| ||||
| ||||
— 88 --
gregatio s. R. laudavit novam imprimendi Cantus firmi rationem ... ab inventoribus excogitatam : parique modo laudavit ejusdem cantus firmi reformationem ...); znovu zajištuje vynálezcům vyhražené právo na třicet let, ale pod-minuje i tenkráte : »až bude opravený chorál náležité zkoušce podroben«; a na konec připojuje opět svou klausuli s malým novým přídavkem: »Kostely však nemají býti nuceny, staré ]cnihy, doposud opsané anebo tištěné, jichž nyní užívají, odstraniti a jiných kupovati, nýbrž mají býti pouze napomenuty, aby je od chyb očistily, může-li se tak poliodlně a bez dotčených knih poškození státi.« Datum tohoto výnosu není známo; byl však vydán mezi 21. lednem a 29. březnem roku I S94. Mezitím co Parasoli a Don Fulgentio domáhali se milosti u Stolice apoštolské, roznemohl se Pierluigi da Palestrina koncem ledna téliož roku, a již za několik dní rozlétla se Rímem zpráva o smrti »knížete hudby«; clne 2. února stáli »oba vynálezci u jeho rakve«. Touto neočelcávanou událostí otřeseny ovšem nemálo luzné naděje Yarasoli-ho a Don Fulgentia. Co nyní? Bude snad se slovutným inistrem pochována také nově osnovaná reforma cho- rálu ? (Pokračování.) O p r a v a: V předešlém čísle, na str. 71., sl. 1. 6. z dola čti: uctí mne, místo : nutí mne. Církevní rok. Podle Církevního rol.0 Guérangerova podává K. Vrátný. Několik myšlének z adventní liturgie. První neděle adventní. Letopisy a listiny středního věku nazývají tuto neděli podle prvních slov Introitu nedělí »Ad te levavi« nebo také nedělí »Aspiciens a longe« podle prvních slov jednoho responsoria v hodinkách tohoto dne. Statio — zastaveni jest u Panny Marie Větší (Santa Maria. Maggiore). Toto slovo »statio«, které často nalézáme v římském missálu s označením, kde se statio koná, na pL statio ad sc. Pauhrm, ad sc. Yancratiurn, ad sc, Caeciliam atd., znamená průvod, který se konal v Rímě v určité dni a jehož se účastnilo kněžstvo a věi-icí lid. Schitzka byla ustanovena v některém clirámě, odkud pak se průvod ubíral do chrámu, kcle byla »statio« -- zastavení a 1 V první části kněžských ltodiuel<, v matutinu (modlitbě jitřní), začíná se čísti prorok lsaiáš, jenž ze všech pro-roků nejjasněji prorokuje nejrázovitější znaky budoucího Messiáše. Epištola mešní napomíná nás, abychom odvrhli skutky temnosti a Bděli se v ježíše Krista. Tedy Spasitel, jejž očekáváme, jest rouchem,. které má přikrýti naši nahotu. Podivujme se dobrotě Boží, která vzpomínajíc, že člověk, dopustiv se lii-íchu, se skryl, protože cítil svou nahotu, sama chce mu býti zástěrou a jeho převelikou bídu chce zahaliti pláštěm svého božství. Poslecluí slova této epištoly rozhodla kdysi o obrácení se Augustinově, když ve velil<éni vnitřním boji starélio člověka s novým, kterým ještě neclitěl býti, slyšel tajemná slova jakoby dítě zpívalo »tolle, lege« -- »vezmi, čti«, a on otevřev listy apoštola Pavla našel na prvních i•ádkách slova této epištoly. 1'é chvíle se rozhodl oclvrci všeliké sl Druliá neděle adventní má na sobě ráz doufáni a radosti, již cítí v sobě věi•ící duše slyšíc zvěst o blízkém již. | ||||
|