O přednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé hudbě církevní
Ročník: 1903; strana: 7,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
7





hutný rozvoj harmonie v nejnovęjší dobę. Fr. Z. Varhany, jich zarízení a zachování. Prírucní

S k u h e r s k Y. 4 K, váz. 4 K 40 h. (Fr. A. Ur- kniha pro knęze, patronátní úredníkv, varhaníky

bánek v Praze.) a reditele kűru, zvláštę pak pro chovance ústavu

Nauka o formách hudebních. F r. Z. S k u- pro zvelebení hudby církevní a pro cekatele prí

h e r s k ý. 5 K, váz. 5 K 40 h. (Fr. A. Urbánek ústavech ucitelských. Fr. Z. S k u h e r s k ý. S 30

v Praze.) do textu vlozenými pűvodními obrazci. Cena 2 K

Nauka o skladbę hudební. Fr. Z. S k u h e r- 80 h, váz. 3 K 20 h. (Fr. A. Urbánek v Praze.)



s k ý. Sv. I. O závęru a modulaci. Sv. H. O jedno- Predehry a dohry k úpinému kancionálu

duchém a dvojitém kontrapunktę. Sv. III. O imi- arcidiecése Olomoucké. Díl 1. Slozili A n t o n í n

taci, kanonu a fuze. (Zacátek.) Sv. IV. O fuze. Petzold a Ludvík Holain. Cena 11 K.

(Dokoncení.) Kazdý svazek po 2 K 40 h, váz. (Vydal R. Promberger, knihkupec a nakladatel

2 K 80 h. (Fr. A. Urbánek v Praze.) v Olomouci.)















O prednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé





hudbę církevníe



Prednesl na exerciciích Cyrillských v Hradci Král. Fr. Jirásek, red. kűru v Jicínę. (Pokracování a dokoncení.





P e r i o d a a v ę t a. Perioda jest vętší polcud jejich fráse zaujímají dobu trí



útvar rythmicko-harmonický, jenz koncí (fraseologickýcli) taktű.



budto authentickým závęrem panující Nepravidelné periody vybocují z uve-

toniny aneb závęrem polovicním téze dených zde schemat, pravidelné periody



toniny, po pripadc v témze pomęru to- v libovolném poctu taktű. V círlcevních

nilcy a dominanty, ale v jiných toninách jakoz i ve svętských skladbách forem



modulacního plánu jisté skladby. kontrapunktických nebývá periodicita



Seskupením vícero period rűzných tak markantních rysű jalco ve skladbách

závęrű (tonálních i modulatorních) v jeden formy sonátové a písńové. Kontrapunkti-



ladný celek, z nichz konecná perioda cké formy jsou vázány na jistá od perio-



svojí intensivnęjší gradací a svým moc- dicity odlišná pravidla, a kromę toho

ným kadencním bodem prekonává kul- nezrídka rozhoduje podlozený církevním



minace veškerých predchozích period, skladbám text o odchylném od perio-



povstává vęta — a dęje-li se talc po dicity reagování k predvętí a závętí.

delší dobu v panující toninę za definitiv- Nicménę však dluzno i v takovýchto



ního rozhodnutí authentického závęru, prípadech pűsobiti prednesem k nálezi-



povstane tu celá skladba menších roz- tému objasnęní a vyciselování kazdého

męrű. i sebe nepatrnęjšího rythmu. Komponisté



Rozeznáváme pravídelné periody od církevní hudby necht snazí se, by jejich

nepravidelných a jednoduché periody od nepravidelné periody nepostrádaly nutné



dvojitých. rhythmické proporce harmonického ma-



teriálu cili harmonického processu. (I\Te-

Jednoduchá pravidelná perioda cítá nít kazdý, kdoz odvazuje se na pole



8 (fraseologických) taktű a skládá se církevního skladatelství co ipso jiz po-

obycejnę z predvętí (zdvihu) a ze závętí volaným skladatelem, jenz by svętu



(]<:lesu). Jest to týz zdvih a kles, jak se vkutku męl ceho povędęti, jenz by po-

nám jeví na embryonálních a taktových svátný text dle vűle církve, t. j. dle

motivech i na frásích. Gradace, vrchol

liturgicko - aestheYických zásad dovedl

a degradace cili vznik, vzrűst a zánik illustrovati krásnou a originelní hudbou.

rídí se svým rozsahem dle rozmęrű toho Jak trapnę na pr. dojímá nerythmicnost



kterého rythmického útvaru. improvisace (komposice ex abrupto) mno-



Dvojitá pravidelná perioda cítá 16 hého varhaníka, jenz bez veškeré formy



taktű. Authentický závęr jest zde pre- a modulacního plánu, bez kontrapunktu



sunut az na 16. takt, takze v 8. talctę a jakékoliv rythmiky, namnoze i bez



objevuje se zde závęr polovicní aneb veškerého taktu lepí akkord k akkordu

modulatorní. Kadencní momenty taktu v domnęní, ze komposici jsou jedinę jen



%. a 8., zvláštę pak 15 a 16. dluzno akkordy, takze dluzno celý »arsenál«

prednesem vyznaciti jako potencované pikantnę a svętobolnę dissonantních ak-

agogické prízvuky. kordű pri kazdé to prílezitosti »vystrí-



K pravidelným periodám nálezejí také leti«, aby posluchacstvo nabylo nálezi-

rythmické útvary o 12 a 24 taktech, tého respektu pred »uceným« pánem

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ