| ||||
| ||||
-85
ného príchodu nesvádí zádného liríšuílca, Ostatnę tento strach není potrebný aby lehce vázil té vęci, protoze snad jen hríšníkűm. Naopak, kazdý krestan srdce jeho, jsouc obtízeno hríchem, ne- męl by jím býti proniknut. Pouhý strach dovede ještę dűvęrovati, a ze ten, jenz byl by otrockou vlastností, ale jsa spojen pil hrích jako vodu, jiz tomu nerozumí, s láskou, sluší se provinilému synu, jenz co jest zíti po cestách lásky za nęznosti hledá odpuštęní otce svého, kterého ura- toho otce, který jej volal a jehoz volá- zil. Ale i kdyz láska zazene strach, prece ním pohrdal. liéz myslí hríšník na cnen obcas vrátí se strach jako bleskem a príchod piný hrűzy, jenz bude následo- otrese spasitelnę az do základu vęrícím vati za tímto príchodem, jenz se dęje srdcem. Tenkráte rozpomíná se clovęk v tichosti duše. Slyš, kterak budova svę- na vlastní bídu a na nezaslouzenou mi- tová se zaclivívá v základech, an se lost Spasitelovu. Proto nesmí nás nic blízí hrozný soudce ! \ iz, jak nebe ustu- zdrzovati, abychom se v svatém case puje pred ním jako kniha, ]cterou rozvi- adventním úzce nespojovali s církví boha- nují! Zdaz budeš moci snésti ten pohled, bojnę se tresoucí, kdyz, ackoliv jest mi- ty oci všecko pronikající, zdaz budeš lována, den co den se modlí v officii moci bez tresení patriti na dvojostrý mec, šesté hodiny: »Lbodniz bázní svou tęlo vycházející z jeho list? Slyš konecnę mé.« Ale tento díl liturgie bude uzitecný ]crilc nesmírné úzkosti: »Hory, padnęte hlavnę tęm, kterí zacínají vęnovati se na nás, a pahrbkové, prikryjte nás!« sluzbę bozí. Uc nadarmo budou volati neštastníci, Po všem, co receno, docházíme zá- kterí nepoznali cas navštívení svého. Za- vęrku, ze doba adventní má býti posvę- treli srdce své Bohu clovęku, jenz plakal cována projevy kajicného smyšlení a nad nimi, a plakal z lásky k nim, proto snahou po ocisfování našeho zivota. sestoupí za ziva do onoho vécuého po- Praví nám to také slovo sv. Jana Krtitele, záru, je!toz plameny mají sílu, ze stráví které církev v adventę tak casto opa- zemi se vším, co na ní jest a základy kuje : »Pripravujte cestu Pánę !« Kéz tedy hor spálí. "Tam bude hlodati vęcný cerv kazdý s chutí se dá do práce, aby pri- pozcluí a marné lítosti, jenz nikcly neumírá.pravil stezku, po níz by Spasitel prišel Kým tedy nepohne sladká zpráva do jeho duše. Nechat spravedliví podle o príchodu nebeského lékare, dobrého výroku apoštola zapomínají na to, co pastýre, jenz dává zivot svűj za ovce jest za nimi a pricińují se o nové mi- své, nechat uvází dęsné a prece nepopí- losti. Nechat hríšníci pospíší roztrhnout ratelné tajemství, které také jest ve vy- tęch pout, které sami ukuli, a vytrhnouti loupeni clovęcenstva ulozeno, kdyz clo- se ze zlých návykű, k nimz dosud lnou; vęk se zpęcuje spásu svou prijati a tím nechat pokorují tęlo a cliopí se obtízné vykoupení marí. Nechat dobre zkusí práce, podmańovati je duchu; nechat svých sil, prve nez zavrhnou Malického, predevším modlí se ve spojení s církví; jenz se narodí a jejz vidí oci jejich, aby a az potom Pán prijde, tenkráte smęjí vędęli, zdali dovedou také bojovati proti doufati, ze nepomine jejich snahu, nýbrz silnému Bohu v onen tlen, koly se objeví, vstoupí do vnitr. Onf zajisté rekl o všech jiz nikoliv, aby prinášel spasení, nýbrz, necinę výjimky : »Aj, stojím u (íverí a aby soudil. Nechat táze se svaté liturgie tluku : jestlize kdo uslyší hlas múj a na tohoto soudce, pred nímz všichni se otevre mi dvére, vejdu 1: nęmu.«') Crcsou : ouat je poucí o nęm a tenkráte naucí se báti se lto ! ') Zjev. 3., 12. Reforma chorálu v XVI. a XVII. století. Na základę nových spisu podává P. Bernard Velíšek, O. S. B. (Pokracování.) Ve Francouzsku bylo toto neuma ve- v nękterých kostelích se pribírají, pro lice rozšíreno. Z ustanovení Synody Kam- krátkost cásu není mozno, aby vše po- brcjské vysvítá,r",e tyto okrasné zpęvy zornę a náboznę se zpívalo neb cetlo, v nękterých cliorech bývaly nemírnę usnesla se posvátná Synoda, aby dva prodluzovány. Narizuje se: »Jelikoz pro biskupové majíce po ruce dva pomocníky mnozství sufrágií, modliteb a zalmű, jak z kapitule nebo z klášterű, dle potreby | ||||
|