NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
38 —







duchovenstvem takové obliby, ze za dobu dluzno všímuouti si smęru a rozsahu,



17 męsícű byl osmkrát vydán. v jakém tato reforma se dála.



Asi o cleset let dríve staly se také Hrubę by se mýlil, kdo by reformou



liturgické hymny obętí podobné re- rozumęl prevrat aneb nové utvorení

formy. Verše sv. Ambroze a Yrudentia liturgie, v jakém smyslu pojal reformu

pozbyly váznosti, iezto nękterí »vzdęlaní« na pr. Quignońez.



básnici povázlivę nad nimi kroutili hla- Snęm Tridentský i papezové, rídíce

vou.Laccaria Ferreri obdrzel od papeze se pravidlem sv. Cypriana: Niliil iuno-



Lva X. rozkaz, by pűvodní text hymnű vetur, nisi quod traditum est (Nic ne-



korrigoval. Za Klementa VII. (r. 1525) bu(liz z nova zavedeno, lec co podáním se

vyšly pak opravené hymny na verejnost dędí), męli na zreteli aby zachovala se



pod titulem:Lachariae Ferrerii Vincen- co nejvíce mozná stará liturgie rímská,



tini, Pont. Gardien. Hymui novi eccl. a staly se pouze primęrené opravy. Kar-



juxta veram metri et latinitatis normam dinál Sirleto, predseda papezské komisse

a beatiss. P. Clem. VII. ut in divinis pro vydání opraveného breviáre, vyslovil



quisque eis uti possit approbati ... Saii- nejednou tyto zásady. Ule nęlio nebylo



ctum ac necessarium opus. (Zachariáše úmyslem Církve, nové dílo utvoriti, nýbrz,

Ferreri-ho z Vicence, biskupa Guard- co od predkú zdędęno, obnoviti, opraviti

ského, Nové círlLevni ]iymny, dle pravé a urovnati. Tak píše jiz r. 1563 jakémusi



normy metra a latinity, od papeze Kle- prelátu: »1,lyslím, ze predevším treba

menta VII. schválené, aby pri sluzbách jest, všecky novoty vylouciti, ale tak,



Bozích [a pri ofhciu] kazdý jich uziti aby nového se za to nepi-ij alo. Neb



mohl. Svaté a potrebné dílo). Dostalo mnozí zavedli své vlastní nápady, ac



se tedy opraveným hymnűm papezské męli únrysl, nęl~teré novoty opraviti.«



approbace, jíz povoleno duchovenstvu Pri zavádęní jednoty v liturgii pocí-



fakultativní uzívání. Nicménę nedoznal), nala si Apoštolská Stolice velmi šetrnę,

hymny Ferreri-ho obliby, jakou on oce- majíc ohled na oprávnęné zvláštnosti je-



kával, a za nedlouho byly zapome- dnotlivých diecésí, jakoz i na pomęry



nuty. a chvalitebné obyceje jednotlivých zemí



A byt se bylo 'oreviári Quignońezovu a národűv. Liturgické zvláštnosti, jez

lépe darilo, prece i proti nęmu ozývaly mohly se vykázati trváním 200 let, zű-



se stesky a protesty z mnohých vázných staly zákonitę platnými. Sluší ovšem



stran. Parízská Sorbonne vyslovila obavu, také pi-ipomenouti, ze Rím choval se

ze po takové reformę prikrocí se brzy vűci dotazűm a prosbám odmítavę, je-



k podobným opravám missálu a ritu dnalo-li se o obyceje, které s výkony



udíleti Svátosti; nový breviár bude prý liturgickými se nesliodovaly. Tak na do-

na škodu spolecného odbývání officia. taz ze Španęlska, je-li dovoleno pri



— Spanęlský theolog z oné doby, Jo- Matutiuum o Vánocích mezi lelcci a



hanes de Arce, praví ve své kritice, ze Responsorium vsunouti vánocní píseń,

nový breviár ruší všudy bohosluzbu clio- a pri mši sv. po pozdvihováni zazpívati



rovou, ji zatlacuje a ze kazí starou tra- píseíi v materštinę, odpovędęl Rím zá-



dici. — V mnohých diecésích vyvolal pornę. — Naopak povoleno polským

breviár Quiguoiiezűv spory mezi ducho- diecésím prijmouti do missálu jisté zvláštní



venstvem, nevoli a výtrznosti mezi lidem. sekvence a prosy.



Hlavní zásluhu o zvelebení liturgie

Tut byl opravdu nejvyšší cas, aby získal si sv, papez Pius V., jenz bullou

autorita církevní vęci se ujala. »Quod a nobis« (7, cervence 1568) ucinil

Snęm Tridentský, jemuz sám papez závazným novę opravený breviár, a bul-

Pius IV. zaslal návrhy (prichystalíé jiz lou »Quo primum« (12. cervence 1570)



Pavlem IV.) k reformę liturgie, vydal opravený Missál.



mnohá výborná ustanovení. Opravu Z toho, co posud praveno, seznáváme,

missálu však a breviáre, jakoz i upravení ze Tridentinum a pak hlavnę Pius V.



seznamu knih zapovęzených, ponechal co do reformy liturgie vykonali dílo ve-



snęm papezi, jenz vzdy povazován byl liké, a postavili »monumentum aere pe-

jak za nejvyššího ucitele ve vęcech víry rennius«. — Tázeme-li se však, zdali



a mravű, tak i za vrchního strázce a snęm a papez vęnovali svou pozornost



poradatele liturgie. také opravę chorálu, tu jest odpovędęti



Mluvíme-li o reformę, jez od pape- zápornę. Delerety snęmu Tridentského



iűv a snęmu Tridentského zahájena jest, jednají o zpęvu chrámovém jen všeobecnę,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ