Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1901; strana: 33,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
k(atoli ck on pos -v ~ tuoli









CYRIL ,SZÉ.

v Majitel, vydavatel a redaktor:



1901. Rocník XXVIII, F. J. LEHNER. C1S10 5. a 6.

~Innnnmunnnnuunnnmunnunmm~nunummnnnnnnn~mm~nnnnmummm~mimnun imnm!ruwninrmu!i rnmun.umnuaunnnnninmm~nununnmil





Obrana reformy církevní hudby,

Napsal František Jirásek. (Pokracování.)

R. 1745 vydal Spiess nauku o skladbę sledy akkordű, kterýchz mozno sice s do-

pod titulem: »Tractatus musicus compo- brým prospęchem pouziti v hudbę diva-

sitorio - practicus«, leterázto kniha byla del a dvorních kapel, nikdy však v kon-

po dlouhá léta povazována za jednu trapunktických a církevních skladbách.

z nejlepších tohoto druhu. V knize té Druhým »mravokárcem« svętácké

vystupuje ostrými az bezohlednými slovy hudby v chrámu Pánę byl Gerbe,-t ron

proti nevzdęlaným repraesentantűm ná- Hornczu. Týz narodil se r. 1720 v Horbu

padnę jiz pol.leslé a znešvarené hudby nad Nelcarem. Dostalo se mu v kazdém

církevní. ohledu i v hudebním výtecného vzdęlání.

Na str. 161. této knihy praví: )Naše R. 1737 byl prijat do kláštera sv. Blazeje

doba prozrazuje sprostou snaliu, zaná- v Cerném lese a zde r. 1744 vysvęcen

šeti do chrámu Pánę lehkováznou liudbu na knęze. Jsa mnohostranným talentem,

divadelní, komorní i koncertní, bez ohledu, vęnoval se studiu historie, starých lzlassikű,

hodí-li se ta která seslátaná divadelní hebrejštiny, hudby i moderních jazykű.

arie k sluzbám bozím, cili nic. Coz však Nakloniv si ta'.' to opata receného klá-

daleko horším jest, ze sami duchovní štera, dostalo se mu od tohoto dovolení

excedují touto smysinou hudbou na po- konati studijní cesty za úcelem sezdání

svátném místę více, nez kdokoli z laikű, rűzných bibliothek. Cestováním po Nę-

ac by právę duchovním príslušelo, bdíti mecku, Rakousku a Italii nabyl obšír-

nad tím, by se nevloudila do chrámű ných traktátű o staré liturgii a hudbę

hudba bujná a neslušná. Od hudby zádá chrámové, ti' Bologni seznámil se osobnę

se ovšem pűvocínosti invence, brillant- s vęhlasným P. 1\Iartinim, s kterýmz jiz

nosti a zivosti ducha; to vše dluzno dríve udrzoval zivou korrespondenci.

pronésti cum grano salis et majestate Knihovna znamenitého ucence toho, cí-

ecclesiastica — a nikoliv rouladami, bi- tající 17.000 císel, byla Gerbertovi vele-

zarnę, burlesknę a fantasticky.« vítanou poműckou k obohacení svých

Dále uvádí, ze církevní liudbę svędcí vędomostí. I v Rímę hledęl co mozno

nejlépe sloh kontrapunktický a staré koristiti ve prospęch svého hudebního

církevní módy a ze moderní toniny ne- vzdęlání, pal: zvláštę z knihovny Vati-

jsou prý valnę príznivy církevnímu duchu. kánské.

Proto jest také lépe, praví dále, dávati Gerbert byl vynikající hudebník theo-

diatonice prednost pred cllromatikou. retický i praktický; byl obratným var-

Varuje také pred zvętšenými intervally haníkem a i skladatelem. Zanášeje se

a skoky, pred prícností a chromaticicými studiem historie církevní hudby, seznal

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ