Reforma chorálu v XVI. a XVII. století
Ročník: 1901; strana: 57,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
57



je teprve v sacramentariu Rehorovę a cem, jemuz v té vęci prisvędcuje i Martéu,

sice, jak výše receno, jest tam patero míti za to, ze církev gallikánská jako

mší. Dluzno jetę pripomenouti, ze nedęle v jiných prícinách tak i v této se pri-

se pocítají nazpátky a prvui jest nedęle drzovala církve gothské, męla tedy 6 ne-

11Cjbll2ší vánocűm. Od 9. a io. stol., jak dęl v adventní liturgii.

vysvítá z Amalaria sv. Mikuláše 1., Ber- V mešních l:uiliácii církve recké ctou

uoua reiclteuausl:ého, Kadgera veron- se rubriky týkající se adventu po dni

ského a jiných pocítaly se do adventu 14. listopadu. Rel:ové nemají zvláštniho

jiz jen 4 nedęle a talc zűstalo to v rím- adventního officia ani neslouzí v této

ské církvi az podnes. Advent obsahuje dobę missam pi-aesaiictificatoruiii jako

ctyri týdny a v posledním pripadá ciní v dobę postu ctyriceticlenaíiio. Pouze

svátek Narození Pánę, není-li první den v officiíclt svatýcli od 15. listopadu az do

vánoc právę v nedęli. V tom prípadę nedęle pred vánocemi nacházíme rozma-

má advent ctyri úpiné týdny. Műzeme nité vęci, ukazující na narození spasite-

tedy ríci, ze nynęjší zvyk jest aspoń lovo, na materství l'Iariiuo, na clilév

v rímské církví jiz tisíc let starý ; pra- betlémský atd.

víl-ne: aspoń v rímské církvi, nebot nę- `" nedęli pred vánocemi slaví »svátek

které církve ve Francii pridrzovaly se svatýcli Starých«, památku na svaté

az do 13, století pęti nedęl adventních. StarélioLákona, kterí ocekávali príští

Ubraci ambrosiánslcý má ve své ad- Pánę. ]nové : 20 , 2I., 22., 23. męsíce

veutuí liturgii az podnes 6 nedęl, rovnęz prosince slují »predslavností Narození«

nlešui Icuiha gotliská nebo mozarabská. a ackoliv o tęchto duech ustavicnę se

Co se týce církve gallikánské, zlomky, ještę slaví svátky• jednotlivých svatých,

které zachoval Mabillon, neobsahuji v té prece jiz nastávající slavnost Narození

prícinę nic ; nicménę lze s tímto ucen- Pánę naplńuje veškeru liturgii.









Reforma chorálu v XVI. a XVII. století.

Na základę nových spisű podává P. Bernard Velíšek, O. S. B. (Pokracování.)

Sn iii Tridentský poneclial péci o dű- Ctvrtý Milánský koncil (1582) ttai-i-

stojný zpęv chrámový v jednotlivých zuje, aby kazdý biskup ve své diecési

diecésích provinciáluítn Synodám a bi- co nejdi-íve a peclivę dal opraviti staré

skupűm. Jsou nám zacliováua akta par- Autifonáre, pokud podle predpisu nového

tikulárních snęmű v znacném poctu, jez Breviáre ještę nejsou opraveny, a je

svędcí, ze ustanovení Pridentina nezű- upraviti dle vydání nového Breviáre. —

stala neplodnými. Podobué narizuje Synoda Aitiská (1355),

Tak narizuje provinciální Synoda Hnéz- aby Rímský Breviár a Missál ve všech

denská z rohu 1578: »K vűli vyloucení diecésích provincie byl zaveden. »Zdálo

rűznosti v modlitbách a zpęvu církevním se to (Syno(-Ię) býti slušnęjším, nez aby

prijala posvátná Synoda rímské Missály kazdá diecése podrzela své vlastní offi-

a Breviáre, upravené a vydané na povel cium, a to tím více, jezto Missály, lliur-

a za dozorem posvátného snęmu Trident- nály, Gradualy, Antifonáre a jiné po-

slcéllo, a prikazuje, aby veškeren círlcevuí dobné kniliy, slouzící potrebę jednotlivých

zpęv jim (Breviári a Missálu) byl prizpű- diecésí této provincie, skoro všecky jsou

soben, dále, aby v jednotlivých diecésích poškozeny a namnoze rozebrány, tai:ze

v kostelích katedrálních, kollegiátních sotva jsou ]c dostání, anizby bez velikých

i farních ustanoveni byli muzi v té vęci výloh mohly se dáti znova tisknouti.

sbęhlí, kterí by v nálezitém porádku se- Aby však knihy, které jsou v potrebę

stavili seznam knih obsahujících církevní chrámu metropolitního neb jiných lcate-

zpęv, a je sepsali dle rímských Missálű drálnícll chrámű, nestaly se zbytecnými

a Breviárű. Schází-li co k tomu ve sta- ua velkou škodu tęch kostelű, usnesla

rých Graduáliích a Autifonárích, budiz se Synoda, aby nákladem celého duclio-

to dopinęno nákladem biskupű a kapitulí. venstva jednotlivých diecésí upravily se

Synoda výslovnę si preje a rozkazuje, dle rímských«.

aby toto narízení provedlo se pred za- Synoda Valencienská (ve Spauęlsku)

hájením pi-íští Synody«. stanovila roku 1590 de ritu canendi in

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ