Obrana reformy církevní hudby
Ročník: 1901; strana: 81,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
k~it~-li~kon 1-(-8v1itnui>

















ORGÁN OBECNÉ JEnSOxY CXRILLSZÉ.



Majitel, vydavatel a redaktor:





1901, Rocnik XXVIII, F. J. LEHNER. Císlo 11. a 12,



~„Inunumnnnnnnnnnnnmumnnnnnnnnnnnnmmnimn~mnnuiunninfiunnnununnnunnwuuwnnninunm nunumnnnumumnnunnnnnnnnnnnnnnnl







Obrana reformy církevní hudby.



Napsal František Jirásek. (Pokracování.)





Giaseppc I>aiui narodil se roku 1775 Slavný skladatel Rob. Schrrinanu vy-

v Rímę, kde r. 1844 zemrel. Vzdęlával slovil se jako referent *) o Cherubiniho

se nejprve u svélio strýce, Lorenzo Bai- r. 1837 v Lipsku poprvé provozované

niko, riditele to kűru a výtecného hu- mši takto: »Jsme dirigentu nemalými

debnil:a starorímskę školy, vychovaného díky zavázáni za provedení nejnovęjší

cele v tradici Yalestrinova slohu. Pozdęji mše Cherubíniho. Dílo to jest jedním

byl zákem papezského kapelníka Janna- z onęch dęl, jez pouliou literou nelze

couiho — a v roce 1817 dokonce jeho -ani z daleka popisovati a oceniti. Na-

nástupcem. Baini zűstal vęren svému Pa- zvali-li bychom dílo to velecírkevním

lestrinovi az do smrti, v jehoz slohu (hochkirclllich), podivuhodným, toz slova

také sám komponoval K hudbę moderní ta prece by ještę nedostacovala k vy-

choval se naprosto odmítavę, v níz ne- lícení dojmu jak celkového, obzvláštę

spati-oval jinélio, nez zalostný úpadek pak jednotlivých partií, kde zdálo se,

slavné kdysi círl:cvní hudby. Jako Hi- jakoby pricházely s výšin oblakových,

storik proslavil se Baiui roku 1828 vy- rozechvívajíc nás jaksi vznešenou bázní.

daným spisem: »Memorie storico-cri- I to, co zaznívá zde jako zvláštnűstka,

tich: Bella vita e delle opere di Giovani svętsky, skorem theatrálnę, patrí rovnęz

Pierluigi da Palestrina«, kterézto dílo hr. jako kadidlo k obradűm katolického

Kandler s poznámkami Kiesewettrovými kultu — a pilsobí na fantasii tou męrou,

prelozil do nęmciny. jako bychom męli pred sebou celý pomp

Jarzi~7 Jletieuleiícr narodil se r. 18t2 takovéto bohosluzby.«

poblíze Ulmu a zemrel r. 1558 jalo ri- Tato kritika pilsobí na kazdého oprav-

ditel kűru pri l:olegiátním chrámu Pánę dového hudebníka církevního jalo dvoj -

v Rezuę. Vedle své cinnosti jako cír- secná zbraii, anaz vűci Cherubiniho hudbę

kevní skladatel zabýval se také chorá- nez:iá jednak zádných mezí a chvalo-

lem. Vydal: »l iiclliridion chorale« a »Ma- rec:.ęní, — a jinak zase ironisujc dosti

nuale breve cantionum a precum«, jez zrej :ic celou katolickou liturgii. Nám,

opatril prűvodem varhan. K Mettenlei- Cyrillistűm specielnę, Cherubiniho musa

trovi, jako muzi všestrannę vzdęlanému, na posvátném místę nikterak neimpo-

poukázal biskup liichstáidtsl: , kdyz roka nuje, kteríz jsme uvykli hledęti na cír-

1835 zanášel se reformou církevní hudb, kevní hudbu v rámci liturgie samé, rídíce

poklá(laje Alettenleitra za I1e1cpllsobllej-

šího octborníl:a k uskutecnęní projekto- *) Viz téhoz »Gesammclte Schriflen,, vydané

vané reformy. u N'il. Reclama v Lipsku.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ