NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 35,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-35-





polyfonie, jelikoz byl ucitelem hudby té- chem casovým. Zaslepenost oné doby

męr celé Evropy. V 18. vęku totiz ne- dosáhla jiz takové míry, ze po pravzo-

bylo vyšších škol pro hudebníky, t. zv. rech církevní hudby, totiz po chorálu a

]:onservatorií v našem smyslu. Kdo tehdáz l:lassické polyfonii, od nicliz kazdá re-

nestudoval po jistou dobu u toho kterého forma vycházeti musí, nezbylo jiz ani

inistra italského, nepokládán za vyško- památky. Studium historie hudby, jez by

leného hudebníka. mohlo brány k nesmírným pokladűm staro-

Spisovatel Nikolai z Hamburku uvádí bylé církevní hudby opęt zotvírati, netę-

ve svých r. 1783 vydaných »Cestopisech« šilo se valné, vűbec zádné oblibę (cestné

náslee.lující : »Katolická církevní hudba zde výjűnky tvorily toliko nękteré klá-

pred nękolika ještę roky vyznamenávala štery, jak jiz praveno); aesthetika hudby,

se mnohými známkami svého pűvodního rovnęz na historii silnę závislá, byla

charakteru. Nyní však vtírá se všady tehdáz ještę v pocátcích (Lessing, Kant);

operní, a coz horším jest, fádnę-novo- ký div tedy, kdyz recení klassikové kom-

modní hudba italská do chrámu Pánę, ponovali církevní liudbu, kteráz byla

cehoz byl jsem svędkem zvláštę ve Vídni. ostatnę mimo obor pűsobnosti jejich, tak

Pri mnohém Credo neb Beuedíctus tonul jak se jim právę praesentovala. Tínt je-

jsem v rozpacích, neslyším-]i snad hudbu dinę mozno vysvętliti, proc církevní

z italské opery buffo. Pokud hudba ta skladby tęchto velikánű nejsou jiným,

vyznívala príjemnę, libę, a pokud ne- nez symfonickou, po prípadę oratorní

sklesla ještę níze, byla aspori ponękud hudbou s libovolnę, tudíz neliturgicky

snesitehlou. 11Iálokdy slyšel jsem zde podlozeným testem církevním. Totéz

celio vznešeného. Co męlo býti nádherné, sluší ríci o církevních skladbách Cheru-

bylo vętšinou jen šumné, vírivé.« *) biniho, K. Webra a Rossiniho, jez pri-

pomínají dokonce i styl operní.

heetho7,en po dokoncení své velké Zdrzovati se déle u negativnéllo obrazu

(orchestrované) mše z D dur dopsal zná- církevní hudby a poukázati dokonce

mému zakladateli muzských pęveckých k dobę Schiedermeyrű, oddalovalo by nás

sborű K.Zeltrovi v Berlínę tato pozoru- prespríliš od positiané stránky její. Schie-

liodná slova: »Povazuji ryze vokální dermeyer et corlsortes urychlovali toliko

hudbu za jedinę správný zpűsob církevní smrtelný zápas pseudocírkevní hudby tím,

hudby.« ze degradovali stánel: Bozí na tingl-tangl

Jak ostatnę soudili klassikové Haydn, a prilákali takto do svatynę celá hejna

Mozart a Beethoven o církevní hudbę, jim kongeniálních šumarű. »Skvostné«

byt by se jinak pri svých církevních skladby tohoto druhu a ještę »skvostnęjší«

skladbách jimi uznanými pravdami sko- jich provedení drázdily netoliko vzdę-

rem ani nerídili, vysvítá nejlépe z vý- lance, nýbrz i prostý lid k smíchu a

rokű jejich. J. Haydn na kladenou jemu k rűzným zertovným rýmovackám, jakz

otázku, proc komponuje tak veselou ani nemohlo jinak býti pH hudbę na-

chrámovou hudbu, ocípovędęl, ze ji píše prosto koupletového rázu ve spojení

pro hudebnický plebs (fűr den musikali- s posvátným textem.

schen Janhagel). Mozart I:dysi pravil, ze Príchodem K. Etta pocaly jiz svitati

by obętoval celou svoji slávu, mohl-li ranní cervánky reformní doby. Týz na-

by se pokládati za komponistu jediné rodil se r. 1788 v Bavorsku a zemrel

jen praeface neb »Pater noster«. Za r. 1847 jako dvorní varhaník v Mnichovę,

svého pobytu v Rímc poznal Mozart te- kterézto místo zastával po 31 rokű. Pro

prve ryze církevní hudbu pri produkcích svűj neobycejný hudební talent dostal se

v Sixtinsl:é kapli, jíz byl tak unešen, ze jiz v devátém svém roce za vokalistu

odvázil se dle pouhého slyšení opatriti do blízkého svého rodištę kláštera rádu

svętu opis Allegriho » Miserere«, kteréz sv. Benedil:ta. Jsa vyzbrojen nálezitým

rozširovati bylo tehdáz zakázáno. školním a hudebním vzdęláním, najmę

Takové chvilkové dojmy nemohly zde pak ve zpęvu, ve hre na varhany a císlo-

pűsol)iti trvale, nebyly s to obrátiti »Sa- vaného basu, odebral se po nękolika

vla« na »Pavla«; nebot svętáctví v cír- letech do Mnichova, kde studoval gymna-

kevní hudbę nabylo v oné dobę tak sium. Vedle toho vzdęlával se i v hudbę

pevné . pűdy, ze ojedinęlému skladateli dále. Výtecný prof. Schlett vzdęlal jej

nebylo více mozno utkati se v boji s du- r:a rádného varhaníka a routinovaný

kontrapunktista J. Gr itz byl mu ucite-

*) Caccilien-Iialender, 1882, lem nauky o skladbę. Talentovaný mla-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ