Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1901; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
67 —



lební páni a s ochotou nemenší všude jedno v reformę o hudbu církevní. Kéz

nám vstríc vycházeno. V museu męst- zűstanou ty ideály, které jsme oclnesli

ském zajímal nás zejména památný a si z Cyrillských exercicií v Nęmeckém

cenný kancionál. — Milé ztrávili jsme Brodę, na vzdy v srcicích našich, aby

v Nęmeckém Brodę clivíle. Rűzného po- po vlastech našich zase rozvucel se

volání, z rűzných koncin, ale všichni za chorál radosti a míru.









Obrana reformy církevní hudby,

Napsal František Jirásek. (Pokracování.

Kiese,zvetter Rafael -7zYí narodil se jiz doškalné, aneb nedošlcalné. "Pato de-

roku 1773 v Holešovę na Moravę a ze- finice nebude arcit našim antagonistiim

mrel roku 1850 jako úredník c. k, mini- po chuti, lzteríz by ze známých dűvodű

steria. Byl vęhlasný historiograf hudby nejradęji hlásali naprostý nihilismus

a horlivý sbęratel památností hudebních. v tomto odvętví nauky o skladbę, totiz

Vydal celou radu cenných pojednání nezrízenou rozpoutanost harmonického

o starocírkevní hudbę, jakoz i histo- zivlu, jak jej v nejmodnęjší opere nalé-

rická pojednání o staroegyptské a staro- záme. O tom však pozdęji. Opomíjejíce

recké hudbę. Jeden z predních spisű cetné slaadby a theoretické spisy Féti-

Kiesewettrových : »Zásluhy Nizozemcű sovy, uvádíme toliko nękterá díla jeho,

o vývoj hudby« byl Nizozemskou aka- jez souvisí více ménę s reformou církevní

demií roku 1826 poctęn cenou. R. 1840 hudby, jako jsou: »Mémoire o zásluhách

vydal: »",ivot a pűsobení Quidoua Are- Nizozemcű« ; » Biographie universelle de

tinskéllo« a roku 1848 následovalo dílo: musiciens et bibliographie générale de

»Galerie starých kontrapunktistű«. la musique« (1835—1844, osm svazkű);

Ze badatelský duch jeho, byt by jen »Méthode élémentaire du plainchant«

neprímo, znacnę prispęl k reformę`cír- (gregoriánský chorál) 1843; >-Histoiie

kevní hudby, nelze popríti. Historie, jako générale cle la musique« (1869-1S75),

magistra vitae, rovnęz také aesthétika, pęt svazkű, vydaných cástecnę jiz po

jako vęrná druzka oné, pűsobí sice ne- jeho smrti.

prímo, avšak rozhodnę na intelligentní Mluvíce o predních dęjepiscech hudby,

odborníky, za nimiz, ac zprvu slepę, neműzeme jinak, nez zmíniti se o velkém

krácejí ostatní ménę vzdęlaní odborníci našem historiku A. W. Anibrosova. Týz

— a konecnę i dilettanté a laici. Tímto narodil se roku 1816 v Mýtę u Rokycan.

fal.tem vysvętlujeme si, proc kritický Matka jeho byla sestrou výše uvedeného

duch 19. století nespokojoval se vice historika Kiesewettra. Neobycejné hu-

pouze náhodnou, jaksi kaleidoskopickou dební nadání Ambrosovo jali se rodicové

hrou pouhých tonű, jak tomu bylo (az jeho potlacovati; avšak vrozená láska

na cestné výjimky) po celý 18. vęk, — k hudbę nedala mu jinak, nez tajnę se

nýbrz zádal díla dokonalá, jez by vyho- vzdęlávati v tomto umęní. Vedle toho

vovala aesthéticicým pozadavkűm jak for- jevil Ambros i znacný talent k ma-

mového, tak i sluchového krásna. lírství. Po odbytých právnických studiích

Fc'tis, Fran~otš -7oseph narodil se roku stal se úredníkem pri c. k. zemském

1754 v Monsu a zemrel roku 1571 jako soudu v Praze, pozdęji také mimorádným

i•iditel konservatore v Brusselu. Svá hu- professorem hudby na universitę a ko-

dební studia absolvoval v letech 1800 necnę i ucitelem dęjin 1ludby na konser-

az 1So3 ua parízské konservatori. Za- vatori v Praze. Roku 1872 byl povolán

nášel se po dlouhou dobu studiem Hi- za vyššího úredníka pri c, k. ministeriu

storie gregoriánslcéllo chorálu. Neúnav- ve Vídni, kde roku 1876 zemicI.

ným studiem nauky o liarmonii na základę Na základę kromobycejnélio talentu

srovnávací methody dospęl k presnę vy- k umęní a všestranného vzdęlání svého

mezenému pojmu o tonalitę. Tonalita dluzno pokládati Ambrosa za jednoho

jest dle hétisa harmonické stredisko jisté z nejduchapinęjších a nejproslulejších

(hlavní) zvęny, tedy toniky, kolem níz spisovatelű v oboru hudebním. Jeho cetné

se otácejí veškeré ostatní akkordy, at kritiky a pojednání v rűzných casopisech,

1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ