| ||||
| ||||
— 18 —
patrí nábozné rozjímání — a prece pű- e) prűvod yigrn•vvaizého zpęvu orchestrál- sobęjí mohutnę na srdce kazdého zboznę ními nástroji, pokud zpűsob ten jeví se vęrícího. Mohli bychom, sit venia verbo, býti nevyhnutelným a pokud skladby románský sloh stavitelský porovnati tohoto druhu neprící se duchu církev- s chorálem, gothický s klassicicou poly- nímu. lonií, ren.aissancní sloh s moderní vo- Prostredky k dosazení toho jsou kální hudbou (za neb bez prűvodu var- a) vętší sjezdy za úcelem porady han) a konecnę sloh barokový s hudbou clenű Jednoty, spojené s prednáškami a instrlcmentální (ne snad z vokální na reprodukcemi vzorných skladeb; nástroje prenesenou, nýbrz instrumen- tálnę jiz v samé invenci predstavovanou). b) konference clenű Jednoty v men- Pokud by nám šlo o pouhou rovnobęz- ších distriktech; nost zevních (formových) dojmű archi- c) odborné casopisy; tektury a hudby, zajisté by vytcené d) odporucováuí a rozširování ryze právę parallely prílišnę »nepokulhávaly«. církevních skladeb, jakoz i poucuýcll Pravili jsme, ze jedinę církvi sluší spisű o liturgii a posvátné hudbę; rozhodovati o tom, co do chrámu Pánę e) censurování pseudocírkevuích slaa- patrí, cili nic, z které príciny kazdému deb; umęlci chrámovému jest se podrobovati fj zrizování farních pęveckých škol vűli církve. Talc na pr. církevnímu ma- a literátských sborű ; líri není dovoleno pustiti se zretele hi- g) získati prispívajících clenű. storicko - dogmaticko-mysticko-nábozen- ské momenty, není mu dovoleno podati Z programu tolio nelze nikterak sou- svaté osoby všednę, všelidsky neb do- diti na exklusivnost snah reformacních, konce smyslnę, vášnivę a náruzivę. Vá- jak dosti casto jest nám slyšeti z úst šeń, hrající v svętském umęní výtvarném, nepovolaných lcritilcű, vlastnę kritilca- epickém a dramatickém hlavní úlohu, strű. Souditi snad proto na exklusivnost vylucuje se v umęní církevním úpinę; reformy, ze chorálu dostalo se predního nebot v chrámu Pánę se vášnę neroz- místa, jest svrchovaný nerozum, jelikoz nęcují, nýbrz utlumují. Kdo vstupuje pred chorál jest nejvlastnęjším a také jedinę tvár Pánę, nechY odlozí clovęka smysl- narízeným zpęvem církevním. Bez cho- ného po celou aspoń dobu, pokud kochá rálu nelze vűbec se obejíti pri slavných se ve vęcech uebeslcých a nepomíjejí- ofhciích, — beze zpęvu ostatních stylű, cích. V príiinę té musí býti nepreklenu- chorál toliko zastupujících, však vzdycky. telná propast mezi hudbou posvátnou a Zcela prirozenę dostalo se orchestrova- hudbou svętskou ; — a hudba, lahodící nému prűvodu moderního zpęvu místa toliko pouhým smyslűm, byt by i jinak posledního, ponęvadz týz integrující cástí sebe krásnęjší, nemá v chrámu Pánę zád- posvátného zpęvu vűbec není, nýbrz to- ného místa, odporuje-li svým duchem dű- liko luxusním prívęskem jeho. Orche- stojnosti chrámové vűbec a posvátnosti strální prűvod stává se obligatorním je- liturgie zvláštę. dinę za okolnosti nedostatku dovedného Aby konecnę jiz bylo kazdému, zvlá- varhaníka anebo neumęlecky dispono- štę pak našim odpűrcűm jasno, která vaných varhan. Kvalitativnę cennęjšim hudba prísluší chrámu Pánę, proto po- prűvodu rádných varhan bývá prűvod dáváme na místę tom program naší Jed- orchestrální jen v prípadech velmi spo- noty, kterýz, jak jiz praveno, jest úpinę radickýcll -- obycejuę jest velmi nedo- totozným s programem kterékolivęk jed- konalý, nękdy prímo šumarský. Kromę noty, jelikoz műze býti program toliko tolio jsou skladby tohoto druhu z pra- jediným, a ten jest: vűle církve!!! vidla budto hudebnę bezcenné anebo po- Dle programu toho má se pęstovati: vázlivę svętácké. a) chorál greg., jakozto jedinę církevnę II. narízený zpęv; h) jígzrrovmrý pęv pohfonní starší i no- Strucný nástin historie reformy. vęjší doby (klassická polyfonie byla Reformou církevní hudby nezavádí svého casu církevnę approbována za se snad nęco úpinę nového, nýbrz nęco náhradu chorálu); prastarého, casem zanedbaného a zne- c) lidový zpęv v jaz. materském; švareného, jez dluzno reformovati. Bęzí dj církevní Irra Tra 7 ,arltanY; zde toliko a jakési »vykopávání« staro- | ||||
|