O přednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé hudbě církevní
Ročník: 1902; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 56 -

přirozené toniny couvnouti před zislzuchtivostí polyfonistů.«

»Chtěl bych, aby oba druhy zpěvu těšily se té cti a vážnosti, v jaké měli je staří, a jakéž podnes požívají.«

Potud Glareau. Nelze každé slovo klásti na zlaté vážky. Snadnost poznati v tomto překypujícím slohu nejednu upřílišenost, jakož i, že autor mluví pro domo sua. Ale slova jeho mají nicméně svou váhu. Jsa zběhlým, humanisticky vzdělaným hudebníkem, vyznává Glareau upí'ímně, jak váží si starých melodií, ačkoliv jinak přeje si opravu chorálu v nejlepším smyslu. Z jeho rozprav byli by si mohli vzíti zajisté dobré naučení ti, kteříž později podnikli tuto opravu, ale řídíce se jinými zásadami, dle slov Fernandových »dali se slepě na scestí«,

(Pokračování.)

® přednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé

hudbě církevní®

Přednesl na exerciciích Cyrillslcých v IIradci Králové Frant. Jirásek, ředitel kůru v Jičíně. (Pokračování.)

se právě oněch tonin. Chce-li si čtenář o pravdivosti těchto slov utvořiti vlastní posudek, nechat mým návodem důkladněji studuje toniny a častěji nábožně z poklaclu hymnů svatých Otců něco zazpívá, jako (pěli) staří básníci své písně a první ]zřesfané své žalmy. To možno každému a kdykoliv; nikoliv tak ohledně zpěvu vícehlasého. Kolikrát na-jdeš dva nebo tři zpěváky, kteříž by uměli zpívati vícehlasně ? Tu jsou vždy překážky a nepřfjemnosti ... A pak, jsou-li ve zpěvu vyškoleni, nemají vždy hlasy, jakých bys potřeboval. Jak těžko jest na př. najíti dobrého bassistu.«

»Z těclito příčin nechtěl bych vynikající Fonasky méně ceniti než Symfonety. Také nemyslím, že by musel chorál co clo svého umění a vzhledem na své

V úzkém zde rámci nemožno více podati, než toliko nepatrné jen částky onoho téměř nevyčerpatelného fondu hudební rythmiky. Proto budiž tato až pří-liš stručná úvalia i s ukázkami nejprost-

'mí ~•I ~ ~•I J ~•Iších rythmickýcli tvarů pojímána tolilzo ve smyslu návodu k zevrubnému studiu této discipliny. "koliko některé kombinované z různých dob útvary sluší ještě uvésti :





I I ' í l p• ' h.' '`i Íh~'J Í J Í ~I

l J I'~I ~I V I I IJ I V I 6..1 í V í l
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ