NEZAŘAZENO
Ročník: 1903; strana: 9,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 9 —



formu kazdé skladby (mimo tancű a po- rálem ani s falsobordouem. Homofonie

chodű) a jinak zanáší zase do skladeb v našem slova smyslu jest skladba v je-

církevních jistý, pouhým prednesem vy- dnoduchém stejném ]contrapunlctu s do-

volaný druh svętáctví. Nikoliv rychlost minující ostatním hlasűm kantilenou ve

tempa, jak mnozí se clomuívaji, nýbrz vrchním z pravidla hlase. Vyjimecnę zi-

hodinová pravidelnost dob, hlavnę pak vęjši pohyb toho kterého hlasu nealte-

pochybený takt se svými mechauielcými ruje nilcterakz slohu toho ; nebot prísnę

pi•izvuky pűsobí 1: banálnímu a svętá- vzato jest kazdá skladba homofonní, po-

ckému prednesu byt by i sere prísnęj- ]cud se v ní neobjevuje strídavý a dvojitý

šílto slohu skladby. kontrapunkt, imitace a thematické spra-

Prednes vokální skladby- jest vedle cování. V rouše nejvlastnęjší Iiomofonie

jiz receného vázán na delclatnatorní, (naprosto stejný pohyb všech hlasű) ob-

emfatické a patlteticl:é prízvuky podlo- jevuje se nám lidová piseti, eucharistické

zeného textu. Kolliduje-li náhodou ryth- a nešporní hymny, avšak také mnohá

mika hu(íební s prirozenou slcansí a de- stat polyfonních jinak skladeb.

klamací textovou (ve skladbách v ohledu Tempo a ostatní cinitelé prednesu

tom nedosti vzdęlaných a peclivých kom- homofonie jsou celkem vázány obecnę

ponistű), pal<: nutno, rozumí se, ze bez platnými pravidly hudebními, jez však

porušení formy hudební, úvésti obé nezrídka ustupovati musí ve prospęch

v soulad, cehoz docílí se primęreným pozadavkű deklamatoruích, címz zacasté

prodluzováním aneb zicracovánim závad- dojde ke kon)promisu cinitelű hudebních

ných textu dob i drobnęjších rythmű, a delclamatorních. Starému pravidlu :

jakoz i presunutím prízvulcit hudebních. "zpívej, jak mluvíš« nemozno zde roz-

Jisté úryvky, fráse i periody dluzno umęti jinak, nez cum grano salis, s ná-

nejen z dűvodű modifikující se formy, lezitým ohledem na prirozenou rythmilcu

nýbrz také za prícinou męnící se cha- hudební. Toliko diistojná, zvláštę pal:

ralcteristiky textové prednésti odchylnę staroceská lidová píseń nespadává pod

od panujícího tempa: p o c o p i %t v i v o hledisko kompromisní, jíz svędci nejlépe

aneb m e n o m o s s o a pad. Jakmile delclamatorní prednes bez urcitého tnétra

však príciny tęchto výjimek mizí, vra- hudebního. Totéz mozno ríci o kazdé

címe se ihned k pov ea:Iinému tempu. homofotiii, jez tíhne povahou svojí k syl-

Spęje-li vętší rythmický útvar k svému labickému chorálu.

vrcholu, poclporujmez jej ponękud zivęj- "Zdánlivę prűhledná houtofonie otevírá

tiím striugendem, nez by svędcilo men- nám široké pole rozmanitých finessí pred-

ším rythműm. Celkový pak závęr nutno nesu. Prve, nez k tęmto dojíti műze,

v jistých prípadech prednésti znacnę treba obrousiti hrany pęveckého sboru :

calando, rallentando, ba i morenclo. Jinde i. Uddechy systematicky vypęstovati, od

zase treba prednésti finální závęr pinou nichz nejen správná intonace a lahoda

silou, tnarcato, grave, pesante. Pri re- tónu závislou jest, nýbrz i správná dyna-

proclulcci skladeb nizozemské a staro- mika a hlavnę pal: fisiologický predpo-

ítalské školy, jez postrádají veškerých klad správného frasování. a. Vyvrátiti

pokynű vzhledem k tempu a dynamice, z korene taktující pi•ednes (k nęmuz ob-

i•idme se analogickým prednesem skla- zvláštę dilettanYé inklinují) — a to z prícin

deb moderních, za nálezitého ohledu na mnohých, jmenovitę proto, ze ruší formu,

rytiunicko -harmonický, chorálu dosti stírá dűstojný výraz skladby, a nejednou

blízký material oné doby. Ustatnc, kdo jest s to, pűsobiti k pochodové rytiunice,

zná se dobre v dűstojném, deklamatornę obzvláštę pak pri skladbách autorű z Bo-

í hudebnę správném prednesu chorálu zího dopuštęní. 3. Co nejrozhodnęji vy-

a mimo to studoval formy kontrapunktu, stupovati proti všelikým svętáckým ma-

ten vpraví se snadno clo stylisticky správ- nýrám prednesu, totiz: proti tremolu,

ného prednesu vícehlasých skladeb, at portamentu (byt by i teclinicky správ-

jiz novęjšího ci staršího data. Proto bu- nému) proti vzlykavému, sladkobolnému

diz heslem kazdélio svędomitého diri- a koketujícímu tónu, neménę pak protí

genta církevní ltuclby : Studuj bez ustání! všelikému kriku, komickému rnarcatu

»Kde pűsobí vzdęlaný dirigent, tamt i se- (basso buffo) a jiným ještę nectnostem,

dláci zpívají Palestrinu s pravým po- nejen ochotníkűm, ale i odborným zpę-

rozumęním,« pravil kdysi dr. Witt. vákűm vlastním. Toto vše nemá ani s hu-

Homofonie cili jednohlas církev- debním prednesem, jak z této úvahy vy-

ních skladeb nesmí se stotozíiovati s clto- chází na jevo, niceho spolecného, aui

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ