| ||||
| ||||
— 82 —
času považoval tu vzácnou službu 13oži na kůru za nízkou službu (»Angelorum nlusicae consortes!<<). Následkem tolio nejedno z těcli zbylých bratrstev již do-cela zaniklo, neb zaniká. Však v Ně:n. Brodě, v Yacově a v Ceruovicích statečně drží a činí se podnes. Na Moravě a v Slezsku zdá se, že nebylo vydáno zrušovacích dekretů jako v Cechách; alespoň ne:_alezli jsme po pilném pátrání i v brněnské místodržitelské registratuře (archivu) žádných zrušovacích akt jako v Praze. Toliko o literácicéui bratrstvu ve Idáře bylo nám sděleno, že císařem Josefem bylo zrušeno. Proto zdá se nám, že na Moravě zanikla ta literácicá bratrstva namnoze následkem zlého ducha náboženského iuclifferenti;mu, jenž jako upír zalehl teltdáž na všecka bratrstva a způsobil obecný úpad jejich i beze zrušovacích dcicretů .. . A takto-li bylo na Moravě, zůstala-li tam litcrácicá bratrstva, nebyla-li iiředně zrušena, s podivem tížeme se tím větším: jak bylo tedy možno, že i na Moravě a v Slezsku nastal právě tak jako v Cecllách žalostný úpad všeho posvátného zpěvu? Myslím, že na pravou příčinu jelio uhodil milý náš přítel a spolureformátor na Moravě, Lud. Hollain v »Cyrillu« r. tSS8 na str. 84. a sl. Pramenem úpadu stal se i zde neblahý zpěvník, z nejvyššího rozkazu ve Vídni »nákladem katechetické bibliotéky« vydaný, o němž byla již nahoře řeč. Tot byla naše společná Paudořiva skříň, již nadě-lil nám josefiuský Epimetheus, »Normalgesang« nazvaný, a z níž, iuíyž předkové ji otevi•eli, vvčinula se ta žalostná spousta světáckých a bezcennýcli melodií, které svůdným a lcaluým proudem svým smetly staré, lcrás.ié cliorálué nápěvy a zpěvy české. Bylt vydán dvorní dekret dne 9. ú,iora r. 1782, v němž prohlášeno bylo: » llritteus. Ist auch die allerh()chste Willeusmeinung h~)chstgedachter N'°: XVIII. Sr. Majestiit, dass der Vcrkaut der katechetischen Lieder mit Mclloteyen frey gestattet uud dalier iliclit iiur alleiu je-den Pfarrer so\vohl iu Stlidtell als aut dem Lan(-1 fůr die Pfarrlcůi eben, soudem auch jede Herrschaft fůr Scliuleu bei den 1'farr- und Filiallciircb• u, ... eiu Exemplare dieser Lieder zum Gebraucli der Schulmeister zu lcaufen verhalteu werde. Lufolge dess \vird jeder Yfarrer uud Fikarius ciu 1?xemplar, ... fiir die Pfarrlcůrcheu auf Koster der Kůrch auzuschaífen, soust aber die beučrige Mitaufsiclit zu tragen haben, dass vo.i deuen Schulmaistercl die Kinder icn Siugen dieser Lieder iu der Schul uacll und nacli uuterrichtet uiui sodami (lie Lieder iu der Kůrche mit der Orgel gesujigen werdeu«.*) Tímto dekretem odcizeni byli kautorové a rektorové starým krásným zpěvům literátslcýul a vnucen byl jiui ten »normáhiý« svétácicý zpěv a skrze ně i škole a lidu. "lot byla věru nejjistější cesta lc rychlému a obecnému rozšíření tolioto nového světácicéhu zpěvu, k zničení starého dobrého vkusu lidu a k zaštipeuí mu tirivi.cluého nevkusu, jejž přenesnaduo jest napraviti. Zel Boliu vedle vzoru onoho úředního zpěvníku německého, dle jeho » kateclietických (sic !) písní s melodiemi,, spracoval a vydal palc Tomáš Fiyčaj pro »vlastence moravské« i česlcv zpévuílc: »Aupluá kniva duchovních písní ]catolicicýcii k veřejné a domácí pobožnosti« ... v Brně u J. J. Gastla r. 1 So 1 Yravít v předmluvě Ic 5. vyd.: »Za musti (!) a pravidlo své práce jsem sy předložil Kancionái německý, na poručení sl. pam. 1\Iarye Terezye, Král. a Cýsař. od katechetů Vídeňských vydaní «. Do slova tak: napsal již r. 1788 A dle této kalamajlcy měla na př. zpívati se píseň odpol. před křest, cvičeuíui: >>O Bože, rač požehnati to dnešní nauč(-ní,které se bude konati k tvé cti a nám lc spasení« A t, d. *) Viz P. Lamb. Karner: Der Klerus und die Kirchcmmusik. Wien, 1489. | ||||
|