NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
vesmęs šablonovité ; jak si ale príkladnę genialních, vznešených a nebeských zpę-

pocínal Hassem a Hándlem obdivovaný vech a intonacích nejkrásnęjších pradob

Scarlatt2, toho si není snad vędom ani církve, jez dojímají nás dalelco intensi-

jediný z našich skladatelű, varlianíkű a vnęji, nez mnohá novęjší, na pouliý

ucitelű liudby.L príciny té naši tak zv. effelct vypoctená skladba.

virtuosové, riditelové a ucitelové hudby Sixtiuská (papezská) kapela zaujala

plízíse opatrnę kolem nesmírných po- sice pevné stanovisko u pęstování mi-

kladű umęleckých dęl starší doby, hledíce strovských skladeb strední periody, —

na nę s jakýmsi pohrdáním. Obecenstvu chorálu však, tomuto pravzoru círk.

pal: postrádajícímu vlastního vzdęlání hudby, nezdá se býti prespríliš naklo-

v hudbę jest se spokojovati tím, ceho nę u a.

se jemu od nich dostává, jelikoz »mistri« Jest ostatnę známo, ze v celé Italii

dovedou si vzdy zjednati a udrzovati nedostá.vá se nám spolehlivé odpovędi

svoji autoritu, byt by po prípadę jen v otázce gregor. chorálu. V Némecicu

cirou mechanickou dovedností.« Na jiném hledí nás v ohledu tom odbývati nęko-

místę pronáší autor o hudebním výrazu lika citáty z Forkelova dęjepisu hudby,

tato pozoruhodná slova : talc ze ostatnę i zde patri snad k cest-

»Od necudného obrazu (aspoń u prí- nému stanovisku, nicelio o chorálu ne-

tomnosti jiných) kazdé zdravé oko se vędęti. Není také vlivu ! nebot starobylý

odvracuje. V hudbę však mnolié necudné, chorál byl stále více a více zanedbáván

krecovité a nemravné, iez by jinak štętce a znešvarován. K tomu pridruzilo se

a slova nesnášelo, dovede se výhodnę casem nové zlo. Starí naši varlaníci

ukrýti a bývá pak pinými doušky pozito. neznali skorem jiného, nez ducliovní

Proto se také našim komponistűm a vir- hudbu a s touto úzce souvislou liudbu

tuosűm v ohledu tom výbornę darí. Sestu- varhanní ve formę kanonű a fugy ;

povati az k ochablému, divokému, rozerva- vedle tolio znali se dobre v nauce o har-

nému a sprostę zamilovanému jest nejen monii. Prohrešili-li se konecnę jiz v ne-

velice snadné, nýbrz najde také v obe- patrné míre, stalo se tak výhradnę jen

censtvu neobycejného ohlasu, jez palc ve ozdűbkami pri ducliovuí hudbę, nikdy

svém chvalorecnęní dorr:nęlé krásy nezná ale sprostými a svętáckými cetkami. Nyní

ani míry, ani konce. Pravý znalec hraje jest tomu, bohuzel, jinak, kde pęstuje se

pak v podobných prípadech dosti smutnou témęi• výhradnę studium banální opery

figuru, jemuz nezbývá jiného, nez úsudku a jiných podrízených skladeb a studium

svého se zdrzeti, jelikoz frasoti itost harmonie pi•i tom zanedbáno bývá. llil-

onoho chvalorecnęní nebylo by bez sledek toho pak jest, ze naši varhaníci

urázky dobre komentovati. utkvęlé jim po celotýdenním vyucování

To by nás ostatnę ani nerozcilovalo, hudbę úryvky z rűzných svętskýcli skla-

pokud hudba podobného druhu by se deb zanášejí do chrámu Pár-ę, l:de jest

omezovala na divadla a koncertní sínę, nám pak slyšeti tolik svętáckého zvrá-

kde bychom snadno se jí mohli vyhnouti. ceného, ze dosti snadno bychom se

Avšak v chrámu Pánę byla by kazdá, mohli dáti unésti k hlasitému projevu

nevyplývající právę ze zbozného zaní- nelibosti prímo na místę posvátném. —

cení hudba kamenem úrazu, byla by Vyjma sboru Sixtiuské kaple panuje

pohoršlivou, ba dokonce hríšnou. V uvá- v celé Italii táz bezuzdnost jako u nás.

zení toho nelze nám naprosto pochopiti, I v staroslavném cíómę milanském zazní-

proc nyní právę úpinę nemístná hudba vají sprosté valcíky a operní arie jako

v chrámech našich se zahnízdila, proc predehry lc chrámovému zpęvu, v témze

nyní právę nábozenská vlaznost dává totiz męstę, kde Rehor Veliký pred

všemu tomu výhost z chrámu, co druhdy iSoo roky zalozil velkolepou školu cír-

naplńovalo srdce kazcíélro pravého kre- kevnílio zpęvu.

stana radostí a rozkoší? Cestnou vý- Konecnę nadešla doba, kde hrubý

jimku tvorí zde církev pravoslavná, kte- zlorád svętácké hudby na místę posvát-

ráz jedinę zeleznou svojí rukou udrzo- ném zacíná jiz pűsobiti negativnę, totiz

vala premnohé ctihodné zpęvy prvních blahodárnę, jak na širší kruhy, tak i na

století krestanství, jez az do dnes znalci vázené spisovatele, kterýchz snahou jest,

neustávají obdivovati. privésti chrámovou hudbu k bývalé dű-

Rímsko-katolická círl:ev taktéz trvá stojnosti a prostotę.

pri svých pravzorech zbozného zpęvu, Lbozuý lid jeví bez odporu smysl

zvaného chorál gregor., trvá pri svých a zájem pro hudbu zdravého jádra a

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ