NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-70







zít také po tretím príchodu, lzterý bude ventę zachovaly, ustanovivše si místo



napinęním všech pozemských vęcí a po- ctyriceti dní ctyri týdny. Po ctyrech



cátkem zivota vęcného. Církev zachovala týdnech ocelzáváuí obnovuje se narození

ve svém srdci poslední slova svého ne- Vykupitelovo jako podle zidovského a

beského zenicha: »Jistęt, prijdu brzo,«') cirkevního poctu první narození se událo



a odpovídá mu s plamennou touliou : cty~i tisíce let po prvním pádu clovęka.

%>Prijd, Pane Jezíši!« Ouat si zádá býti V adventé zapovídá se svatební ve-



osvobozena od pozemského putování, selí, stejnę jako v postę, aby se mysl



vzdychá po chvíli, kdy bude napinęn vęrícícli neodvracela od váznýclr myšlé-

pocet vyvolených a ona bude moci vi- nek, které v nich má buditi ocekáváuí



dęti v oblacích nebeských znamení svého svrchovaného soudce; také proto, aby

osvoboditele a zenicha. Az do oné ne- prátelé zenichovi neochabovali v nadęji,



známé budoucnosti vztahují se modlitby ze brzo budou pozváni za hosty na sva-

adventní liturgie a to jest vysvętlení teb!ií hostinu vécnosti.

slov, která ucenuílz, spocinuvši kdysi na Truchlivost, která napliiuje srdce Cír-

prsou Pánę, ulozil ve svém proroctví: kve, jeví se toho casu vęrícím barvou

»Prišla svatba Beránlzova a chot jelio kajicnosti a smutku, jíz se odívá. Vyjí-

pripravila se.,,2) maje svátky svatých, jest barva posvát-

Ale den príchodu zenichova bude zá- ných rouch fialová. Jáhen svléká se sebe



roveń duem hrűzy. Církev Kristova casto dalmatiku, podjáhen tunicellu. V nęlzte-



se trese, myslíc na onen strašlivý soud, rých diecésícll, jaizo v tourslzé, manské

na kterém bude se všem lidem ukázati. a jiných, ulívalo se druhdy barvy cerné.



Deu ten nazývá duem hnęvu, o kterém Tento smutek Církve ukazuje, ze se



predpovędęli David a Sibylla, ze promęní uprímnę spojuje v duchu s onęmi pra-

svęt v popel, a nazývá jej duem slz a vými Israelity, kterí v zíni a popelu



dęsu; ne jakoby se bála o sebe, ncbot ocekávali Spasitele a oplakávali nádhery



ví, ze tolio dne její skránę budou ovi- povaleného Sionu a vytrzeného zezla Ju-

nuty vęncem svatebním na vęky. Ale clova, az by prišel, jenz má býti poslán,



ta myšlénka naplńuje bolestí její mater- na nęjz národové cekají.') Tím také na-

slzé srdce, ze snad mnohé z jejich dętí pomíná vęrící, aby se kajícími skutky

budou státi po levicí soudcovę, ze budou pripravovali na druhý príchod Pánę, ta-



na vęky zbaveny radostí vyvoleucír a jemný a piný lásky, jenz bude do tęch



zavrzeny na místo, kde jest plác a skrí- srdcí, která budou proniknuta vdęcností

pęní zubű. Proto prodlévá Církev v ad- a láskou k milostnému a obętovnému



ventę tak casto pri myšlénce, ze príchod hosti, jenz mluví: »Radost má jest býti



Kristűv bude hrozný a vybírá z Písma se syny lidslzými.« Posléze projevuje tím

sv. místa, která se nejlépe hodí, aby bu- zármuteiz osamęlé nevęsty, kdyz ocekává

dila v duši jejich dęti spasitelLiý strach zenicha, jenz prodlévá. Církev vzdychá



a kdyby spaly spánkem lirícliu, aby je na hore jako hrdlicka, az uslyší lilas

z nęlio vyburcovala. i•koucí: )Pojd s Libaau, choti má, pojcí';



Takové jest tedy trojí tajemství doby budeš lzorunována; ranila jsi srdce u1é!«2)

adventní. Liturgické tvary, kterými se Zvláštním rysem adventu jest také



toto tajemství odívá, jsou dvojí: jedny to, ze Církev, vyjímajíc svátky svatých

zálezí v modlitbách, cteních a jiných nepęje andęlského zpęvu Sláva na vý-



slovesných vyjádreních tęch citű, o nichz sostecli Boliu a na zemi pokoj lidem



právę jsme mluvili, druhé pak jsou ze- dobré vine(,, nebot podivuhodný ten zpęv



vnęjší zvyky a narízeni vlastni této doby zaznęl v Betlémę nad jeslemi bozského



a ustanovené, aby doplńovaly to, co clítęte. Jazyk tedy andéls. ý není v ad-

zpęvy a slova praví. ventę ještę rozvázán, Panna ještę nepo-



Všimnęme si nejprve, jali dlouho ad- rodila Syna bozího a proto není ještę



vent trvá. Od pocátku urcila si Církev cas ríkati: » Gloria in excelsis Deo, et

ctyricet dní, pri cemz ritus ambrosiánský in terra pax hominibus bouae voluntatis.«



a vóchoclní Církev vytrvaly az podnes. Také na konec svaté obęti nemluví

Ackoliv pak rímská Církev a Církev je- jáhen slavnostních slov, jimiz jindy pro-



jího ritu následující upustily od poctu pouští lid: »Ite, missa est ! (, INlísto nich



ctyriceti dni, nicménę cislo ctyr v ad- praví: »Benedicamus Domino!«, jakoby





') Zjev. 22., 20. Genes. 49., 10.

z) Zjev. 19., 7. ~) Píseń Šal. 4., 8., 9.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ