| ||||
| ||||
54
zlovűli a utrliacství, soudíme-li taktéz prirozenosti a prevrácetiosti nynęjší hudby o mešních skladbách J. Hayclnovýcli a operní a oratorní, ponęvadz t. zv. vzdę- Mozartových, ac tito mistri svým cír- laný svęt nachází se právę v piném kvasu, kevním skladbám prazáclué váhy nepri- ana poesie a filosofie jeví se tu byti roz- kládali. Nelze sice popríti, ze hlucné, rušenou, ba zbcsilou. ti'e vlastním ale vírivé a galantní skladby tęchto autorű oboru církevní hudby dalo by se pa- našemu posluchacstvu se zamlouvají; clitęní po etfeletu suaduo odstraniti, po- avšak trvám na tom, ze panující v tęchto nęvadz Církev o náruzivostech vędęti skladbách charakter oplývá takovou bűj- nechce. Kdo však skorem všud? dobré ností a svętáckostí, takze jeví se býti vęci se v cestu staví, tot, bohuzel, jsou chrámu Pánę naprosto nedűstojným. hudebníci sami. Nebot tito nejednou ne- Na místę tom sluší také poukázati tvoi•í a nepodávají nám jiného, nez svę- k hrdopyšným rcením mnohých talcé- táckost a sprostotu. A lcdo by proti znalcű, ]cterýmz jest neustále ceho na- nim odvazoval se vystupovati, tomu pro- mítati, pri cemz hledí v první radę po- stę odseknou, ze nicemu nerozumí.Lde ukázati k slavnému a obrovskému pokroku dluzno liledati prícinu męlkých, ki-ivýcli nejnovęjší hudby. A tu milerádi prizná- a naprosto nespravedlivýcli úsudkű tak váme, ze v posleclní dobę jeví se nesmírný zvauýcli tileoretilcű, jez za našich duit pokrok v ohledu technické vyspęlosti, byly rozširovány męrou tak úzasnou, zejmena v instrumentaci, — neménę však • e veškerá církevní hudba starší doby i v hucíebním znázornęní pouhé s[llvsl- odsuzuje se jiz šmaliem, ana prý, dlc uosti ano i zbęsilosti, jakoz i v touomalbę bęzných nyní názorű, postrádá rllythtllU a vylicování dęjű prírodních, zkrátka a melodie, — v harmonii konecnę nevy- v dovednosti, slucovati s hudbou veškeré kazuje prý jiného, nez cisté trojzvuky.« cinitele mimoliudební. Dluzno a sprave- O nástrojové liudbę praví Thibaut: dlivo zaznamenati i pokrok ve tormách »Smyccové nástroje a flétny jeví se býti hudebních. Nesmíme však pri tom všem v kostele príliš tenkého zvuku, Dvanácti prehlédnouti, jaicá spousta neduzivélio a rádnými zpęváky lzc snaduo udolati pa- bizarnílio dostala se tęmito pokrokovými desát takových nástrojű — a prednáší-li skladbami do obęhu. sbor skladbu jemnę, nęznę a sféricicy, Rostoucím vzdęláním umęleckým pro- pal: zase pristupující nástroje te mcr urá- spívá se toliko zevní vytríbenosti toho zejí. Yalcli by nám šlo o nęjaké zbrklé kterého díla; avšak síla a jádro (výrazu) zerty, pakli, jalo nyní se dosti casto prýšti jedinę jen z bohatosti tvűrcího stává, bychom hodlali na Pána Bolta ducha. dorázeti bubnováním a pískotem (den Kdo by nebyl s to, zhostiti se bęz- lieben Gott anpfeifen und aupaulcen woll- ného nyní výrazu v hudbę, komu za ten), jakoby Ou veselé té spolecnosti kazdou ce/nu bylo by pocítati s náruzi- nemęl co ~o~ ~a~et, jak ol~ m u~tupU~í vosti a uchváceností v nejnovęjší hudbę, veškeré zálcouy o umęni. Vzdáváte-li tomu nezbývá jiného, nez i-aorovati ve- Bohu na posvátném místę chválu, ne- škerá mistrovská díla starší doby, at máte pri tom zapomenouti, ze stojíte pred jsou jiz sloliu církevního aneb orator- trűnem Bozím.« ního. Nebot kalná voda nereflektuje cisté Tolik z díla Thibautova, jez v oné obrazy, — a Rafaelovi andęlé nejsou dobę nejzalostnęjšílto úpacllcu církevní naprosto nicím, pohlízíme-li na nę ocima hudby podobalo se hlasu volajícího na smyslností zaslepenými. Yrotoz hledte poušti. Thibaut, jako hudebnę a aesthe- se jen pro tato díla váznę naladiti, zvlá- ticky liluboce vzdęlaný mu- (svého v,-- štę v oné clivíli, kde jste prosti kazdé znáuí protestant), nesnášel męlkou a náruzivosti; hledte je po takovéto prípravę banální hudbu italské opery, jakoz i rafh- vzornę provésti; — pal: zajisté uzríte novanou hudbu Meyerbeerovu. Ideálem otevrená nebesa a pochopíte takto, ze byl mu chorál gregoriánský, klassická ti, kdoz odsuzovali díla ona, mluvili polyfonie a hudba Scarlattiho, Hiindla vlastnę jen o své tupomyslnosti a jedno- a Bacha. K talcrvanénnr, za jeho doky strannosti. právę se vyvinujícímu romantismu cho- Prátelűm ušlechtilé a dűstojné hudby val se vűbec odmítavę. sotva se asi podarí, presvędciti svęt o ne- (Pokracováni.) | ||||
|