Doba adventní (2. Mystika adventu)
Ročník: 1901; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-6g





Doba adventní.

(Podle ,Církevního roku" Guérangerova.)

Podává Karel Vrátný.

z. Mystika adventu.

V case adventním zabývá se Církev Tyto okolnosti Církev majíc na pa-

tajemstvím prícllodu Syna bozího na męti, v adventę se slzami a touzebností

tento svęt. To tajemství jest jedno, po- ocekává prvního príští Pánę. Proto bere

kud se týká osoby, jez prichází, nebot ze svatých lzuih dávných prorokű nad-

pokazdé jest to týz Syn bozí; jest však šené výlevy jejich touhy a pi@ipojuje k nim

trojí, prihlédneme-li k jelio olzolnostem, své vlastní modlitby a prosby. V ústech

nebot Církev uvazuje, ze Svn bozí pri- Církve toto vzdycháni po NIessiáši není

chází v trojí rozlicné dobę a trojím roz- pouliou vzpomínkou na touhu dávného

licným zpűsobem. lidu israelského. Vzdechy ty mají v sobę

»l'rvní jeho pi•íští,« praví sv. Bernard opravdovou moc, zrejmý vliv na veliký

ve své páté adventní reci »jest v tęle skutek nesmírné dobroty bozí, která se

a v slabosti, druhé v duchu a moci, tretí ukázala, kdyz Bűh Syna svého poslal

ve slávę a velebnosti.« na tento svęt. Nebot od vęcnosti slyší

Takové jest tedy, tajemství, myste- Bűh mo(llitby, které Církev od svých

rium, doby adventní. Slyšme, co praví pocátkű az na konec vękű vysílá l: jeho

Petr de Blois o tęchto ti•ech zpűsobech trűnu, slýchal je spolu s úpęním Starého

pi- ti Kristova ve tretí reci »cle Adventu«, zálzoua, a slýchav je a vyslyšev, poslal

-Trikrát,« praví tam, »prichází Pán k nám; na zemi onu pozehnanou rosu, která

po prvé v tęle, po druhé v duchu, po dala vypuceti Spasiteli.

tretí jalzo soudce. První pi §tí bylo v noci Církev touzí také po druhém pi•íští,

podle slov evangelistových „U pűlnoci které jest prvnílio náslcdkem, a které,

stal se krik.« Toto príští jiz patrí do jalo právę jsme vidęli, zálezí v tom, ze

minulosti. Kristus by1 jiz v tęle na zemi zenich navštęvuje svou nevęstu. Rok co

a obcoval s lidmi. Nyní jest doba jeho role opakuje se o vánocích tento druhý

druhého príští. llobre tedy vizme, aby- príchod a nové narození Syna bozího

chom byli vzdycky talzoví, aby mohl zbavuje vęrící jha otroclzého, které chtęl

k nám pi•ijíti. Ou zajisté rekl, ze milu- neprítel vloziti na jejich šíje.') Církev

jeme-li jej, prijde k nám a bude v nás tedy zádá si v adventę, aby ji navštívil

prebývati. Tento druhý príchod jest tedy ten, jenz jest hlavou její a jejím zeni-

zálezitostf, která jistýul zpűsobem jest chem. " ádá tohoto prícllodu i pro pi•ed-

nejista; nebot kdoz jiný nez Duch bozí stavenstvo Církve i pro jednotlivé íidy,

zná ty, kterí nálezejí Bohu. Ti, jejichz z nichz nęlzterí jsou zivi, jiní sice mrtvi,

touha se nese za vęcmi nebeskými, vędí ale mohou býti probuzeni opęt k zivotu;

arci, kdy prichází, ale nevę(-í, odkud zádá ho i pro ty, lzterí nemají sní spo-

prichází a kam jcle. ',e prijde i po tretí, lecenství, konecnę i pro nevęrící, aby

o tom nikteralz nelze pochybovati, ale se obrátili k svętlu pravému, které i pro

velice nejistý jest cas, kdy prijde, právę nę svítí. Vyprošuje pal<: si Církev toto

tak jako nic není jistęjšího nad smrt, a milostivé a neviditelné pi•íští týmiz slovy,

nic nejistęjšího nad den smrti. »V téze kterými prosí o jeho príchod v tęle.

chvíli,« praví apoštol, »kdyz budou rí- Nebot nehledę k rozlicnénw zpűsobu dvo-

kati : pokoj a bezpecnost, tedy rychle jího tohoto prícllodu, postavení clovęlza

prijde na nę zahynutí jako bolest na jest totéz. Syn bozí byl by marnę prišel

zenu tęhotnou, a neutelzou.« První tedy pred {goo lety na svęt lidsizéllo pokolení

príští bylo pokorné a skryté, druhé jest navštívit a vykoupit, kdyby znova ne-

tajné a piné lásky, tretí bude zjevné a pricházel pro kazdého z nás, v kazdé

hrozné. 1'ri svém prvním pi•íšti byl Kri- chvíli našeho zivota, aby nám prinášel

stus od lidí nespravedlivę odsouzen, ve a v nás pęstoval onen zivot nadpriro-

svém druhém príští nás ospravedliluje, zený, jehoz pűvod jest pouze v nęm a

dávaje nám svou milost, pri svém tretím v jeho bozském Duchu.

príští bude všecko souditi podle zásad Ale toto rok co rok se opakující

vęcné spravedlnosti. Jsa beránkem v prv- navštívení zenichovo Církvi nestací. Tou-

ním príští, lvem pak v posledním, jest

ve svém druhém príští laskavým prítelem.« ') Kollekta o vánocích.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ