NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
56 —



oba spisovatelé devátého století, rovnęz ze ríkati, jakoby advent týkal se jen

svędcí o snaze své doby, zmírniti trvání reholníku, jest tvrzení opovázlivé a po-

adventního postu o tretinu. Sv. Petr lloršlivé, lec by pi'i tone nękdo myslil

llamian v 1I. stol. zdá se arci predpo- pouze na pűst a na zdrzelivost od masa,

kládati, ze adventní pűst trvá 4o dní nebot jinak mnozství zarízení a zvyktc

a sv. Ludvík, jenz zil o dvę století po- církevních svędcí o úmyslu církve, aby

zdęji, zachovával tento pűst ještę piných se vęrící hodným zpűsobem pripravovali

4o dni ; ale co se tohoto krále týce, na veliký svátek narození Pánę.

jest suacino mozno, ze to cinil jen Recicá církev zachovává adventní pűst

z vlastni své zboznosti a kajícnosti. az doposud, ale mírnęji ne- ctyriceti-

Kázeń západních církví, zkrátivši denní. "Zacíná se dne 14. listopadu (toho

dobu adventní, zmírnila ji brzy ještę dne slaví církev recicá svátek sv. apo-

více tím, ze prísný pűst promęnila v pro- štola Filipa) a trvá po ctyricet ctní.

stou zdrzelivost od masa; ano od 12. Vęrící zdrzují se toho casu od masa,

stol. nękteré církevní snęmy jako na pr másla, mléka a vajec, ale smęjí pozívati

seligenstadtský r 1122 a avrauclieský ryb, oleje a vína, coz jest v postę ctyi'i-

r. 1177, zdají se, mluvíce o tomto postę, cetideuním zapovędęno. Vlastní prísný

mluviti jen o osobách duchovuícli, a do- pűst narizuje se v této dobę jen o sedmi

konce snęm salisburský r. 1231 zavazuje dnech. V ústecli lidu sluje tento pűst po-

k nęmu jen reholníky. Naopak zase ln- stem svatofilipslcým. ;Mírnost jeho omlou-

noceuc II1. ve svém listę k biskupu męsta vají Rekové tím, ze prý tento zvyk po-

Bragy dosvędcuje, ze zvyk postiti se po stiti se pred vánocemi vyšel z klášterű,

celou dobu adventní udrzel se v Rímę kdezto pűst ctyricetidenní jest pűvodu

az doposud, totéz píše Durandus ve svém apoštolskélio.

»Rationale« ve stol. 13. o Francii. "Tato Ale ackoliv skutky kajicnosti, jimiz

rűznost zdá se ukazovati, ze pűst adventní druhdy církev dobu adventní posvęco-

nikdy nenálezel k predpisűm církevní vala, v západní církvi casem tolik se

káznę všeobecnę zavazujícím. se zmírnily, ze skoro jen v kláštericll

Bud jak bud, zvyk postiti se mizel zbyla po nicli nęjaká památka, liturgie

víc a více, procez konecnę papezi Ur- acivelitní se celkem nezmęnila a kdvby

banovi V. r. 1362 nezbývalo jiného, vęríci se snazili naplńovati nitro své

chtęl-li obycej ten aspoń z cásti zachrá- duchem, jenz vane z tęchto obradű, za-

niti, nez ze zavázal všecko duchovenstvo jisté by se hodnę pripravovali na svátek

svého dvora, aby se v adventę zdrzovalo Narození Pánę.

od masa. U vlastním postę nestala se pri Liturgická tvárnost adventu, jalo se

tom zádná zmínka a povinnost ta netý- dnes jeví v rímské církvi, zakusila jistých

kala se nikoho jiného z duchovenstva, zmęn. Zdá se, ze sv. Rehor Veliký jest

nerci-li laikű. Pozdęji sv. Karel Borom. prvním pűvodcem této liturgie, která

snazil se probuditi ve své diecési aspoń pűvodnę obsahovala pęt nedęl, jalo lze

ducha, kdyz ne kázeń starých casű, nebo vidęti v nejstarších sacramentariícll to-

na svém 4. snęmu vyzývá dűtklivę faráre, hoto papeze.

aby vęrící napomínali pristupovati ku Podle Amalaria m tskéllo a Bernoná

stolu Pánę aspoń o všech nedęlích ctyri- reichenauslcého, s nimiz souhlasí také

ceticlenníllo postu a v adventę. Mimo to llom Martéue a Benedikt XIV., pochází

psal sám svým diecésanűm pastýrský od Reliore Vel. také církevní ustanovení

list, vykládaje jim, kterak dluzno slaviti o adventu, ackoliv zvyk sám, vęnovati

tento posvátný cas s duchem sebraným nęjakou dobu pí'ípravę na vánoce, jde

a zval je, aby se postili aspoń o pon- az do nejdávnęjšich casű, pűst pak a

dęlích, stredách a pátcích adventních. zdrzelivost od masa v této dobę męly

Benedikt XIV. ubíral se po tęchto sto- pűvod ve Francii. Podle cníuęní recených

pách. Ještę jako arcibiskup bolognský badatelű ustanovil Rehor Veliký pro

snazil se vésti svűj lid k tomu, aby církve rímského ritu zpűsob sluzeb bozích

smýšlel o adventę vysoce jako drívęjší v tomto case a potvrdil prikázání postní,

krestané a bojoval proti nepravému ale ponechav ovšem jednotlivým církvím,

v oné krajinę rozšírenému domęní, jakoby aby o tom podrobnęji ustanovily, co by

se advent týkal jen reholníkű a nikoliv se jim zdálo dobré.

téz obycejných vęrících. Této jeho snaze V sacramentariu Gelasiovę není zád-

jest vęnována jedenáctá mezi jeho »In- né mše ani jiných sluzeb bozích, které

stitutiones ecclesiasticae«. Dolcazuje tam,by byly prípravou na vánoce. Nalézáme

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ