NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 53 -



výrazu, prirozenę plynoucí a cistému volnosti, jelilcoz se jí nedostává nálezité

srdci laliodící. Ušlechtilá hudba pűsobi síly, jak k povinné poslušnosti, tak

proto také na lid daleko více, nez co- i k ovládání danélio materialu.

koli jiného. Ponechávejte tudíz lidu pro- Církvi prospívá jeclinę církevní duch.

sté chorály a kromę toho hledte doko- Jeví-li se týz v potencované genialnosti,

nalým prednesem umęlých skladeb pű- pak vyhovuje i samé zboznosti. Youe-

sobiti na lid takou męrou, jakoby andęlské chávejte Církvi, coz církevního a snazte

kűry sestupovaly s nebe do našich se slouziti jí ze všech sil svých pravým

chrámu ! umęním! Nezanášejte církevní do pri-

Tak tomu ostatnę bylo od doby vátnílio zivota a svętské clo Církve ! Za

Kehoí-e Velikého po více nez tisíc roku. nésti jediný takt zbozné hudby Palestri-

Avšak pozdęji zavládla lhostejnost vűci novy do opery, znamenalo by dopustiti

všemu ; círk. hudba zmizela budto zcela, se nęceho neodpustitelného. Tím více

aneb zamęnęna slcladbauzi svętáckými, ještę pohoršovalo by nás, kdybycliom

ponęvadz írsudek o tom, co chrámu nalezli v mešní skladbę nepatrný jen

Pánę nálezí, byl skorem úpinę zahalen. úryvek, pripomínající onu lehkováznou

Postupující obratností v hudbę klesala genialnost, jakouz se Mozartova opera

v témze asi pomęru i liorlivost nábo- »Figarova svatba« vyznamenává. Naše

zeuská. Valná vętšina našich hudebníkűv t. zv. duchapiné obecenstvo není arcit

nedovedla se více povznésti k rádným v ohledu tom prespríliš rigorosní -- a

výkonűm, ponęvadz se jí nedostávalo snáší proto mnohý abusus, pokud jde

vyššího vzdęlání v poesii, filosofii a hi- jen o autora zvucného jména. Slepým

storii. Takovýmto hudebníkűm dostaco- za kazdou cenu zboHovatelum Mozarta

valo, mohli-li se v kostele svými sklad- pranic nevadí, ze téhoz requiem pri slo-

bami a svojí dovedností blýskati — vech: »Liber scriptus proferetur« jest

a svętáctvím prodclinuté posiucltacstvo liudebnę takorka totozné s místem »Malá

podporovalo je i v nejhrubších výstred- jehlo« z opery )Figarova svatba«.

nostech jejich. Co mám ríci o církevních a ora-

Chrám Pánę není ale místem pozit- torních skladbách posledních padesáti

kárství, nýbrz místem pro posilnęní a rokű? Na základę svého pevnélio pre-

zušlechtęní lidských povinností, kde pred svędcení moliu jedinę uvésti: slohu cír-

tvárí Pánę vyléváme své srdce, kde pred Icevuího vűbec jiz není; sloh oratorní

trűnem Bozím prednášíme v polcoi-e svoji prechází ve styl operní; týz zabíhá dosti

lítost, své radosti i zalosti. U prítomnosti casto do necudného, sprostého, prepja-

Bolia nemá ani sverepá sebeditvęra a tého a zbęsilého — a to vše hledí se

zoufalstvím prodchnutá tesklivost svého podloudnę zanésti i do chrámu Pánę.

místa, jelikoz v clirámu Pánę se neroz- Nejsem snad jedním z onęch zatvr-

dmychují lidské vášnę, nýbrz prostę zelých antiquarűv, kterí novotu bez-

utlumují. Tot cistę idealní stanovisko ohlednę, jedinę pro nezvyklost zatracují.

nejen pro knęze, nýbrz i pro kazdého Tázi se proto tęch, kterí jeví smysl pro

církevního liudebnil:a ! Ne vše, co uchu vznešenou hudbu a také novęjší skladby

lahodí, patrí jiz samo sebou do chrámu. zevrubnę znají, zdaliz v mnohých modou,

Jakých forem a stylű lze tedy v chrá- osobním vlivem autorű i nakladatelű,

mové liuclbc pripustiti ? Kazdé formy, jakoz i jinými okolnostmi uplatnęných

pokud se v této hudba jeví býti umír- skladbách jeví se tolik genialní síly a

nęnou, ušlechtilou a dűstojnou — a hloubky ducha, jako v jediném jiz ora-

pokud je prosta té které vášnę. toriu »Messiáš« od Madla? Pokuste se

O tom není ostatnę zádné pochyb- jen o rádné provedení oratoria toho,

nosti, nebot v tom se shodují všichni lidé abyste seznali, ze veškeré novęjší skladby

cistého srdce a zivého ducha. Jest se však nevyrovnají se dílu tomuto ani z daleka,

s druhé strany co obávati všelilcerých ze bude jim necestnę ustupovati. Nej-

námitek a męlkých posudkű vzhledem krásnęjší však skladby autorű : Palestrina,

lc prísnę církevní liuclbę, jakoby ona Orlando Lasso, Vittoria, Caldara, Mar-

vedla ]c prosaické jednotvárnosti a brala cello, Lotti a Durante nepozbydou svého

na se tęsná, genialnosti nesnesitelná kouzla ani po bezprostredním provedení

pouta. Proti tomu však dluzno uvésti, ze vybraných skladeb Hándlových a Ba-

ani genialní umęlec nepohrdá prísnými ckových.

pravidly a peclivou prací a ze jedinę Zbozńovatelé novoty durdí se ovšem

marnivá a tupá mysl touzi po nezrízené pri podobných výrocích, povazujíce za

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ