| ||||
| ||||
-84
ctyr tisícii let, které nám p~ipomínají tuze jejich láska ochladla. Ostatní nepo- ctyi•i nedęle adventní, a postaviti se zívají tohoto zivota nilzteral:, jsouce ve v ducliu prostred temnot a prosticel ne- smrti; nebot Kristu, rekl : » Já jsem zivot.« pravostí, naplńujících starý svęt. Potom Ve dnech tedy adventních náš Spa- musíme vzbuditi ve svém srdci city lioroucí sitel pi•ichází, a klepe na dvére všech vdęcnosti vűci tomu, jenz zachránil své tęchto duší ted silnę, ted tichounce. 'Káze stvoreni od smrti, jenz prišel na svęt, se, mají-li nęjaké místecko pro nęj, na aby męl úcastenství ve vší bídę naší, nęmz by se v nich mohl zroditi. Ale ac- vyjímaje hi-ícli. Naše touzení a doufání koliv dűm, o nęjz prosí, jest jeho vlastní, vylévejz se vroucími prosbami starých protoze on jej vystavęl i zachovává, prorokű, které nám církev v tęchto prece si stęzoval, ze jeho vlastní lio ne- dnech ocekávání klade do úst; a cit nil, prijali, — aspoń vętší cást jich. »Kolikoz kterými tyto modlitby jsou nazkrz prod- pak koli prijali ho, dal jim moc býti syny chnuty, odevzdejme úpinę své srdce ! bozími, kterízto ne z krve, ani z vűle Kdyz takto vypiníme svou první po- tęla zrozeni jsou.« vinnost, potom mysleme na príchod, I:te- Nuze, pripravujte se, abyste jej vi- rým Spasitel zamýlí zavítati do našich dęli v sobę zrozenélio, jasnęjšího a uio- vlastnícli srdci, na príchod, jenz jest, liutnęjšího, nezli jste jej dosud znaly, jal: jsme vidęli, piný lásky a tajemství, vy vęrné duše, které jste jej v sobę cho- na príchod, který jest následel: prvního. valy jako svęrený pokla(l, které jiz dlouhá Nebot dobrý pastýr neprichází pouze ke leta jste nemęly, jiného zivota nez zivot stádu jakozto k celku, nýbrz péce jeho jeho, jinélio srdce nez jeho, jiných skutkű vztahuje se na kazdou jednotlivou ovecku, nez jeho. Ctęte pak slova skrytá v po- ano i na zbloudilou. Abychom pochopili svátné liturgii, která psána jsou vaši toto nevýslovné tajemství, dluzno si vzpo- lásce a uchvacují srdce zenichovo! menouti, ze nebeskému otci műzeme býti Otevrte dokorán své brány, abyste jen tenkráte príjemni, kdyz v nás spa- jej znova prijaly, vy duše, které jste jej truje Syna svého Jezíše Krista. Proto jiz v sobę męly, ale jeho jste nepoznaly, pricliází láskypiný Spasitel náš milostivę z nęho jste se neradovaly. Yi-icliází opęt, ke kazdému jednotlivci, a pretvoruje, laskavý a nęzný, zapomenuv na vaše chceme-li sami, naši duši tak, ze nezi- pyšné pohrdání. Ont chce uciniti všecko jeme jiz svým zivotem, nýbrz zivotem nové!') Ucii'ite místo bozskému dítęti, jeho : a to jest právę úcel krestanství, onot chce rűsti ve vás, Jiz se blízí ta uciniti clovęka skrze Jezíše Krista boz- clivíle ! Kéz se vaše srdce probudí! llbejte, ským. To jest vznešená úlolia církve, aby vás netízil spánek, az pűjde mimo kteráz praví vęrícím se sv. Pavlem: »Sy- vás! Proto bdęte a modlete se ! Také náckové moji, kteréz opęt radím, az by vám zaznívají slova liturgie, nebot mluví Kristus utvoren byl ve vás «') o mrákotách, které jediný I li dovede Ale jako náš Spasitel prišed na svęt, rozptýliti, o ranách, I:teré jediná jeho nejprve vzal na se podobu dítęte, nez dobrota dovede zahojiti, o slabostecli, došel pinosti svého muzného vęku, a to které pouze jeho síla dovede prekonati. bylo nutno, aby obęt jeho byla v kazdé A vy, krestané, kterým blahé posel- prícinę úpiná, tak i v nás má týz vývoj. ství jest jakoby nebylo, protoze vaše O vánocích však zvláštę rád se dává srdce jsou mrtva ve hríchu, at dávno roditi v srdcích a rozlévá po veškeré jíz, at nedlouho, i vy vizte pricházeti církvi milost svélio narození. Ale boliu- toho, jenz jest zivot. »Proc byste męli zel, ne všichni tomu vęrí. umríti? Nebo nechci smrti umírajícího, Spíše stav duší, kdyz se priblizuje praví Pán Bűli, obratte se, a zivy bu- tato nevýslovná slavnost, bývá tako- dete.«2) Veliký svátek narození Yánc výto: Jedni, — a tęch jest ménę, — bude svátkem milosrdenství všem, ktei-í zijí úpinę v jezíši Kristu a cítí témęr mu chtęjí dáti pi•ístup. S ním zapocuou kazdou hodinou, jak Kristus v nich roste zivot nový; veškeren di-ívęjši zivot je- a mohutní; druzi, — a tęcli jest mnohem jich bude slilazen, a milost bude mno- více, -- jsou sice zivi pi-itomností Kri- hem hojnęjší i tam, kde byl rozliojuęn stovou, ale jsou nemocni a liknavi, ne- hi•ích. dostává se jim touhy po tom, aby víc Kéz láska a dobrota tohoto tajem- a více vnikali v tento bozský zivot, pro- ') Zjev. 21., 5. ') Gal., 4., 19. Z) Ezech., 18., 30., 31. | ||||
|