NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 26





zemrelých chránil o (.i trestű p e ic e 1- Od latroitu, jenz se také vyzname-

ných neboli vęcných.Církevvmýšli nává zivým pohybem, liší se Offertorium

se v této chvíli v okamzik, kdy duse svým bohatším nápęvem. Kdybychom

majíc z tohoto svęta vykrociti a obje- prirovnali lutroit jinochu, pinému udat-

viti se pred soudnou stolicí Bozí, jest ného snazení, pak podobá se Offerto-

v nebezpecí vęcnę zahynouti. Církev rium muzi, tęšícímu se úpinę svým vlo-

zprítomńuje si události, které jiz minuly, liám a silám.

címz liturgie nabývá poeticko-dramati-

ckého rázu, dostává se jí zvláštní zivo- VII. Communio.



sti, svęzesti a rozmanitosti. Tímto zpű- Kde je obęti, jsou i obętní liody.

sobem lehce si vysvętlíme i veškeré A ponęvadz knęz slouzí mši sv. i jménem

ústrojí pohrebních obradű a modliteb, vęrícího lidu, jest záhodno, aby i vęrící

kde nękteré (jako Subvenite, Non intres, lid, jenz spolu s knęzem Pánu Bohu obęti

Libera me llomine, A porta inferi -- prináší, i v obętních hodech podíl męl;

Od bran pekelných vytrhni, Pane, duši a tęch se mu dostává ve sv. prijímání

jeho) ani jinak vysvętliti se nedají, lec po prijímání knęze. V církvi bylo prijí-

tím, ze církev vmýšlí se v dobu smrtel- mání lidu vzdy cástí boliosluzby, církev

ného zápasu neboztíkova a prosí za jeho si preje zádoucnę, aby vęrící pri mši

ochranu od záhuby vęcné. Takto dá se svaté prijímali, ano mnohé mešní mo-

Offertorium zádušních mší dobre srov- dlitby po sv. prijímání (Postcommunio)

nati s naukou církevní o pekle, z nęhoz zrejmę se ku prijímání lidu odnášejí. Tu

není vysvobození. Církev se modli, by v prvcích dobách církve zpíval se

Bűh chránil duše od muk pekelných a zatím, co se sv. pi-ijímání mezi

hluboké propasti, by je vytrhl z jicnu vęrící rozdávalo, zalm, kterýzto

zurivélio lva t. j. dábla, by jich nepohl- obycej męl pűvod svűj v príkladu sa-

tilo peklo, by neupadly do temností. mého Spasitele, o nęmz praví písmo sv.,

A tyto modlitby koná církev pri obęto- ze po veceri Pánę »chválu vzdavše vyšli

vání právę, kdyz vęrící Bohu pri ofęre na lioru Olivetskou<,. Konstituce apoštol-

dary prinášejí a uzitky zadostcinící této ské narizují, aby se zpíval zalm 33

almuzny duším zemrelých privlastńují. »Dobroreciti budu Hospodinu kazdého

Spasitelný jest tento zpűsob nejen ze- casu.,( Liturgie sv. Marka predpisuje

mrelým, nýbrz i zivým, ponęvadz se jim zalm 41., pocínající slovy: »Jako jelen

dűtklivę a zivę prísný soud Bozí pripo- dychtí po studnicích vod, tak dychtí

míná; a pocátek moudrosti jest bázeń duše má po tobę, Boze.« O praxi církve

Pánę. rímské dovídáme se z príslušných pred-

Co se týce melodie Offertoria, pisű rímských »Ordines«, ze v Rímę byl

tu bývaly jeho veršíky velice bohatę v uzívání pri sv , prijímání s t r í d a v ý

slozeny. Ano s veršíky bylo by Offerto- z p ę v z a l m u, a to tak, zc se zapotila

rium nejbohatším ze všech meš- antifona, která pak strídavę s jediiotli-

ních zpęvű, mnohem bohatším vými verši zalmu se zpívala. Kdyz však

n e z G r a d u a l e. Nicménę i nynęjší pocet prijimajícícli ustavicnę se zmen-

pouhá antifona jest velmi bohata. Gra- šoval, zbyla ze strídavého zpęvu jako

duale zdá se býti jenom slavnęjším nad jediný pozűstatek a n t i f o n a , n y n ę j š í

Offertorium, ponęvadz podrzelo sviij ver- »Communio« Communio jest tedy

šík, kdezto Offertorium ho pozbylo. Talzé tolik jako zpęv ke sv• pí-ijimání,

jest znacný rozdíl mezi zpűsobem melo- který posvátný úkon prijímání

die obou tęchto zpęvű. G r a d u a 1 e jest provázel a poboznost prijímajících

více rovné, 1 e h c e p 1 y n o u c í, i ve svých mnoziti męl. Od 12. století pocalo se

jubilacícli p o lc oj n é a v jakémsi smyslu zpívati C o m m u n i o teprve po prijímání

jednoduché. Offertorium má více jakozto dfkűcinęní za nebeský pokrm,

pohybu, tęsnęjší a slozitęjší zpű- a tak se dęje i zz casű našich.

soby. Kroky tonű jsou širší, dęlají Communio bere se obycejnę z pí-

mocné, smęlé oblouky, rhythmické ob- sma sv., jenom nękolikráte jest slozeno

tíze jsou rozmnozeny.Ldá se, jakoby pri od církve, nebo pozűstává z nękterého

Offertorium také posvátné umęní zpęvu charakteristického výroku oslavovaného

chtęlo obętovati to, co műze nejlepší, svętce. Co do obsahu nevztahuje se

jak rekl jiz sv. opat Odo : »In offerto- antifona C o m m u n i o (= prijímání), jak

riis ... quantum in hac arte valuerit, by mohlo její jméno a její místo pouka-

patefecit.« zovati, k udilení nebo pí-ijímáni velebné

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ