| ||||
| ||||
7
hutný rozvoj harmonie v nejnovęjší dobę. Fr. Z. Varhany, jich zarízení a zachování. Prírucní S k u h e r s k Y. 4 K, váz. 4 K 40 h. (Fr. A. Ur- kniha pro knęze, patronátní úredníkv, varhaníky bánek v Praze.) a reditele kűru, zvláštę pak pro chovance ústavu Nauka o formách hudebních. F r. Z. S k u- pro zvelebení hudby církevní a pro cekatele prí h e r s k ý. 5 K, váz. 5 K 40 h. (Fr. A. Urbánek ústavech ucitelských. Fr. Z. S k u h e r s k ý. S 30 v Praze.) do textu vlozenými pűvodními obrazci. Cena 2 K Nauka o skladbę hudební. Fr. Z. S k u h e r- 80 h, váz. 3 K 20 h. (Fr. A. Urbánek v Praze.) s k ý. Sv. I. O závęru a modulaci. Sv. H. O jedno- Predehry a dohry k úpinému kancionálu duchém a dvojitém kontrapunktę. Sv. III. O imi- arcidiecése Olomoucké. Díl 1. Slozili A n t o n í n taci, kanonu a fuze. (Zacátek.) Sv. IV. O fuze. Petzold a Ludvík Holain. Cena 11 K. (Dokoncení.) Kazdý svazek po 2 K 40 h, váz. (Vydal R. Promberger, knihkupec a nakladatel 2 K 80 h. (Fr. A. Urbánek v Praze.) v Olomouci.) O prednesu hudebním vzhledem ku vícehlasé hudbę církevníe Prednesl na exerciciích Cyrillských v Hradci Král. Fr. Jirásek, red. kűru v Jicínę. (Pokracování a dokoncení. P e r i o d a a v ę t a. Perioda jest vętší polcud jejich fráse zaujímají dobu trí útvar rythmicko-harmonický, jenz koncí (fraseologickýcli) taktű. budto authentickým závęrem panující Nepravidelné periody vybocují z uve- toniny aneb závęrem polovicním téze dených zde schemat, pravidelné periody toniny, po pripadc v témze pomęru to- v libovolném poctu taktű. V círlcevních nilcy a dominanty, ale v jiných toninách jakoz i ve svętských skladbách forem modulacního plánu jisté skladby. kontrapunktických nebývá periodicita Seskupením vícero period rűzných tak markantních rysű jalco ve skladbách závęrű (tonálních i modulatorních) v jeden formy sonátové a písńové. Kontrapunkti- ladný celek, z nichz konecná perioda cké formy jsou vázány na jistá od perio- svojí intensivnęjší gradací a svým moc- dicity odlišná pravidla, a kromę toho ným kadencním bodem prekonává kul- nezrídka rozhoduje podlozený církevním minace veškerých predchozích period, skladbám text o odchylném od perio- povstává vęta — a dęje-li se talc po dicity reagování k predvętí a závętí. delší dobu v panující toninę za definitiv- Nicménę však dluzno i v takovýchto ního rozhodnutí authentického závęru, prípadech pűsobiti prednesem k nálezi- povstane tu celá skladba menších roz- tému objasnęní a vyciselování kazdého męrű. i sebe nepatrnęjšího rythmu. Komponisté Rozeznáváme pravídelné periody od církevní hudby necht snazí se, by jejich nepravidelných a jednoduché periody od nepravidelné periody nepostrádaly nutné dvojitých. rhythmické proporce harmonického ma- teriálu cili harmonického processu. (I\Te- Jednoduchá pravidelná perioda cítá nít kazdý, kdoz odvazuje se na pole 8 (fraseologických) taktű a skládá se církevního skladatelství co ipso jiz po- obycejnę z predvętí (zdvihu) a ze závętí volaným skladatelem, jenz by svętu (]<:lesu). Jest to týz zdvih a kles, jak se vkutku męl ceho povędęti, jenz by po- nám jeví na embryonálních a taktových svátný text dle vűle církve, t. j. dle motivech i na frásích. Gradace, vrchol liturgicko - aestheYických zásad dovedl a degradace cili vznik, vzrűst a zánik illustrovati krásnou a originelní hudbou. rídí se svým rozsahem dle rozmęrű toho Jak trapnę na pr. dojímá nerythmicnost kterého rythmického útvaru. improvisace (komposice ex abrupto) mno- Dvojitá pravidelná perioda cítá 16 hého varhaníka, jenz bez veškeré formy taktű. Authentický závęr jest zde pre- a modulacního plánu, bez kontrapunktu sunut az na 16. takt, takze v 8. talctę a jakékoliv rythmiky, namnoze i bez objevuje se zde závęr polovicní aneb veškerého taktu lepí akkord k akkordu modulatorní. Kadencní momenty taktu v domnęní, ze komposici jsou jedinę jen %. a 8., zvláštę pak 15 a 16. dluzno akkordy, takze dluzno celý »arsenál« prednesem vyznaciti jako potencované pikantnę a svętobolnę dissonantních ak- agogické prízvuky. kordű pri kazdé to prílezitosti »vystrí- K pravidelným periodám nálezejí také leti«, aby posluchacstvo nabylo nálezi- rythmické útvary o 12 a 24 taktech, tého respektu pred »uceným« pánem | ||||
|