| ||||
| ||||
-86
to odstranili, co shledají jako prívęsek všechny církevní knihy obsahujíc{ chorál, nebo prídavék. Uzívá-li se v bohosluzbę -- a pokud se týká melodií, aby po- hudby, budiz odstranęno prodluzován{, zmęnily se mnohé vęci, které dle domnęni jehoz na konci antifon v kostelích kate- muohýcli nesrovnávají se s umęním hudby, drálních rádi zneuzívají.« K tomuto roz- s cím však já se neshoduji. Konecnę, hodnuti poznamenává Y. Raf. Molitor: aniz by o tom bylo jak nálezí premýšleno, »Pokárání v poslední vętę vyslovené ne- se rozhodlo, aby návrh se provedl, a vztahují se na pravé, pűvodní melodie, tento úkol svęren jistému Janu z Pale- nýbrz na privęsené k nim kadence. Pri striny a ještę jednomu, kteriz jsou oba velikém mnozství vsunutých sufrágií una- skladateli v papezské kapele. Tito za- vovaly tyto zakoncující fráse. Bylo pak cali skládati nové knihy, a ackoliv tvrdí, prerozeno, ze zpęváci tyto zpęvy kvapnę ze zmęní jenom nękterá mista, jez pa- prednášeli, procez zcela správnę mluví trnę nevyhovují toninę, a jiná, v nichz Synoda o zneuzívání — abusu -- podob- nehledęno na prízvuk, konecnę velkou ných zpęvu. Premrštęnosti a zbytecné cást vyslcytujícícli se ligatur, aby nebylo prívęsky od jakziva prícily se dobrému rozvlácenosti, prece jednají tak, ze znicí porádku a nálezitému vývinu ; nejhorší vše, co bylo ustáleno, i bude to (totiz však sluzbu prokazují umęní.(t výsledek jejicli práce) o InnohO jillý, nez Naopak zastává se Synoda Bisont- jak bylo dríve. — Bolí nine to velice, ská (Besancon) Z r. 158I tęchto neumat. protoze zretelnę vidím, jak slepę dali »Pri konání svatélio officia budiz na to se na scestí, i povazuji za svou povinnost, dbáno, aby prodluzováním slabik a od- jakkoliv se hanbím za své neschopnosti, dęleni (distinkcí) cas zbytecnę se nemaril. zakrociti a celou vęc Jelio Svatosti a Proto nebudiz neuma kladeno na konci kardinálűm r, výboru pro zálezitost tiskárny (všech) antifon, nýbrz jen u posledních. vysvętliti a s pomocí Bozí je presvędciti, Pri tom at se presnę zachová prízvuk jakou výtecnost má do sebe církevní i míra slabik.« Podobné naíízení vydala chorál, a jak neuvázeno a nerozumno jiz první Synoda Remešská r. 1564. jest to, co proti nęmu se namítá. Tal: Patrno, ze uvedeným Synodám nejed- budu se snaziti, aby, nic se nezmęnilo nalo se o zkrácení pűvodních, ryzícli ani neodstranilo, nýbrz aby zústal (cho- melodií, nýbrz jednak o prizpűsobení rál) jako povzdy u veliké úctę, co dílo starých melodií novému textu oprave- tak velikého svętce, jakým byl sv. Rehor, ného Missálu a Breviáre, jinak o vyple- jemuz se pripisuje od mnoha set let a nęní neuzitecného bejlí, jecasem na proto také rehorský zpęv sluje, lloufátn, poli liturgie vyrostlo. ze tento svętec nebude špatným zastán- cem, zároveń s královskou prízní Vaší Zatím pripravovaly se také v Rímę Výsosti, cehoz jest velice zapotrebí, ne- jakési pocátky reformy chorálu. Vypra- bot komora bude se tomu všemoznę vzpí- vuje nám o tom španęlský knęz a liu- rati k vlili uzitku, jenz jí z toho plyne. debník, jménem Ikon Fernando de las Maje na zreteli, ze co vęrný poddaný Ylifautas, jenz tehdy dlel v Rímę a vše jsem zavázán Vaší královské sluzbę, uznal vlastníma ocima pozoroval. '/.pravuje jsem za dobré, oznámiti to predevším o zámęrech reformy chorálu v Rimę špa- nęlského krále Filipa II, listem, jehoz Vaší Výsosti, z ohledu na knihlcupectvi Spauęlska. Pato propadla by zkáze, preklad zde podáváme : kdezto prece jsou veledűlezita, jako ono, »Na rozkaz Jeho Svatosti (nehore XiII.) kteréz V. V. liodlá zaloziti pro slavný byla zde zrízena hlavní tiskárna (ynprenta clirám Eskuriálu; byt by si obdrzelo vý- general), v které se má tisknouti ve sady jako ostatní, nicménę pozbylo by všech recích, aby knihy Církve katolické svého významu a casem muselo by se ocistily se od chyb, jez vloudily se vinou ríditi dle hlavy (t. j. rímské kuihtiskáruy), jiných tiskáren, a aby odtud jako ze jak vzdy se stalo. stredu po celé Církvi se rozšírily a se Neotálel jsem, ale hned opatril jsem vší jistotou (ohlednę ryzosti) prijaty býti si mnolié opisy onęch vęcí, kteréz ouino mohly. Za tím úcelem ulozila apoštol- zavrhují, dále vyjednával jsem o tom ská komora prozatím sto tisíc dukátű. s jinými osobnostmi, jez pęstují toto Nescliázel pri této prílezitosti také umęní, A ackoliv vím z nich nejménę, zlý duch, jenz predstíral, ze by bylo prece všichni s pomocí Bozí prijímají prospęšno, kdyby vydal se znova tiskem konecnę műj názor. — Z toho nabývám všechen rehorský zpęv, —címz se míní presvędcení, ze cnúj dlouholetý pobyt | ||||
|