NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 8 —



Aesthetika církevní hudby zádá zde T e m p o jest vedle plasticnosti formy

kontrapunktického umęní, ale náš umę- uejhlavr_ęjším momentem úcinného pred-

lec není z toho, procez omlouvá se har- nesu skladby, jez rídí se v absolutní

monickými umęlűstkami, jez patrnę wag- hudbę dle rythmické struktury skladby.

neriánűm odkoukal.) V hudbę úcelné modifikuje se kromę

Hlavními znaky nepravidelné periody toho dle sekundárních zde pozadavkű

jsou: rázu budto poetického aneb tonomaleb-

(7Prosté i nękolikeré opakování zá- ného. Kazdá skladba má z prirozenosti

vęru v rűzných modifikacích za prícinou své takrka resultujícf tempo generální,

naléhavého utvrzování ci zakotveni té od nęhoz odchylujeme se toliko z prícin

které význacnęjší periody, jmenovitę pak dűlezitých, męnící se formou, charakte-

na konci jisté vęty aneb celé skladby; rem a textem nálezitę odiivodnęných.

L) opakování jistého taktového mo- Nápadné zmęny tempa oznacuje ostatnę

tivu i jisté fráse za úcelem mocnęjší skladatel sám.

gradace positivné a regresse negativné Generální tempo církevnícli skladeb

cásti periody; kolísá asi mezi 42 az I20 rázy v minutę ;

cJ elise (výpustka) té které tęzké sluší však presnę rozlišovati rázy pűlové

(fraseologicicé) doby, jíz hledí se postup noty od rázű noty ctvrtové, coz z pou-

lce kadencnímu bodu budto urychlovati hélio oznacení taktu C— ' nebývá v kaz-

aneb prehodnocením na dobu lehkou dém prípadę zrejmé. Na príklad tempo

zdrzovati; ó'= 84 (relativné tempo tepny) mozno

(1neocekávané prerušení definitivne povazovati za rn o cí e r a t o aneb c o n

jiz kadence zdánlivę cizorodým zivlem moto; není však moznost vyloucena,

budto harmonickým (klamným závęrem), ze skladateli tanulo instinktivnę na mysli

aneb i rythmicko-melodickým. tempo )=42, pri kterémzto stupni me-

Ustáváme tímto od dalšího vytcení tronornu namane se nárn jiz jakési g r a v e

mozných prípaclű umęleckého prerušo- neb largo. Tu, vęru, není ber, výjimky

vání presné symmetrie, jez zevrubnę se- jedno a totéz, taktovati to ci ono tempo,

znati lze toliko studiem moderní nauky opomenul-li skladatel »malickosti té si

o formách a vydatným cvicením se všimnouti«. Rythmické kontoury skladby

v analysi mistrovských skladeb. Ve všech lze talcovýmto prchuratem, pi•idruzí-li se

zcíe uvedených i ostatních prípadech k tomu ještę taktující prednes, hrubę

prerušené symmetrie modifikuje se rázem znetvoriti, ba i svętácký ráz do ryze

tempo i dynarnika, t. j, strídá se strin- církevní skladby zanášeti.

gendo s calandem, crescendo s decre- K oznacení generálního tempa po-

scendem zcela odlišnę od panujícího uzívalo se dríve italských slov; nyní

tempa a predepsané dynamiky, o prí- dává se prednost metronomisování, po

zvucích prűtahű a synkop ani nemluvę, prípadę hledí se italskými výrazy inter-

jez mají dosti casto svoji vlastní, na pretovati nálada a soucasným metrono-

formę více ménę nezávislou dynamiku. misováním stanoviti presné tempo skladby

Tempo rubato liraje zde velkou mnohdy a té které vęty její. V církevních sklad-

úlohu, — musí však býtí odvozeno z pa- bách interpretuje se nálada vlastnę tex-

nujících právę zivlű formových, jinak by tem; proto jsou zde epitheta jako: con

povstal kapriciosní prednes, ne-li do- brio, risoluto, dolente, religioso a pod.

konce rythmický chaos. zcela zbytecná. Predepsané skladatelem

Úlcol dirigentűv, jak patrno, není tak tempo dluzno respelctovati potud, pokucl

snadný, jezto od krásna k šerednu jest akustika chrámová rychlejší tempa vűbec

pouze krok. Kdo necítí se cío veš)cerých snáší; ne-li (pri pazvulcu), pak nutno zá-

tajemství skladby býti úpinę zasvęcen, dané tempo o nękolik stuptiű zmírniti.

tomu jsme tou radou, by neodvazoval Pri mírných však a zvolných tempech

se na skladby príliš slozité; a neműze-li respektuje se bezvýjimecné zádaný stu-

jiz konecnę jinak, bude vzdy jen s pro- peii metronomu. Ménę zkušeným clirigen-

spęchem, nechá-li veškeré jemu proble- tűm doporucujeme studium nových skla-

matické odchylky od povšechného tempa deb pri metronornu az po dosazení na-

stranou. Nebot lepší fadessa prednesu prosté. jistoty tollo lcteréllo v partiture

pri celkové jinak správnosti tónű a casu zádaného stupnę ryclilosti. Tím však

nezli rozervaná rhythmika a co ipso nemíníme, by metronornu pouzito bylo

znetvorená forma. Tímto došli jsme k po- i pri zkouškách sborových, ponęvadz

všechnému tempu skladby. presnę hodinový prednes ruší jednak

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ