Něco o zapovězených quintách
Ročník: 1903; strana: 10,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 10 —







s pathosem posvátného textu, jenz v hu- neb druhého se nedostává, lépe se o po-

debnim rouše praesentuje se jako zpívaná lyfonii ani nepokusiti, jinak povstal by

modlitba, jíz znešvarovati subjektivisti- jen chaos tonű na místę lepé formy.



cko-svętáckými cetkami nizší, ba nej- K polyfonickým skladbám pati-í :



nizší kategorie, jest prímo hi §ným po- Volná a prísná imitace, rozlicné kánony,

cínáním. fuga nejrozmanitęjších druhű, fughetta,



Právę recené poukazuje k tomu, ze fugovaná vęta i volná thematicicá práce,



kazdý dirigent posvátné hudby má nej- zalozená na strídavém kontrapunktu.

prve býti rádným ucitelem zpęvu a pak Praviclelné vokáhií fugy reforma církevní



teprve dobrým varhaníkem, jenz sám hudby z chrámu Pánę jiz vyloucila a —

dovede dle umęleckých pravidel tvoriti k fugám varlianním nezbývá casu ani po

zpęvný tón a jej pak ústy prizpűsobiti ukoncených sluzbách Bozích.



vokálűm, bez veškerých prímęskű hrdel

ných a nosových. Tempo polyfonie jest z pravidla mírné

Vzhledem k prűvodu varhanovému a stejnomęrné ; rythmická rűznost jed-

dokládáme jen mimochodem: Zpęv musí notlivých hlasu nepripouští zde odchylek



vzdy nad zvukem nástrojovým panovati. od pevného tempa tak snadno, jako ve

I za nejvętšího fortissima vokálního ne- skladbách homofonních. Ale i pres to



męlo by se jinými, nez osmistopovými mozno tu a tam velmi úcinnę accele-



hlasy v manualech — a mírnými 1óti- rovati a ritardovati. "Taktové prízvuky

stopovými hlasy v pedále provázeti, jsou i zde holým nesmyslem a nevkusem.

zvláštę tam, kde není vętšího stroje po Polyfonie jest nejumęlejším slohem cír-

ruce, s jemnę intonovanými 111asv olctá- kevní liudby, jíz smęle prirovnati lze ke

vovými. gothickému slohu v architekture. Nej-

Prednes polyfonních skladeb. slavuęjším a nejgenialnęjšim pęstitelem



Polyfonie (vícelilas) zakládá se na strí- polyfonie byl bez odporu G. P. da Pa-

davém a dvojitém kontrapunktu. Jest to lestrina.

harmonický celek vícero soucasných me- Ukoncujíce tímto svou úvahu, dolclá-

lodií nejprísnęjšího slohu. Sluší zde roze- dáme toliko, ze theorie prednesu bez

znáváti hlavní melodii (thema) od melodií pilného rozboru mistrovských skladeb



vedlejších, jimiz jsou kontratllema a hlasv zűstává mrtvou literou — a ze i konecnę

doplńovací (rovnęz slohu kontrapunkti- nezbytno, slyšeti obcasnę správnę pro-



ckého). vedená díla mistrovská pod vedením

Pri reprodukci polyfonie dluzno na skladatelűm lcongenialního dirigenta.



zreteli míti: thema necht dominuje dy-

namicky nad kontrathematem a obé zase Oprava hrubších omylűv.



nad ostatním predivem kontrapunkti- Rok 1900. Na 2, rádku 4, odstavce v levo má

ckým. Dalšfm pozadavkem jest, pűsobiti býti »tvrzení« místo Apotvrzeni«.



ku crescendu a decrescendu kazdého jed- Rok 1901. Na str. 23. v 2. rádku má býti »delší<

místo »další«.

notlivého hlasu dle vlastní své rythmické Rok 1902. Na str. 10. pravého sloupce a 4.

povahy a opęt hlavnímu hlasu, jakoz rádku má státi =k tónu« místo »k tomu«. — V P. 5.



i celkové dynamice podríditi. má býti "vyplývají« místo »vyplývající«. — Na str.

Z toho vysvítá, ze zdarilý prednes 11. pravého sloupce rádku 4. má býti »významné«

polyfonie predpokládá dirigenta kontra- místo =bezvýznamné«. — Na str. 12. prav. sloupce

a 4. rádku notových príkladű má býti: soustredivé

punktických forem znalého a pęveckého i odstredivé. — Na str. 13. místo posledního slova

sboru dokonale vyspęlého. Kde jednoho »osvętové« má býti »svętové«.

















N ev co o zapovęzených quintách.





Studie P. Bohumila Matęj$, C. SS R.





Laskavostí monsignora dra Pachty jsem krátkou studii o této vęci, zejména



zaptrjcena mi zajímavá knízka vLur Lehre pro hudebního skladatele i kritika, ko-



vom Quinten-Verbote, eine Studie von necnę i pro kazdého hudebníka dosti

August Wilhelm Ambros.« Precetl jsem dűlezité. Zda a pokud správnou, nechci



ji, a spisek ten tohoto z predních hu- sám rozhodovati.



debních kritikű primęl mne, ze napsal Ambros praví: V 10.—13. století se

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ