NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
42



— znajíce dosah zálcona reciprocity — k Tvűrci nadšení sborové andęlští osla-

dovedeme oceniti veliký dosah a dűle- vují Boha svého nadšenými liymnami.

zitost umęní tolio. Uvedu príklad. Pred- Z úvahy této, v níz k vűli lepšímu

stavme si, ze srdce uprímného krestana porozumęní stanovisku církevnímu bylo

napinęno jest vroucí zbozností. Srdce nám nutno vniknouti ponękud v nábo-

však zboznost tu utajiti neműze, vzdyt zenský zivot Církve katolické, poznali

to prirozeným zákonem, cím srdce na- jsme, t. ze vroucí zbozné vzrušení jen

pinęno, tím ie i ústa prekypují t. j. to zpęvem projadrovati lze, a 2. ze ku zvý-

ze také clovęk i na venek projevuje. šení a buzení zboznosti zpęv ze všech

Vroucí, mocný cit nelze však projádriti umęní nejvíce napomáhá. Z toho nyní

slovem; projadrujet slovo jen myšlénku, snadno pochopíme, proc Církev jíz od

cit ale tlumocí se jinak, ten pravého nejstarších dob zpęv pęstila a proc uve-

výrazu dochází jen tonem, zpęvem. Mo- dla jej v nejuzší spojení s boliosluzbou

zno proto i•íci, ze zpęv jest v našem svou, oltárem, takze — aspoń gregori-

prípadę nejslavnęjším tvarem modlitby. anslcý zpęv tvorí podstatnou cást její

kdyz však zpęv, tato nadšená modlitba bohosluzby, maje dęj, slovo liturgické

srdce, vyvolán byl zbozným nadšením, (bohosluzebné) znázorniti, sesiliti, ale

pak na základę reciprocity vyvolává to- také tlumociti, s dvojnásobnou presvęd-

téz nadšení, tytéz city v srdci poslucha- civostí a silou v srdce lidská uvádęti,

covę. A právę touto vzájemností ci reci- k zboznosti nadchnouti a k Bohu po-

procitou stává se zpęv tak mocným pro- vznášeti. Ponęvadz ale bohosluzba není

stredkem a klícem k srdci lidskému, stává nic jiného, nez jedna jediná mohutná

se carovným kouzlem a vítęznou zbrojí modlitba k Bolní, proto zpęv, jenz jest

k dobývání duší, stává se velmocí, jíz tlumocníkem bohosluzby, nemá a nesmí

ani nevzdęlaní lidé, ba ani mysle hrubší, býti nicím jiným nez vroucí nadšenou

srdce otrlejší nedovedou odolati, ale modlitbou.

bezdęky pohnuty, povzneseny a uchvá- Kdyz vše, co dosud receno bylo,

ceny bývají. shrneme v jedno, vidíme,

Proto jest zpęv i v nábozenství jed- t, ze není úcelem ani konecným cí-

ním z nejmocnęjšícli prostredkű, jímz lem liudebnílio umęní církevnílio (zpęvu

cit i srdce clovęka bývá zušlechtováno, i hudby chrámové), aby ve clirámu do-

a jenz pűsobí i tam, kde pouhé slovo minovalo, panovalo, ale ze tam Bohu

bez vlivu a úcinku zűstává. ku oslavę slouziti má,

2. ie ale není také jeclinýcn cílem

Lušlechtiti ale clovęka celého, tot zpęvu a hudby ve chrámu snad jen ze-

právę Církev vytkla si za úkol a na vnęjší oslava bohosluzby, nýbrz zároveń

základę ucení Kristova chce, aby clovęk to, aby i vniteruę clovęka posvęcovaly

uplatiioval nejen fysické a intellektuelní a povznášely, t. j. mají v lidu zboznost

schopnosti své, ale také morální a ná- buditi a roznęcovati tak, by na jejich

bozenské, t. j. chce, aby lidé vzdęlávali perutích povznášen byl v jiné kraje,

rozum svűj, ale pri tom také zušlechto- nez jakým jest hrouda pozemská, a tmá-

vali své srdce ucením Kristovým. Pravdy šen v jiné svęty, v uicliz by nebyl n i c í m

ucení toho, aby pro sebe clovęka získaly, pamatován na ten všední rej zivota

dovolávají se i rozumu, jejz presvędcují, se všemi jeho starostmi, lopocením a

ale i srdce jakozto sídlo svobodno: vűle będami, a tak cele se mohl vęnovati

pohnouti se snaií, aby poznanou pravdu Bohu. Zpęv a hudba clirámová musí

prijalo a ji také konalo. Nez spojení býti perutęmi orlovými, jez unášejí do

mezi rozumem a vűlí vykonává cit, zjed- výšin k Bohu, á ne poutem, jez vrhá

návaje precliod od rozumu k svobodné k hroudę zemské. To právę jí dává ale

vűli. Cit tento však dochází výrazu svého její z v l á š t n í ráz, od veškeré svętské

zpęvem. Proto zpęv v ohledu nábozen- liudby zcela rozdílný, a ciní ji zcela

ském talc jest dűlezitým, ze nábozenství, zvláštním odvętvím hudebníli o

kdyby mu nebylo mozno vroucnost svou umęni, urcujíc zároveń její povahu,

projeviti zpęvem, bylo by zbaveno toho jakost a smęr, jakým se nésti má.

nejpűsobivęjšího a nejlahodnęjšího pro- Kdyby byla totiz jejím cílem j e n

stredku, jimz srdce bývá povzbuzováno, zevnęjší oslava bohosluzby, pak by

vzdęláváno a zušlechtováno, zárovei"i ale úkolu tornu vyhovęno bylo i tehdy, kdyz

chybęly by duši lidské perutę, na nichz by pi•i mši sv. nebo na tu ci onu slav-

by vznésti se mohla tam, kde láskou nost zpívány byly písnę, jez by nemęly

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ