NEZAŘAZENO
Ročník: 1901; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 82







se církevními predpisy, v obor ten spa- paradoxní? Odpovídáme k tornu, ze ni-

dajícími, jimz chorál a klassická polyfonie koliv. Wagnera sluší naopak pokládati

co nejlépe vyhovuje, coz v pseudocírkevní za jednoho z nepi•ímých i pi•ímýcli re-

hudbę á la Haydn, Mozart, Cherubini ííci formatorű katolické církevní hu(lby. Vzdyf

nelze. Se stanoviska tohoto jsme nuceni sám do reformy cinnę zasahoval jako

pokládati s hora uvedené výticy Schu- dvorní kapelník v llrázdanech, kde bylo

mannovy za dosti citelnou urázku naši mu roku I S49 vypracovati organisacní

vznešené liturgie, i pres to, ze ona zasle- statut nęmecko-národního divadla, v nęmz

pená doba prvé polovice ty. vęku otví- dotknul se také dvorní kapely drázdan-

rala brány chrámové kazdé polosvętské ské, jejímz úkolem bylo pűsobiti pri sluz-

i horší ještę hudbę dokorán — a dávala bách Bozích v dvorním katolickétn chrámu

takto akatolíkűm do ruky zbrań proti Pánę. Ve svých spisech *) stęzuje si \Vag-

velkolepé, dávnými jiz vęky vypęstované ner na tamní nedostatecný sbor clirá-

liturgii naší, aby zbraní tou vystupovali, mový a na prehlušující jej, jelikoz nu-

nikoliv snad proti jistému, umęleckému mericky daleko silnęji obsazený orchestr.

aggregatu nevyhovujícímu clenu, címz Výtky jeho nesou se taktéz k skladbám,

myslíme zde nemístnou hudbu, nýbrz chrámu Pánę více ménę nedűstojným,

paušálnę proti celému katolickému ritu. o kterých praví, ze vętšinou pocházejí

Schumann se svého povšechnę aesthe- od tamních dvorních kapelníku, jez jsou

tického stanoviska, jakoz i se stanoviska vesmęs komponovány v zastaralém slohu,

protestantských chorálű a kantát *) soudil holdujícím svętské virtuositę na íilcor

asi takto: Pripouští-li katolická církev ta- dűstojnosti chrámové. Na str. 3J5, zmíil,

kovou theatrální hudbu na místę posvát- spísű praví :

ném, pak neműze se ji asi jednati o po- »bIá-li katolická církevní hudba vű-

vznešení mysli a o intensitu zboznosti bec a v drázdanském dvorním chrámu

pomocí liturgického zpęvu, nýbrz spíše zvláštę, jak dluzno a spravedlivo, býti

o jakýsi zevní lesk svého kultu, o jakous zachována a aesthetickému pozadavku

takous hypnosu musikální. Co by Schu- nové doby vyhovovati, pak nezbytno,

mann byl rekl pri slyšení nęjaké té Hayd- privésti ji opęt k bývalé její dűstojnosti,

novky, Fiihrerovky neb dokonce Biihle- vroucí a zbozné vznesenosti. Papez Mar-

rovky, lze snadno si domysliti. Schumann cellus v t6. století hodlal lwdbu (více-

pocínal si ostatnę u posuzování katolické hlasou) z chrámu Pánę vypuditi, která,

církevní hudby, mírnę receno, jedno- jsouc rázu scltolasticko-spekulativního,

strannę, ne-li dokonce nespravedlivę; byla na úkor pravé zboznosti. Palestrina

dűkaz toho, ze zmínęný jiz spis Thibau- však vdechnul vícehlasé hudbę chrámové

tűv znal zevrubnę a jej kazdému do- pravého ducha a výrazu — a zachránil

spęlému hudebníku odporucoval tęmito ji takto na další casy. Jeho díla, jakoz

slovy: »Krásnát, vęru, kniha Thibautova« : i díla na nęm se zakládající školy dal-

»Uiber Reinheit der Tonkunst«; cti v ní šího století jsou výkvętem vrcholící teh-

pilnę v pokrocilejším svém vęku!« dáz dokonalosti katolické církevní lntdby,



Rich. Wagner, tvűrce tnoderní opery, jez jsou vesmęs sepsány jedinę pro pred-

pűvodce dnešního hyperchromatismu a nes vokální. Prvním krokem k ítpaclku

vedle Berlioze pionér presyceného az pravé církevní hudby katolické bylo za-

instrutnentálního koloritu dovedl ryze vedeni orchestrálnícli nástrojú do chrámu

církevní hudbu zcela jinak oceniti a prísnę Pánę. Iludba nástrojová rozvinula se pak

odlucovati od pseudocírkevní hudby, nez záhy k stále vętší a vętší volnosti a sa-

Schumann. Protestant a deklarovaný mostatnosti, az konecnę vnucovala zboz-

skladatel hypersensitivní opery - - - nému výrazu takou smyslnou ozdobu a

a katolická církevní hudba! Nezdá se dotýkala se takto zhoubným zpűsobem

to mnohému z laskavých ctenái•(i býti nejcitlivęjší stránky její, takze i samému

zpęvu co nejvíce uškodila.«

*) Protestantská chrámová hudba jest prede- Na stránce 337. praví dále: »Hlasu

vším zpęvem lidovým za prűvodu varhan — a lidskému jakozto bezprostrednímu zvę-

teprv pak hudbou umęlou, kterázto však není

jako lidový zpęv podstatnou cástí sluzeb Bozích, stovateli posvátného slova, nikoliv však

nýbrz toliko jaksi dekorativním doplńkem jejich. instrumentální ozdobę, neb dokonce tri-

Dluzno pripomenouti, ze protestantská hudba chrá- viální hre na housle*') (die triviale Gei-

mová není také veskrze dokonalou a u výrazu

bezvadnou — a ze i výkvęt její nedostupuje ni- *) vGesammelte Schriften und Dichtungenx,

kterak výše klassicity a rigorosnosti výrazu naší li. Bd., S. 309--349.

ryze církevní hudby, najmę 16. véku. **) Wagner narází zde patrnę na povęstné,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ