NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-34-



záhy, 2e církevní hudba svého casu príliš zpęv kontrapunktický, z prve toliko

nápadnę se oddalovala od povahy a o vyšších svátcích pi•i mši sv., pozdęji

ducha posvátné hudby, jimiz se az do také pri nešporácll a církevních liodin-

17. vęku vyznamenávala; seznal, jalo kách, kcle vystrídán chorál s vícelilasem.

zhoubnę pűsobila instrumentace na po- Chor ]cláštera toho byl za dne i v noci

svátnou liudbu, kteráz pal: postupnę pri stále rádnę obsazen vzdęlanými muz-

jímala takou míru svętáckosti, ze jevila skými hlasy. Vznešenosti za pűlnocní

se býti za doby Gerbertovy nesnesitelnę doby etielzutovalléll0 »Te Deum« bez-

az rozmarilou, lascivní a nevázanou. Ku mála 4oti hlasy za strídavého prilvodu

svému nemalému zármutku znamenal dvou varhan nebylo daleko a široko

Gerbert naprostou j12 dekadenci církevní rovno. Aby získal dostatecného poctu

hudby, jalo bylo mu pri jeho cestování diistojných skladeb, obracel se opat Ho-

doznati. norat do Ríma a takových míst, o nichz

Ve svém rozhorcení nad neutęšeným bylorná:no, ze ve svých archivech cho-

stavem hluboce jiz pokleslé chrámové vají skladby starýcli italských mistrű ;

liudby nerozpakoval se ku svému dílu k dosazení jich jevil nemalou horlivost

»Vetus liturgia allemanica«, jez vęnoval a obętavost. V duchu tom byla pal.

papezi Yiu VI., pripojiti: »Chrámová v í•rceném kláštere vedena chrámová

hudba jest zajisté jedním z lilavních pod- hudba az do smrti opata Honorata, jez

porovatelű poboznosti; jsme však, zel nastala r. 1802.

Bohu, svędky toho, jak u nás v Nęmecicu L uvedených zde fakt nutno souditi,

vűcihledę klesá 1lásledlcem zvráceného ze, ac svatá pravda cliorálu a lclassické

napodobování Italű, kteríz radęji svę- polyfonie byla v oné dobc šlapána prímo

táckému vkusu holdují, nez by hledęli nohama, prece nepodarilo se duchu svę-

se vzdęlati príkladem papezského sboru, táckému potlaciti ji zúpina. Skrývalat

kde jedinę dűstojná vokální hudba se se ovšem jiz jen v lclášterecll a nękte-

pripouští. « rých kollegiatních chrámecli, byla pou-

Téhoz presvędceni byl i tehdejší pa- hou jiz »Popelkou« -- ale zila 1 A to jiz

pezský Icapelník Sanírzrellr kterýz r. 1774 stacilo upozorniti církevní autoritu na

Gerbertovi dopsal ve smyslu tom: -,No- sebe a svoji konventionelni lzí a smysl-

vęjší komponisté slozí jistý zalmový verš ností veskrze prosáklou sestru, t, j. svę-

zcela dobre, za to zase verš následující ne- táckou hudbu v chrámu Pánę.

snesitelnę az zmękcile a lascivnę. Hlavní V prícinę té vydal r. 1746 papez B e-

prícinou toho asi bude, ze následkem n e d i k t `PIV. dekret, dle nęhoz męl

domýšlivosti mladších komponistű vchází býti církevní zpęv provázen toliko var-

do mody pohrdati starými skladateli.« hanami. Encyklikou vydanou r. 1749

Sautarelli nemęl ostatnę mnoho nadęje byla zakázána neliturgická motetta a jiné

na zlepšení trudného stavu chrámové neliturgické skladby; bylo narízeno, aby

hudby, v nęz Gerbert stále ještę doufal. text skladeb prednesených pri mši sv.

Neménę horlivým pęstitelem dűstojné a nešporách byl ku schválení preclklá-

chrámové hudby byl Honorai Goclal. dáu. Prűvod smyccových nástrojű a fa-

Týz narodil se r. 1733 v Imcrlenstadtu gotű cinil se závislým na biskupském

a byl r. 1757 vysvęcen na knęze. R. 1767 povolení pro kazdý jednotlivý prípad.

stal se opatem kláštera Ordo. S. Bened. Flétny, oboe, rohy, trubky, mandoliny,

v Ottobeuernu. Novę zvolenému opatu bubny a podobné nástroje se zakazovaly.

šlo predevším o vázný a velebný zpęv Arie a recitativy zakázány aspoń o sva-

v kláštere svém. K popudu opata toho tém týdnu.

jal se tehdejší reditel kűru zmínęného P. Gaovanni Martini; o nęmz jsme se

kláštera upravovati veškeré antifony jiz nahore zmińovali, byl vęhlasný theo-

na krásný velebný ctyrhlas, které pak, retilc, historik, varhaník, dirigent, skla-

provedeny byvše více nez tricetihlasým datel a znatel staré polyfonie, k nęmuz

sborem za prűvodu varhan, dodávaly putovali záci z daleka a široka a jehoz

církevním slavnostem klášterním tak radou u vęcecli církevní liudby rídila se

ušlechtilého a velebného rázu, ze cosi i papezská rada sboru karclináll. Jako

podobného nebylo lze docíliti ani v ka- skladatel krácel ve šlépęjích klassických

thedrálách a metropolitních chrámech. vzorű, podléhal však dosti casto proudu

I pri ostatních sluzbácli Bozích dána sví; doby. Dluzno i pres tuto výtku po-

tamtéz zpęvu za pouhého prűvodu varlian kládati Y. Martinilio za mocného a vlivu-

prednost. HonoráY, zavádęl pal: pozvolna pluého udrzovatele tradice klassické

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ