| ||||
| ||||
--- 59 —
Jakým směrem nésti se má reforma církevního umění hudebního, a jak by i střední školství mohlo reformě té prospěti. Příspěvek ku reformě církevního umění hudebního. Napsal skot. učitel P. Jan Novák, (Dokončení.) 1V. Iludba instrumentální, (t, j. doprovázeni zpěvu hudebními nástroji), jalo již na jiném místě bylo řečeno (str. 16.), jest církví ve chrámech jen trpěna, poněvadž intencím církve katolické nejméně vyhovuje. Dovede sice dáti svými krásnými crescendy a delcrescendy zpěvu vábné barvitosti, ale tím krása hudby podmíněna není, aniž intencím církevním spomoženo. To dobře cítili a uznávali i sami geniové hudby instrumentální, kteří ji přivedli k výši před tím nevídané. Tak na př. Beethoven odporučuje z mensurální hudby zpěv vokální slohu Palestrinova pro chrám za nejvhodnější a bohoslužby nejdůstojnější. Ano Wagner nazývá instrumentální hudbu ve chrámech za prvý krok k úpadku církevní hudby a také on jako Beethoven a Mendelsolui považuje zpěv čistě vokální pro chrám za nejlepší a nejdůstojnější. Pokud tato hudba církví trpěna a do-volena jest a jakých vlastností má býti, opětně patrno jest z cír. sněmu pražského (Tit. III., str. 97), který ustanovuje: »Varhany nepřehlušujte hlasu zpívajících ... atd. — Užívání ostatnícli nástrojů hudebníci, obzvláště na venkově, budiž řídké a všude mírné. Hlučně znějící nástroje,*) kteréž hlukem a silou přehlušují zpěv lidský, budtež z chrámů vymítěny. Dopouštějíce hudbu instrumentální, chceme a přísně žádáme, aby při ní nebylo ničeho, co by povrchnost jen, světský smysl a divadelní vkus prozrazovalo ... Skladby a nezvyklé přechody, kterýmiž tlumočí se prudká náruživost, necht při bohoslužbě nezaznívají ... V neděle adventní a postní zakazuje se ve chrámech instrumentální hudba na-prosto ... Místy obvyklé tuše (intráty) necht duchovní správce snaží se odstraniti ... Zpěváci a liudebníci mají své umění ve chrámě provozovati se zbožností a skromností, pamatujíce, že slouží tím Bohu.« Hudba instrumentální má tedy obme- *) Kromě varhan dovoleny jsou hlavně jen nástroje smyčcové, a dechových pak jen ty, jež jsou jemného a slabého tonu,zena býti na míru co nejmenší, nejvýše na velké svátky — tedy jen několikrát clo roka. Kdykoli bývá pak provozována, nemá panovati, ale sloužiti. Na všechny nástroje má býti tak hráno, by jasnost a srozumitelnost textu v ničem netrpěla, a ne, jak dosud bývá, liráti tak silně, že není rozuměti ani jedinému slovu, ano často zpěv zaniká, tak že bývá slyšeti jen směsici křičících hlasů, jež snaží se rámus varhan i nástrojů překonati a vy-niknouti, ale nemohou. Proto se stanoviska jak praktického, tak i uměleckého odporoučí se pěstovatirpěv čistě vokální, poněvadž v menších městech, obzvláště ale na venkově těžko sehnati slušný orchestr, a tak stává se, že instrumentální průvod, místo co by chyby zpěváků kryl, sám je ještě množí. 1. toho povstává pak zmatek, který sotva zbožnost věřících rozněcuje, tím méně pak Bohu i uměni ku cti slouží. Tomu všemu lze se vyhnouti zpěvem vokálním, a to, pokud poměry dovolují, beze všeho průvodu (a capella), poněvadž tak umění nejvíce lze uplatniti. "Zpěváci totiž chrání se cliybiti a snaží se přednášeti. Proto čím více jest chor pěvecky vzdělán, tím méně potřebuje průvodu. Jednoho nástroje však budiž přece dbáno a to s láskou, a péčí největš?. Myslím totiž jediný nástroj církví zvolený, varhany — královnu to všecli nástrojů. Kdo tento nástroj dobře ovládati chce, třeba mu důkladného odborného vzdělání hudebního. Než i v tom přípacíě není třeba styděti se používati dobrých předloh k praeludování. Hlavním pravidlem při tomto nástroji jest: Ve h ř e chraň se všeliké zrněkčilosti a sentimentálnosti, v r e j s t ř i k o v á ní pak všecli rejstříků silných. Plného stroje použij jen o největších slavnostech, a to ještě jen na počátku a na konci mše sv. V případě tom však hru z n e n á h l a ses 1 a-b u j až k rejstříkům, jimiž má zpěv býti doprovázen, a zároveň přesně přizpůsob tempu zpěvu, jenž bude následovati. U slavnostech menších a v neděli užívej při předehře jen rejstříku 8- a 4stopých, někdy nejvýše i 4stopé oktávy. V oby- | ||||
|