|
| ||||
| ||||
|
- 94
Otče všemo - liou-cí. Není zde sice deklamace vzorná, předa však snesitelná, kterou možno dopustiti; za to však ve sloce čtvrté a páté 4. Prolo - miž ne - be - sa 5. Tak jsou tě žá da- li sluší v slabikách čárkou podtrhnutých deklamaci nazvati naprosto špatnou a pochybenou. Jestliže konečně ohledně m e z i h e r mnohé nvádě]o se pro et contra, prohlašujeme se co nejrozhodněji proti jich užívání. V nejpříznivějším případě poskytují na nejvýš analogii k interpolacím Tutilovým, které dojista nikdo opravdově hájiti neodváži se. 1. Co výsledek úvah předcházejících odporoučí se revise starých kancionálů českých, jejíž úkolem bude, 1. aby p ů v o d n í znění církevních chorálů a jejich textů se vyzkoumalo. K rozluštění úkolu toho budiž od hudební sekce Akademie křesfanské ustanoven znatel, který při práci říditi se bude vedle instrukce či programu ustanoveného. 2. Výsledek zpytování předloží se s udá-ním pramenů výboru hudební sekce k rozhodnuti. 3. Výbor a) vyloučí, co jest nepatrného, b) co pak dobrého jest, v souhlas uvede s textem. Za tou příčinou ustanoven bude též znatel literární, který v souhlasu se znalcem in musicalicis potřebnou práci v3-koná. 4. Dlužno buditi a silně podporovati novou činnost tvůrčí na poli církevního básnictví a kostelní hudby, jaká ve směru světském, zejmena dramatickém u nás již se pěstuje a ovoce dobré vydala. Až potřebný materiál umělecký takto po-hromadě bude, budiž řádný zpěv l i d u úsilovně zaveden s mládeží počínaje. Za tím účelem vymůže se dekret c. k. zemské rady školní, kterým učitelové se poukáží, aby školní dítky k církevním potřebám následujícím zpěvům přiučili : 1. písni před kázaním, 2. písni po kázaní, 3. po dvou mešních písních pro dobu adventní, postní, velikonoční a ostatní doby, 4. písni k požehnání, 5. hymně císařské, 6. celé mešní skladbě co náhrady za mši M. Haydnovu. Schválené texty a nápěvy vydajíse tiskem a budou školním dítkám prodávány co nejlevněji. Vedle programu toho jednomyslně bylo by počínati si veškerým učitelům, a snadné bylo by, aby dítky těch několik písni osvojily si. Program takto štastne" provedený obohacoval by se novými písněmi. Takovým počínáním pojišfuje se důstojný zpěv obecný na školách středních, jímž by voru každý byl vzděláván a umožní se učitelům zpěvu zde ustanoveným, aby umělejší, vícelilasý zpěv pravidelně byl připravován a pěstován. Během jednoho desítiletí bude již všechen lid en masse dobře a církevně zpívati. II. Jest svrchovaný čas, abychom se sprostili pout mše II a y d n o v y „IIier liegt vor Deiner Majest it”, pout, jakými cit náš se uráží a za něž se stydíme. Jest svrchovaný čas, abychom se probudili z omámení seslabujícího a nehodného, do jakého nás poliroužila na dlouhou řadu let a v náručí svém drží narkotisující sentimentálnost a přemrštěná sladkost uvedených nápévů. Vrchol sprostoty, nevkusu a copu, co se ho jen sehnati dalo, nahromadil zde M. Haydn na účet populárnosti, aby se lidu li-bilo. Ke všelikým těm vnadidlům a býti majícím krásám hudebním druží se ještě pa-měti- i podivuhodný překlad, který na příklad takto deklamuje : Zde v skrouše - no - sti pa - dá-me Má a smf národ náš i nadále tak zpívati? Jednomyslná odpověd zní: Nikoli, tak.se nesmí více zpívati. Vší moci dlužno brániti se proti takové potupě a ohavnosti; nejlepší síly dlužno vynaložiti, abychom utvořili, co by velebnosti Hospodinovy bylo důstojno a čímž by nedochůdče Haydnovské vytlačeno bylo z repertoiru kůrů kostelních (Na čem odbor hudební Akademie kře sfanské v záležitosti té usnesl se, vypisuje se na jiném místě čísla tohoto.) Se snahami uvedenými stejným krokem kráčeti má také varhanářství. Jak daleko na-zpět zůstali jsme v tom oboru za jinými státy vzdělanými! 1. Skoro v š u d y máme ještě n e ú p l n é klaviatury. 2. Uspořádání skály pedálové jest nesmyslné. | ||||
|