| ||||
| ||||
-44-
úkolu, jenz pridęlen jest hudebnímu umęní tiché štęstí a blazenost neznající zádné ve chrámu. vášnę. 1 z tolko vidęti, ze hudba chrá- Oboje umęní budiz tedy krás- mová musí býti umęním, ponęvadz nem, ale krásnem slouzícím všechno to tlumociti dovede jen doko- kazdé na svém jen sobę vlastním nalé umęní. Jedinę dokonalému umęní místę a jen svému zvláštnímu dána totiz ona divotvorná moc, která úcelu. ocišfuje, lécí, povznáší, v duši nadšeni Má-li hudební umęní svętské v ohledu budí, ji rozjasńuje a nad všednost unáší. tom' své pozadavky a zákony, pak i hu- Lid treba nepoznával umęleckou cenu bud dební umęní církevní odpovídajíc svým chorálu, neb té ci oné skladby, prec církevním zákonűm budiz jalo formou, z krásna skladeb a z ryzího provedení tak i vnitrní cenou krásné, obsazné, pino jejicli tušiti a vycísti musi velikost, vzne- hlubokélio dojmu, povznášející a vzdęlá- šenost a velebnost toho, co umęní to vající, jehoz úcelem není však výlucnę tlumociti má, musí vycititi nęco, s cím jen krásno samo o sobę, nýbrz krásno v ruchu obycejného zivota se nesetkává, slouzící a odpovídající jiným úcelűm, aby jiz tím poznával, ze jest ve stanu krásno, jez slouzí bozskému Majestátu, Boha vęcného, kdez jiný svęt piný pravdy, a proto obrázej se v nęm také vzneše- jiné ovzduší, nez jaké obrází se ve vášni- nost a velikost tohoto Majestátu, jakoz vém reji a omamujícím víru zivota. i z télioz Majestátu se pramenící klid, (Pokracování.) Obecná jednota Cyrillská. VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1900. Diecése Králové-Hradecká. Velký koncert diecésní Jednoty Cyrillské Novák: »Zakletá dcera, L. Perosi: »Umucení v Hradci Králové a pęveckého sboru studujících Pánę< — ale i tu smęnęným prűvodem i obmé- c. k. reálky, porádaný v nedęli 10. brezna, vydaril ńovanou silou sborű. Zvlášté pouzívání sborű se všestranné a nabyl významu velkého umęle- rűzné silných — celkem 4 rűzné stupnę — roz- ckého cinu pro Hradec. "Zastoupil úpiné duchovní trídilo od sebe vokální výkony v nemalý prospęch koncerty, jinde dobou predvelkonocní dávané interpretace skladeb i rűzných zvukových effektű. v kostelích, ba prinesl ještę více. Pres to zűstavil Neskonceno nad to šablonovitým rozpoutáním po sobę prání, abv nękteré vęci byly opakovány všech sil — císlo poslední stává se tím casto v nové bezplatné produkci v nękterém ze zdej- nejslabším — naopak právé súzení sboru pri ora- ších kostelű; zvláštę oratorium Perosiho »Umu- toriu Perosiho na nejlépe kvalifikované síly zpű- cení«, dávané na koncertę jen v prvních dvou sobilo, ze koncert posledním císlem skutecné se cástech, vyzývá k celistvému podání v prostorách v y v r c h o l i l . Podobnę i orkestr vystrídal rúzná chrámových, jez dojem takového díla nesmírnę obsazení, vyskytly se i housle solové a v prűvo- podporují. — Podnik pripravený s takovou pécí dech vyméńovaly si úkol harmonium a piano. a nákladem sil, za spolupűsobení tolika cinitelű Porad vykazoval císla prevázné duchovního rázu, vzrostl skutecné na koncert >velký«, snad az príliš pouze partie z oratoria »Svatební košile, »Pęvec« rozsáhlý. Ale znalecké roztrídéní programu a ho- a Novákova ballada tvorily výjimku, a zvláštę po- spodárné šetrení prostredky vneslo do poradu slední z nich svým lidovým, šYastné vystizeným pestrost obsahovou i zevnęjší, stálým obmęńová- balladickým rázem stala se osvęzující oasou mezi ním kombinací a barev zvukových. Díl první po ostatními prísnými skladbami církevními a tlume- vstupním sboru Aiblingrovę »jubilate Deo< a Kríz- nęjších tonű. Nikolív tedy na úkor celku, a do- kovského »Zpęvech vánocních« zabocil v intim- konce ne ve vlastní neprospęch: právé v tomto nęjší tony sopránového sola »Maria Panno< z Dvo- okolí se zvláštní charakter skladby ostre narýso- rákova oratoria »Svatební košile«), solového val a odstínil. Umélecké vedení koncertu męl kvartetta tukázky z duchovních písní ceských, reditel spolku dp. Dobroslav Ore]. Dobyl si pl- polských a chorvátských staršího data), a vybra- ného úspęchu jak docílenou úcinlivostí celku, tak ného muzského sboru pánű bohoslovcű (Pa.lestri- peclivým, do posledních podrobností jdoucím novo 5hlasé »Improperium« a Gloria z Wittovy propracováním výkonű sborových. Pcdání skladeb ruše ku cti sv. Františka). Druhý díl pohyboval namnoze znacnę obtízných jak po stránce into- se v rozmęrech vętších: Dietz d'Arma: >Pęvec«. nacní tak dynamické a zvláštę deklamatorní, ja- | ||||
|