. Casto

suo ut Domino et lleo cum summa re cteme pri tęch popisech podrobnę na-

verentia famulentur.« Coz je cesky smy- crtnuto, jaké barvy byly stuhy na ko-

slem: »Kdo pamętliv všech technických ních banderistű, ale co se na leűru zpí-

pravidel umęní, zboznou náladu nejlépe valo, o tom ani dut!

vyjádrí, lcdo zboznę a správnę prednáší, Posílejme recense lluclby církevní,

a tak Bolia ve vší uctivosti zpęvem odporucujme cenná díla nová. Ovšem

neb hrou oslavuje, ten nejlépe piní po- tato práce musí se organisovati, nękomu

zadavky Církve i umęní« urcitému svęriti.

Pravili jsme, ze hudba musí se ríditi Druhým prostredkem k poucení jsou

textem. Nebývá pro text vzdy správného verejné produkce. Nikdy nejsou úcast-

pochopení; mnohým bývá text vęcí ve- níci slovu tak prístupni jako pri tęchto,

dlejší, která ani jako by k posvátným a proto je to vhodná chvíle ku rozpravę

obradűm nepatrila. A prece Církev text o Hudbę cirltevuf. Roucho reci nemusí

výslovnę urcuje! A tu jako cervená nit snad býti nádherné, rídí se to jistę dle

táhne se všemi predpisy Církve svaté toho, kde a kdy se mluví.

zásada: aby se zpívalo pri mši sv., co A tu tak malé naucení spojené s po-

na jednotlivé slavnosti obsahuje missal, chvalou všech úcastníkű nemine se s úcin-

a co se knęz také u oltáre modlí; z mo- kem a uzitkem. Dobre, kdyz tento úkol

dliteb predepsaných nesmí se nic vyne- na se vezme ne domácí, nýbrz nękdo cízi.

chávati ani komoliti. Jak se mají tyto Rovnęz výtecným prostredkem jsou

cásti prednášeti, nepatrí v obsah nazna- ltázání. Látky k nim nalézti mozno do-

ceného thematu. sti. Z nęmeckých u Dra Selbsta, Krucka,

Cerernoniale episcop. 1. XXVIII., 11. u nás v >Cyrillu<,, u Konráda a j. Do-

praví dále: )necdum profani aut lubrici« bre se poslouzí vęci, kdyz se vylozí

— níc svętského a laškovného. hlavnę zpęvy promęnné, jako Iutroit,

Pryc tedy musí všechno svętáctví Graduale a t. d. V diecési kralovéhradc-

z chrámű našich. Tím nemyslím snad cké jest vítanou poműckou • Oltír«.

orchestrální prűvod; v Nęmecku jest I zkoušky jsou vhodným místem. Vű-

velká cást chrámű bez orchestrálních prű- bec uprímný Cyrillista, at uz knęz nebo

vodű, ale svętáctví je tam namnoze prece. riditel choru, neopomene zádné pí•ílezi-

Pryc musí všechny ty sladkohorké tosti, aby podstatu hudby chrámové vy-

sentimentální písnicky rozlicných tęch lozil a odporucíl, na krásy a prednosti

Faustű a Markét, ba docela nękdy Don její ukázal, a tak zájem pro ni budil.

Juanű, pryc melodie operní, ba docela Ovšem na odpor ze zacátku narazí, ale

operetní, a nastoupiti musí hudba, která netreba se lekatí 1 To vše pomine, a po

jest modlitbou katolickou, a nikoliv Jo- nęjakém case lid se sán: bude diviti, jali

sefinsko-febronianským rouháním. se mu to — od ceho nechtęl sám upu-

Kterak však tęmto zásadám zjednati stiti, a ceho se tak houzevnatę cirzel —

prűchodu ? jak se mu to mohlo líbiti.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ