Doba adventní (3. Zvyklosti adventní)
Ročník: 1901; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 83 —





Šerei) valné vętšiny našich novęjších a cinným, abychom nabyli presvędcení,

církevních skladeb, musí se dostati opętné ze tak slavný skladatel, dirigent, drama-

prednosti. A má-li katolická církevní tický básník, dramaturg, aesthetik, my-

hudba zase pi-ivedena býti k piivodní stik a odborný spisovatel nemolil neroz-

své ryzosti, pal: nutno, by byla opęt vo- poznati pravou, ryze církevní hudbu od

kálního slohu.« falsifikátu, t. j. od pseudocírkevní -- a

Na jiném místę pripomíná Wagner: u svém rozhorlení nad touto nemolil

/,a úcelem jedinę nutného prűvodu po- jinak, nez dáti na jevo : »Dávejte církvi,

svátného zpęvu vyuašel krestanský um coz církevního — a divadlu, coz diva-

(Genie) dűstojný nástroj, který v kazdém delního !«

z našich chrámű jest bez odporu ua svém Zet pak nejen na tomto podkladu

:pístę. Jsout to varhany, v nichz co nej- znamenitého svého analytického ducha,

dűmyslnęji se koncentruje znacná roz- nýbrz také na podkladu svého histo-

manitost u výrazu tonű a které dle své rického vzdęlání zbudoval názor svűj

prirozenosti vylucují virtuositní ozdűb- o hudbę církevní, takze vidęl v muse

kárství, jakoz nejsou vűbec zrízeny a Palestrinovę toliko jedinou osu, kolech

zarízeny lc tomu, aby smyslnými vna- které se otáceti musí veškerá, i nejno-

dami pűsobily rušivę a upoutaly takto vęjší hudba církevní, nejlépe dokazoval

veškerou pozornost k sobę.« novým vydáním Palestrinova »Stabat

'l, právę uvedeného vidíme, ze prote- Mater«, jez clo detailu opati-il regulativy

statita Wagnera názory o ryzosti cír- prednesu.

lcevuí hudby kryjí se úpinę s IlázOYy Fakta toho, jakoz i shora uvede-

katolické církve. Není také divu! Trebat ných výrokű ~Vagnerových męli by si

se jen ponękud blíze seznámiti s Wag- naši antagonisté jak nálezí povšimnouti,

nerem, neobycejnę ideálním, vzdęlaným aby také samého Wagnera, t. j. svého

do nedávna ještę kultivované figurace smycco- proroka, na jehoz slova a ciny prisaliají,

vých nástrojű, ve formę synkop, roulad, =rozseka- mohli nai•knouti z anaclironismu, mrazi-

ných= akkordű, tremoland a fanfárovitých rhythmű. vélio formalismu, stredovęké censury a

A vskutku, neműze býti nęceho sprostšího, ducha- z jiných »nepokrokových« choutek jeho

mornęjšího a posvátnou akci hrubLji ut.azejícího,

nez toto .perpetuum mobile< smyccových ná- u vęcech církevní hudby.

strojű. (Pokracování.)













Doba adventní.



(Podle „Círka'vníLo rokli” Guérauyerova.



t udává Karel Vrátný.



3. Zvyklosti adventní.



Církev tráví dobu adventní, pripra- nému spojení, U církvi jest psáno, ze

vujíc se slavnę na príchod Vykupitelűv. Spasitel si ji dobyl svou krví'): Kazdý

Následujíc príkladu moudrých panen, tedy műze ríci o sobę jako sv. Pavel,

rozzelila svou lampu, aby ocekávala ze- ze »Kristus si jej zamiloval a vydal sebe

nicha. Také my, její íldové a její dęti, samého za nęj.« 2) Protoze tedy úmysl

máme míti úcastenství v citech, které ji a úcel jest týz, musíme se vynasnazo-

prochvívají, také my trsáme pamatovati vati, abychom se oddávali v adventę

na napomenutí Pánę : »I3ud'tez bedra vaše týmz citűm, které, jak právę jsme vidęli,

prepásána a svíce hoi-ící v rukou vašich, naputují toho casu církev.

a vy podobni lidem, ocekávajícím Pána Proto jest první naší povinnosti spo-

svého.(, Cíl církve jest zajisté zároveń jiti se se svatými Starého Zákona v jejich

také cílem naším. Duše kazdého jednot- touzení po Vykupiteli, jenz by dostiucinil

livce jest pi•edmętem téhoz milosrden- bozské spravedlnosti za viny veškerého

ství bozího, téz péce jako veškerá církev, lidského pokolení. Za tou pí'ícinou jest

jakozto celek. Církev jest domem bozím dlu• no vrátiti se v myšlénkách do onęch

jen proto, ze se skládá z zivých kamenű;

jest nevęstou jen proto, ze jest utvorena ') Sk, apošt., 20., 28.

ze všech duší, které jsou povolány k vęc- 2) Gal., 2., 20.



1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ