| ||||
| ||||
-72
Similique ratione non potest Nobis Podobnę nelze nám neuznati práci, non probari vester ille in conquirendis kterouz talc pilnę a vytrvale vynalozili vulgandisque veteribus de eo genere mo- jste na prozkoumání a uvei-ejuęní starých numentis tam operose tacnque constauter toho druhu památelc. Rozmanité plody insumptus labor. Quorum laborum fructus tęchto prací vidíme ulozeny v onęch za- varios videmus iis cousig.tatos volumini- jisté nemalého poctu svazcích, kteréz co bus nec saue paucis, quae Nobis grato premilý dar v rűzných dobách jste Náui admodum munere cliversis temporibus poslali, a kteréz, jalo se dovídáme, jiz misistis, quaeque late jam, Lit accepimus, daleko široko známy, ano namnoze iu luce atque oculis liominum versantur, i v denní upoti-ebení prijaty jsou. ac multifariam quotidiano recipiuntur usu. Vűbec zasluhuje pochvalu kazdé stu- Omnino quidquid suscipitur studii in liac dium, poclniknuté ]c objasnęní a rozkvętu illustranda augendaque rituum sanctis- tohoto umęní, nápomocného to prűvod- simorum comite atque adiutrice disci- cího nejsvętęjších obradű, nejenom ze plina, daudum laudi est, non solum pro- műze se tu ukázati nadání a pracovitost, pter ingenium et industriatn, sed etiam, nýbrz také -- coz dalece dűlezitęjším — quod longe maius, propter speratum di- z ohledu na zvelebení bohosluzby, jehoz vini cultus incren:entum. Siquidem gre- lze se nadíti. Jsout rehorské zpęvy k osvę- goriani concentus prudentissime sunt sa- tlení smyslu slov velmi dovednę amou- pientissimeque ad iliumivandum verborum dre vynalezeny, a jest v nich, jen kdyz sententias iuventi, atque inest in eis, si znale se jich uzívá, veliká moc a podivu- modo adhibeantur perite, magna vis et hodná s vázností spojená príjemnost, inirifica quaedam mixta gravitati suavi- kteráz vplynuvši v mysle posluchacű tas, quae facile illapsa audientium iu snadno műze buditi v nich v príhodný auimos pios ciere motus cogitationes- cas zbozné pocity a spasitelué myšlénky. que salutares alere tempestive queat. Quotquot igitur sunt, praesertim ex Kdozkoliv tedy, hlavnę z toho neb alterutro ordine Cleri, qui se posse ali- onoho rádu duchovenstva, myslí, ze by quid in liac vel scientia vel arte sentiant, v této vędę ci v tom umęní nęco do- pro sua quamque facultate elaborare vedli, ti nechat dle vlastní síly se pri- omnes convenit sollerter et libere. Salva ciní, horlivę a nerušenę. Zachová-li se quippe caritate mutua et ea, quae debe- totiz vzájemná láska a povinná Církvi tur Ecclesiae obtemperatione ac reve- poslušnost a úcta, mohou snahy mno- rentia, multum prodesse multorum in hých, v jednom a témz oboru soustre- eadem re studia possunt, ut vestra ad dęné, veliký uzitek prinésti, jako vaše ltanc diem. po dnes. 1)ivinorum munerum auspicem, item- Co záruku nebeských darűv a zá- que paternae beuevolentiae Nostrae tes- roveii na dűkaz Naší otcovské príznę tem tibi, dilecte fili, sodalibusque tuis udęlujeme tobę, milovaný synu, i spolu apostolicam beuedictionem peramanter bratrím tvojint milerádi v Pánu apoštol- in Domino imperticuus. ské pozehnání. Datum Romae apud S. Petrum, die V Rímę u sv. Petra, dne 17. kvętna XVII. ílaii, Anno MllCCCCI. Pontifica- rolcu igot ve dvacátém ctvrtém roce tus Nostri vicesimo quarto. Našelio Pontifilcátu. Leo PP. XIII. Lev PP. XIII. L obsahu listu samého dosti patrno, nejenom benedilctiny solesmenské, nýbrz í".e to není pouze soukromá pochvala, i svętské cíucltovenstvo (»Quotquot igi- nýbrz ze jest zvláštním uznáním a odpo- tur sunt, praesertim e x a 1 t e r u t r o o r- rucením tradicionelníclt melodií. To vy- dine Cleri«). svítá ze slov : »kteréz, jalo se dovídáme, Ze hudební casopisy, stojící na stranę jiz daleko široko jsou známy, ano n a- solesmenskélto vycláni, prikládají tomuto mnoze i v denní upotrebení pri- listu dalekosáhlého významu, není se co j a t y« ; a dále: »nýbrz také — coz diviti. Ale byli jsme prekvapeni, kdyz dalece dűlezitęjším — z ohledu n a i nękteré vędecké casopisy prinesly zvelebení bohosluzby, jehoz lze se o nęm posudek témęr strannický. Talc nadíti«. Konecnę svędcí i to o listu ne vyslovila se rímská, Jesuity porádaná pouze soukromém, ze sv. Otec povzbu- »Civiltá cattolica«, ze tímto brevem zuje zde k pihié práci na poli chorálu uvedena otázka chorální na zcela jiné | ||||
|