NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
24

rioda cítá 8 taktű, z nichz pripadají

prední 4 takty na predvętí a poslední

4 takty na závętí. Dojem predvętí na

konci osmého taktu nezávisí od rhyth

etického zivlu periodicity, nýbrz ocl samé

harmoniky. U tom však pozdęji.

Mluvíce o urcitém poctu taktű, pri-

pomínáme co nejdűraznęji, ze jest na-

prosto neprípustno pocítati takty od

taktové cáry ]c následovní cáre a hle-

dati v carácli taktových mezníku rhytli-

mických útvarű. "Takt ve smyslu fraseo-

logickém műze zacíti kdekoli, na kazdém

rázu i na ]cazdé podruzné dobę rázu.

Proto také není zádných predem urce-

ných dob tęzkých a lehkýcli. Vzdyt na

tak zvané tęzké dobę (podle zastaralé

theorie taktových akcentű jest prý první

ráz v taktę dobou tęzkou) műze sice

býti jádro, ohnisko ci vrchol toho kte-

rého útvaru rhythmického, s kterýmz by

bez odporu souhlasil positivní akcent

jako dynamický vrchol —műze se však

na téze dobę objeviti i konec rhythmi-

ckého útvaru, ]cterýzto jako bod nully

vyzaduje z pravidla akcentu negativného,

nejmenšího stupnę panující právę sily.

Prednášeti skladbu na základę theorie

taktových prízvukű podobalo by se jedno-

tvárnému bušeni kovárű, mlatcű a pod.,

címz by se ubíjela kazdá forma hudební.

Jestit proto skorem v kaidém prípadę

svrcliovanę neumęlecké hráti takto :

2

v

>

v

I

i

vvv

> vvv

>'vvv

> vvv

2

> v v

> v v

• •

>

v v



i'.

v v

i



~',

v

>

v

i •

il

il

v

v

v

v

v

v>

v

v

v

e v

v

v

>vvuvv

>

vvvv

vvv

'> uvv

vv

>

i

4

v u v

> u v v i'

2

6

t. d.

4

i

e

e 11 [

I ponękud solidnęjší taktující prednes neustálého decrescenda:

jest rlrythmickým nesmyslem. Není tu

zádného rhythmického kontrastu, zádné

formy vice, nýbrz toliko sprostého bu-

šeni podle taktu. Kazdé jednotvárné bu-

bnování, kazdé jinak povykující troubení

na signalovky pri vojenských pochodecli

jest rhythmicky daleko cennęjší. Hudba,

jako subtilní, z rhythmilcy, harmoniky a

melodiky vzešlý organismus nesnáší pro-

stę svęrací kazajky taktových piízvukű.

V prícinę té nedá se akcentová theorie:

déle udrzeti, lec v prűvodcích hlasech

tancű a pochodű a v nękterých velmi

i-ídkýcli prípadech pádného charakteru

skladbách. Pravidly taktových akcentű

neríclí se dnes zádný, ponękud jen sluš-

nęjší instrumentalista, tím ménę pak pę-

vec, od nęhoz zádá se vedle správné

skanse jednotlivých slov i vzorná dekla-

mace, t. j. prízvuky vętné, smyslové a

einphatické, ]steré nemají niceho spolec-

ného s taktem v bęzném slova smyslu.

Le li k á d o b a, dle pojmu fraseologi-

ckého, jest onen motiv neb orla frase,

jíz vzniká a postupnę se rozvinuje rhyth-

micicý zivot.

Tę z lc á d o b a dostavuje se pak sama

sebou na vrcholícím motivu, na vrcho-

lící frasi a periodę, aby spęla od bodu

toho smęrem opacným k opętné lehké

dobę, ku ]conecnému bodu uully jistélio

rhythmického útvaru.

Yrízvulc fraseologický není tudíz jiným

:.ez stred, hlavní bod cili vrcliol rhyth-

mických tvarű.

Vyr.aduje-li pouhý motiv pri svém

vývinu crescenda a stringenda (ovšem

cum grano salis), v opacném pak smęru

zase decrescenda a calanda, jest samo-

zrejmé, ze fráse, predvętí, závętí a celé

periody vyzaduji toho v hojnęjší jiz míi•e.

Následující schematismus taktových

motivű necht objasní, celio pouhými

slovy nebylo nám s dostatek vysvętliti.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ